När det gäller portföljkonstruktion så kollar vi på empirisk data och lämnar det upp till vad forskningen säger. Hur mycket räntor? Hur mycket emerging markets? Småbolag? Räntor eller sparkonto? Varje detalj analyseras och optimeras. Majoriteten av oss här på forumet har en portfölj som är uppbyggd så. Det är därför vi inte investerar i 50% bitcoin, 50% emerging markets för att det “känns bra” eller “tror det kommer gå bra”.
Vi går inte på “feeling”.
Men när det kommer en börskrasch eller en korrektion så ser jag folk skriva “Gick in med 100k extra nu när börsen är nere” eller “Månadssparar extra nu när vi gick -30% från ATH. Tror det kommer ge bra resultat när det här är över”.
Helt plötsligt går man på “feeling”. Inte på någon statistik eller forskning. Man har ingen strategi för hur man ska gå till väga under en större nedgång på börsen.
Låt oss säga att vi har en 60/40 portfölj.
600,000 kr aktier.
400,000 kr räntor.
När det kommer en krasch eller korrektion på börsen så vill jag investera räntorna i aktier istället och gå från en 60/40 portfölj till en 100/0 portfölj. Hur ska man gå till väga? Vi vet redan att det inte går att tajma marknaden. Och jag tror inte många av oss här sitter och hamstrar cash i väntan på att få investera i en krasch. Det är därför vi månadssparar (“Dollar-Cost Averaging”) från först början.
Borde inte svaret då vara att vi DCA våra räntepengar (400k i mitt exempel) till aktier under en börskrasch? Och om det är svaret, då är frågan;
- När ska man börja investera dessa räntepengar. När börsen är -10%, -20%, -30% från all-time-high? Vad är “triggern” för att börja?
- Hur länge ska man månadsspara (veckospara?) dessa pengar? Ett år? 2 år? 6 månader.
En snabb Googling gav: “Market cycles are measured from peak to trough, so a stock index officially reaches bear territory when the closing price drops at least 20% from its most recent high. The average length of a bear market is 289 days, or about 9.6 months.”
Så om vi tar mitt exempel där vi ska gå från 400,000 kr i räntor till aktier. Så bör man dela upp 400,000 på 10 månader (avrundat). Alltså månadsspara 40,000 kr i månaden, i 10 månader när börsen har nått -20% från ATH.
Det var såklart bara ett översimplifierat exempel och jag vet att det inte finns ett “rätt” svar på min fråga. Precis som att det inte finns någon “rätt” portfölj. Vi kan bara optimera portföljen så mycket som möjligt.
Hur kan man optimera denna strategi under en börskrasch så mycket som möjligt?