Lyssnar på lite gamla avsnitt som spelades in under Corona krisen, om möjligheterna att köpa vid en nedgång. Nu står vi ju inte alls i samma situation som då, men ändå känns det spontant som att vi är i en relativt “dålig” börsperiod.
Om man har möjlighet, är det läge att öka sitt månadsspar nu, typ 50%, tror ni att det är klokt? Eller överdriver jag påståendet om att det är “billigt” att köpa just nu. Det kan trots allt lika väl gå ner ännu mer.
En annan strategi jag ev kan använda är att kolla på hur mycket börsen gått ner, och sätta strategier för hur mycket jag ska investera beroende på värdet på börsen, tex om marknaden gått ner x antal % så investerar jag x antal kronor. Jag är lite av ett kontroll-freak så tycker om att ha små “regler” för mig själv. Även om det kanske inte är det mest optimala…
Det är åtminstone billigt nu relativt toppen före Rysslands invasion. Den svenska börsen har fallit omkring 16 % men om man justerar för den höga inflationen är vi ned 23 %. Samtidigt har större bolag stått emot bättre än små. Välj valfri småbolagsfond och kika på utvecklingen sedan januari -22. Många är ned nära 50 % innan man ens inflationsjusterar.
Visst kan det bli billigare men förr eller senare når vi nya ATH’n igen. Har personligen svårt för att månadsspara när börsen är totalt euforisk vilket den var under 2021. Välkomnar med andra ord sådana här perioder.
Visst kan det vara lämpligt att investera mer om börsen är relativt billigare än tidigare nivåer. Det blir ju en slags hävstångseffekt.
Detta tror jag är en vanlig variant.
Personligen tänker jag väl som så att om man har möjlighet att investera mer så varför gör man inte det hela tiden istället? Sätt alla pengar i arbete så fort som möjligt liksom. Att sitta på torrt krut enbart för att kunna investera mer vid börsnedgång är inget för mig. Jag är alltid fullinvesterad med allt kapital som går avsätta för detta. Lägger inte pengar på hög för att invänta “rätt läge”.
Jag tror personligen att man tjänar mer på att investera allt man kan på en gång istället.
Ja, förutsatt att man är hårdhudad och inte freakar ur vid nedgång.
Självklart. Men samma tänk gäller ju med torrt krut och köpa i nedgång. Det gäller ju faktiskt att våga köpa då också. Tror många kanske underskattar deras förmåga att faktiskt köpa mer även om det logiskt och rationellt är smartare att köpa i nergång. Jag tror det blir lätt att fastna i tankarna att det skulle vara annorlunda och så säljer man eller låter bli att köpa ändå… Därför tänker jag personligen att det är enklare att vara fullinvesterad hela tiden och köpa både i nergpng och uppgång. Att man freaka ut och säljer kan snarare bero på att man har för hög risk i förhållande till sin risktolerans och/eller för liten likvid buffert.
Det är inte helt fel tänkt, men då är man inte fullinvesterad hela tiden vilket förväntas ge mindre avkastning. Om du nu menar att allokera mer/mindre kapital på börsen.
Man kan dock sätta en strategi för att använda mer av sina mindre riskfyllda tillgångar i en krasch.
Har du kikat på: Strategi för att köpa och investera i nedgång (köpa mer vid -20, -30 och -40 %)
Jag skulle säga att det alltid är läge att öka ens månadsspar/vara fullt investerad ifall syftet är att långsiktigt tjäna pengar på börsen. Det är väl hela poängen med just månadssparande, att man köper i både upp o nergång.
Har funderat i liknande banor.
Samtidigt är det väl så att småbolagen tidigare värderades baserat på framtida avkastning när man räknade med extremt låg ränta och att lånade pengar skulle vara väldigt billigt.
Frågan är om vi kommer få tillbaka de räntenivåerna?
Man kan ju vara fullinvesterad och låna pengar att investera vid börsnedgång, sen höjer ju hävstången då risken ytterligare. Jag har just nu ca 5% belåning på min aktieportfölj och kommer höja lånebeloppet ytterligare lite om det fortsätter ner en sväng till.
Om man ändå är aktiv i sin bevakning av investeringarna och vill å ena sidan utnyttja svängningarna (köpa vid lägre priser och bara göra mindre köp - eller försäljningar - vid högre priser) och å andra sidan bibehålla systematiken, så är value averaging metoden möjligen ett bra verktyg under perioder där börsen svänger. Det beskrivs i Michael Edlesons bok.
Metoden diskuterades orimligt kort i ett par trådar här på RT och utan att det togs hänsyn till hur man sätter en rimlig value path.
Nej men precis,
Jag är långt ifrån ”fullinvesterad” och har egentligen för stor buffert. Har inte riktigt vågat ta steget att investera ”fullt ut”, därför har jag möjlighet att öka på sparandet i fonder extra utan att det inverkar på övriga ekonomin
För att det ökar risken vilket framförallt gäller värdepapperslån. Tycker det är jättesvårt att få en känsla för hur mycket lån som är rimligt vid olika tillfällen
Jag kanske har missuppfattat detta med att i samband med börsnedgång öka månadssparandet eller “köpa dippen”, men är inte detta att försöka ge sig på marknadstajming? Om man ökar månadssparandet eller just köper dippen, har man då inte pengar som hade kunnat investera tidigare? Någon klok får gärna förklara för mig varför detta inte är marknadstajming
Precis så resonerar jag också. Bättre att få in allt man undvara för långsiktigt sparande så snabbt som möjligt. Endast buffert och kortsiktigt sparande utanför börsen. Däremot kan jag tänka mig att köra en extra ombalansering.
T.ex om man har en 60/40-portfölj och aktierna har gått dåligt så att räntorna nu tar större plats i portföljen så kan man ombalansera och på sätt köpa mer aktier billigt för att återgå till sin tänkta målfördelning.
Jo, fast allt behöver ju inte vara så svart eller vitt. Man kanske behöver köpa en bil inom ett år eller två, beroende på hur bra börsen gått kan man ju välja att köpa den nu eller avvakta ett par år om börsen gått dåligt.