Kasta in kanonerna eller ta det stegvis?

Hej!

Har precis lyssnat klart på avsnitt #92 ”Investera en klumpsumma på en gång eller sprida ut den över tid”. Jag har själv en liten slant som jag tänkte investera men vet inte riktigt hur jag skall göra med den, så tänkte därför be forumet om råd.

Jag är med på hela resonemanget om det känslomässiga svaret vs det matematiska svaret. Jag är allt som oftast inne på det matematiska men det förutsätter ju att man tror att marknaden går upp. Jag tror att den kommer gå upp på sikt, men kommer den göra det resterande 2022? Jag är en av dem som inte är lika säker, jag tror det blir fortsatt skakigt året ut.

Så då är frågan, ska man skicka in allt nu? Pengarna får ”jobba”, men troligtvis kommer de jobba dåligt ett tag.

Eller ska man skicka in lite i taget? Dela upp det kvartalsvis t ex?

Vi behöver inte prata om resonemanget om att det inte går att tajma marknaden, det är jag med på.

Frågeställningen är om det är klokt att investera allt nu direkt, i en redan skakig marknad, eller dela upp det. Min tanke är att investera allt under året hursomhelst. Men om det fortsätter backa så är det kanske bättre att dela upp det!? Rent matematiskt alltså.

Vad hade ni gjort?

(Investering i global indexfond/fondrobot är tanken)

1 gillning

Månadsspara in det då om du tänker allt under 2022.

Det lutar nog åt det. Frågan var då om man ser någon annan klar fördel med att skicka in allt direkt?

Statistiskt är det bäst allt på ett bräde men man ska kunna sova också :smile:

En annan möjlighet är varje vecka om man orkar det.

1 gillning

Placera samma summa varje månad året ut. Men bara om kursen är högre än vid senaste köpet. Då vet du att du köper i en stigande marknad.

Ett alternativ skulle kunna vara att köpa varje månad oavsett hur börsen går. Jag skulle vara mindre bekväm med detta men eftersom börsen redan har backat en hel del, och närmat sig en förmodad botten, skulle det också kunna fungera bra. I alla fall i teorin.

Tack! Det var lite så jag resonerade också, svår analys när det redan backat halva året. Börjar det vända i säg december så vill man ju vara med på köp under månaderna dit istället för att torska kommande halvår. Lika tvärtom ifall det vänder imorgon såklart.

Edit, jag hade inte haft samma tankesätt om marknaden vore mer normaliserad.

Jag köper på mig nu och väljer att köpa vid nergång, är börsen ner en eller 2 dagar köper jag. När börsen är på nergång så snittar jag ju ner inköpsvärdet på portföljen.

Är det inte risk att du köper när priset är på topp med denna strategi?

Om det vänder ner köper du inte mer. En del av kapitalet stannar då utanför börsen.

Om du precis har köpt för alla pengarna när det vänder ner sitter du ändå med ett ganska bra genomsnittligt anskaffningsvärde. Då kan du ju sälja om du vill låsa in en vinst.

“Vi behöver inte prata om att tajma marknaden”
“hur tajmar jag marknaden?”

2 gillningar

Nu fattar jag inte riktigt. Det är väl bara bra att köpa till lägre kurs, tänker jag?

2 gillningar

Pengar på börsen ska man ha om det är ett långsiktigt sparande. Att försöka planera in den optimala tidpunkten att gå in på börsen är en dålig idé. Det fungerar i praktiken inte.

Det man kan göra är att utgå från nuläget, alltså kända fakta. Börsen har gått ner en hel del och i någon mening tillräckligt. Det finns ingen given anledning till ytterligare större börsfall. Sedan kan det alltid inträffa oväntade saker. Om det sedan skulle ske fluktuationer på några procent upp eller ner så är det obetydligt med den tidshorisont som du bör ha på börsen.

Jag skulle tänka att du här och nu borde fundera över global indexfond vs. Indexfond Sverige. Iom att dollarn är extremt dyr nu så är det kortsiktig fördel Sverige. Sedan kan man alltid göra omallokeringar senare.

Det kan du absolut göra om du tror att börsen snart vänder upp igen. Men du kan ha fel. Om börsen fortsätter ner och stannar lågt under lång tid framöver kan du bli sittande med en orealiserad förlust som du kanske inte vill realisera. Det är den bedömningen som var och en måste göra.

Investera hälften av ditt kapital, vänta 6 månader. Investera hälften av ditt kapital. Vänta 6 månader.

Repetera.

1 gillning

Jag kanske blev lite otydlig i beskrivningen/frågeställningen. Tanken var inte att försöka planera in den optimala tidpunkten. Jag blev nyfiken på hur andra resonerar i tiderna som råder.
För oavsett får man väl ändå säga att det är speciella tider. Det är fortfarande krig i Europa, energipriserna stiger, räntor upp och t ex fastighetsbranschen står med stora utmaningar i ökade material och entreprenadkostnader. Så frågan var egentligen, när det är skakigt, är det bättre att investera i omgångar, eller ska man gå in med allt. Jag blev nyfiken på hur andra hade gjort. Tycker nämligen det är lite svårt hur man skall tänka.

Jag sparar regelbundet men hade nu en extra summa som jag tänkte investera. Långsiktighet är en självklarhet.

Jag köper en gång per vecka, lägre summor i dagsläget, kommer att öka successivt framöver, tror inte vi har sett botten, men men…rätt eller fel står skrivet i stjärnorna.
Är beredd att gå “all in” vid ett större ras.

Det är alltid speciella tider. Andra nedgångar och krascher har också varit speciella. Jag tror att minnet är kort, och det ska vi kanske vara tacksamma för.

Brukar det inte pratas om att tankesättet “this time it’s different” är felaktigt och att det bara är historien som repeterar sig igen? Alltså att det är felaktigt att tro att det är annorlunda just den här börsengången och därför ska man agera annorlunda.

Jag hade investerat allt på en gång med vetskapen att i alla fall hittills så har börsen på lång sikt alltid vänt uppåt på lång sikt.

Det är verkligen annorlunda denna gången. Men det har det varit alla gånger tidigare också …

Jag har vid två tillfällen lyckats pricka in en större nedgång vilket är rätt surt, så även om det ska vara bättre matematiskt att gå “all in” hade jag spridit ut det månadsvis något halvår.