Jag har lyssnat på en del experter som trott att tredje kvartalet skulle bli en rejäl rekyl neråt och då skapa bra köpläge men hittills har ju bara börsen gått upp upp upp upp.
Sitter med en del likvida medel då jag tyvärr inte haft ett aktivt månadsparande i år och vill ju inte in med en större klumpsumma i dagens högt värderade börs även om det naturligtvis skulle kunna fortsätta uppåt och den där rekylen neråt som det talas om verkar ju inte vilja komma eller så kommer den precis när man köper.
Finns vissa sektorer som dock har gått dåligt i år exempelvis småbolagsfonder och läkemedelsfonder. Finns ju dock en anledning till den svaga utvecklingen i dessa sektorer liksom fastigheter och ingen som helst garanti att dessa sektorer tar revansch bara för att de har utvecklats dåligt.
Så vad ska man tänka om man sitter med en hel del likvida medel som man skulle vilja in i börsen med men samtidigt inte köpa på toppen och se pengarna 15 % lägre om tre månader om det nu kommer en rekyl.
Kanske hitta i det sura äpplet och starta ett månadsparande ändå med lite mindre belopp som man kan öka till större belopp om den där berömda rekylen kommer.
Gör det enkelt för dig och sprid ut köpen under 3-6 månader. Blir det en nedgång snittar du in dig, blir det stadig uppgång snittar du in dig. Enligt teorierna är det bäst med en stort köp direkt men känslomässigt är det svårare att hantera.
Statistiskt bör man gå in med allt. Time in the market, o.s.v.
Oavsett vilket så är det viktigaste att man beslutar sig för en investeringsstrategi och sedan håller sig till den. Länge. Det kan inte nog betonas.
T.ex. tycker jag absolut att man kan tilta portföljen mot småbolag (låt säga, small cap value), men då inte pga. de ”presterat sämre” och därför borde vara undervärderade utan pga. att man tror att småbolag kommer prestera bättre än index över tid. Lång tid. Typ +25 år.
Inget har nog varit så förödande för min portfölj som när jag börjat tumma på min ursprungsstrategi.
Jag brukar utgå från att börsen vilken dag som helst kan tappa halva sitt värde, som det sedan tar tio år att tjäna igen. Därför investerar jag långsiktigt och bryr mig inte om det som händer på kort sikt.
Vad spelar det för roll om det kommer en rekyl? Ska du hålla på att oroa dig för det så kan du aldrig investera på börsen.
Du har redan räknat ut att den där rekylen kan komma precis när du satt in pengarna. Enligt lagen om alltings jävlighet så är det kanske exakt det som händer. Men vad kan man göra åt det? Ingenting. Vissa risker får man leva med.
Du får nog sluta lyssna på dessa “experter” ingen vet hur börsen kommer gå, automatisera ditt sparande istället så slipper du tänka i dessa banorna. Börsen kan alltid gå ner när som helst, något man får räkna med, eller det är den risken vi tar för att få avkastning.
Så länge du kan avvara pengar du inte behöver på längre sikt så är det bara att sätta in dem.
Det är alltid risk med börsen det är därför bra att ha en tillräckligt stor buffert som gör att du känner dig trygg och inte säljer av från börsen om/när det går ner.
Nya toppar följs av nya. Därför - in med pengarna bara!
Du kanske kan använda värdepapperskredit (lån) som “tort krut” vid kommande nedgångar? Säg att du investerar 100% av dina pengar som du kan avvara nu. Sen sätter du en regel för dig själv att vid vid varje -10% ned från toppen, så nyttjar du värdepapperskrediten och köper. Svårt att säga hur mycket du ska låna per -10% nedgång, det orkar jag inte räkna på nu. Kanske öka belåningsgraden med 10%-enheter varje gång?
Rent matematiskt dock så är det bättre att belåna dig (rimligt) redan från start enligt samma argument som jag och alla andra redan skrivit
Guldkornen från olika avsnitt jag tagit med mig som utgör någon form av grund för hur jag ser på vår ekonomi är: 4-hinkar. Rätt peng i rätt hink.
Om du är orolig vid börsfall har du för mycket pengar i fel hink.
Om du är rädd för att gå miste om avkastning har du för mycket pengar i fel hink igen.
Jag gick in med (för mig) ganska mycket pengar under 2024, rött överallt och blodbad på gatorna när tull-debaclet drog igång.
Men eftersom jag hade lagt rätt pengar i rätt hink var det enklare att låtsas som att det regnar och inte göra någonting förutom att fortsätta sätta av pengar i rätt hink.
Min fördelning mellan hinkarna är inte exakt vad som generellt kanske förespråkas, den är anpassad efter mina förhållanden med mina skyddsnät och med mina drömmar om framtiden.
Du behöver själv definiera dina hinkar efter hur de påverkar din nattsömn tolkar jag.