Tajma insättningar och uttag?

Även de mest indexkramande personerna som @janbolmeson och @Jonas-Opti frestas att tajma marknaden på en punkt: större insättningar när marknaden har en tillfällig dramatisk sättning. Ett aktuellt exempel är Coronakraschen när globala aktieindexfonder gick ner 30 % på kort tid. Köp billigt så att säga.

Borde inte då samma logik gälla om börsen rusat extremt mycket en period? Dvs då är det lämpligt att ta ut pengar ur portföljen för andra mål i livet, som att extraamortera på bolån eller köpa något kul.

Min fråga till er: är det lämpligt att tajma insättningar och uttag? Jag tänker alltså att vi har en bred portfölj som vi sparar till månadsvis. Insättning ska här förstås som extrainsättning. Och uttag som att du tar ut en mindre summa vid ett specifikt tillfälle.

Och om detta gäller, finns det några enkla tumregler att hålla dig till?

2 gillningar

Kul frågeställning och vi är nog alla lite skyldiga från tid till annan.

Men jag tror att det är lättare att tajma köp i en upplevd botten än sälj på en upplevd topp.

Coviddippen var ju ganska extrem, men om allt i nyheterna och samhället i stort skriker kaos kan man ju skicka in mer om man har något undanstoppat. Att göra samma sak när man står på krönet upplever jag som svårare för det finns alltid någon som tror på vidare uppgång, vi och samhället letar positiva signaler som en del av att vara människa osv.

Vad är det man säger? Trappan upp och hissen ner? Det är svårare att se trappans slut från trappan än hissens slut när man tittar ner i schaktet.

4 gillningar

Jag tror att det är lättare att bedöma en tillfällig nergång än veta när börsen står på topp? Jag belånade min bostad mer under corona-pandemin och satte in en för mig ansenlig summa i indexfonder 16/3-2020, min bästa affär hittills. Min tanke då var att jorden kommer inte att gå under…den här gången heller, om jag haft fel hade jag isf haft helt andra typer av bekymmer.

5 gillningar

Rent generellt så är det väl inte ett dåligt råd? Spendera lite mera när det går bra, snåla lite mera när det går dåligt. Det behöver ju inte ens innebära att man ökar eller minskar insättningar, utan istället att man drar in på annat för att hålla insättningarna konstant.

Om man ska kunna sätta in extra mycket pengar vid nedgång så måste ju de pengarna komma någonstans ifrån? Sparkonto? Då har man ju redan varit utanför marknaden i så fall med dessa pengar från början?

Visst, man kan ju låna pengar för att investera extra men jag funderar ändå på om det i så fall inte hade varit bättre att göra det redan från början och ha en konstant hävstång?

Jag är fullinvesterad hela tiden. Ingen kassa att ta ifrån för att skjuta in extra. Det enda som är utanför börsen är buffert och kortsiktigt sparande och det vill jag ju inte ta från för att tajma nedgångar

6 gillningar

Det finns en lång diskussion om det här med en eventuellt halv-rationell “tajming” av marknaden medelst ombalansering/belåning: Strategi för att köpa och investera i nedgång (köpa mer vid -20, -30 och -40 %)

3 gillningar

Jag tänker att det handlar om cashflow, istället för att konsumera just den månaden läggs mer på investeringar.

2 gillningar

Om det handlar om att spendera mer eller mindre så kan jag köpa den här logiken. Bättre att avstå från att renovera hemma, köpa fritidshus eller ny bil när börsen dippar. Om det däremot handlar om att ta ut pengar och sedan sitta och vänta på att index ska dippa för att gå in igen framstår det som en regelrätt dum strategi.

1 gillning

Då är det ju fortfarande en fråga om marknadstajming, annars hade du lika gärna kunnat göra detta ”redan från start”.

Mitt korta svar är nej.

Du vet inte hur marknaden kommer att röra sig framåt och historiskt sett har det alltid lönat sig att vara fullt investerad hela tiden än att stå utanför marknaden och vänta på ”rätt tillfälle att slå till”.

Om du gör en ”extrainsattning” kommer ju dessa pengar någonstans ifrån och det innebär att du från start inte var så fullt investerad som du hade kunnat vara.

1 gillning

Fast… man kan ju iofs ha varit en kreditkortförsedd person som normalt betalar med swish, kontanter, mot räkning etc, men som plötsligt känner att “nu maxar jag kortet ett par månader istället”. Då vet jag inte om jag egentligen tycker att det är riktigt samma sak. Visst, krediten är möjliga pengar, men kanske inte något man ligger och maxar året runt?

Kanske jag som lurar mig själv i tanken bara? :slight_smile:

Alltså ser man till en värdepapperskredit exempelvis så bör man ju teoretiskt sett alltid investera den till den högsta grad man är bekväm med. Gör du inte det så går du ju miste om potentiell avkastning medan du väntar på ”rätt läge” att utnyttja krediten.

Exemplet du ger kanske är något mer gråzon men om jag spelar med så behöver ju pengarna betalas tillbaka i ett senare skede och den månaden kommer du istället inte att kunna investera så mycket som du annars hade kunnat. Därmed har du ändå gett dig på marknadstajming i viss form.

Hej @harvest! “Indexkramande” är helt klart en av de finare titlarna jag fått på sistone, tack :slight_smile:

Du har rätt i att timing, eller någon form av det mer troligt i att öka sin riskexponering genom att allokera mer till aktier (man är rimligen redan fullinvesterad) blir intressant vid någon punkt. Just 2020 gick vi till och med ut och sa att fallet som då hade varit var statistiskt mycket ovanligt, och att sannolikheten för en följande uppgång därmed även var större än väntat. Generellt ska noll hänsyn tas till marknaden; man ska investera regelbundet, och förbli investerad. Vid exceptionella händelser, tex ett mycket snabbt fall som hör till de 1 % största i existerande aktiehistoria, då går det att argumentera för att man har statistisken på sin sida för att inom vissa gränser öka (index)allokeringen mot ett mycket brett tillgångsslag (i kontrast till enskilda aktier). Forskningen är mig veterligen dock begränsad här, så ta detta som bränsle för en intressant diskussion, från en indexkramare, snarare än någon sanning (som också finns).

Men för att nu flippa steken; här pratar vi om stora fall, samt i relation till hur snabbt dem sker. Att göra omvänd övning när saker gått upp länge bör, teoretiskt, vara svårare. Anledningen är att fall ofta är mer plötsliga medan slutet på ett börsrace är utdraget, ytterligare försvårat av att det brukar ske en sista “ökningsrush” precis på slutet som man riskerar att missa om man försöker tajma en topp.

Så, tl;dr: Tajma inte marknaden. Det brukar inte löna sig. Investera istället så mycket man kan, så ofta man har möjlighet att göra det, och helst så regelbundet som möjligt tex genom ett månadssparande. Om man – trots detta beteende dvs mot all förmodan – ändå skulle finna sig själv med oinvesterade pengar när det skett ett plötsligt och historiskt mycket stort tapp inom tex aktier, jo men överväg att investera dessa i något högre takt än vad du hade gjort annars. Att göra motsvarande sak efter en längre tids uppgång…mig veterligen svårt att argumentera för. Huge disclaimers apply :slight_smile:

Mvh,
Jonas

PS. Ingen rådgivning, och detta är främst mina personliga tankar, som ett inlägg i debatten. DS

1 gillning