Hej! Jag ställde nyligen en fråga. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig – jag fick svar på andra saker än vad jag frågade efter, så jag försöker igen:
Efter ett arv, så har jag ett kraftigt månadssparande – 180 tkr – på ett ISK på Avanza. Jag sparar på minst 15 års sikt, i en fördelningen mellan breda indexfonder (80/20-portfölj.) Jag har ingen fråga om riskallokering/fördelning i min portfölj:), Jag har heller ingen fråga om nivån på mitt månadssparande, utan detta är min fråga:
På senare tid har det varit väldigt mycket diskussion, bl.a. på Aktuellt, om att börsen ev är i en bubbla. Är det då verkligen vettigt att nu göra nästa månatliga insättning om 180 tkr i portföljen? Nu kommer folk påpeka att man inte kan/ska försöka tajma börsen, om man sparar på lång sikt. Men min fråga är vad forskningen verkligen säger: Sannolikheten är ju definitivt större för en bubbla nu, än vid många andra tidsperioder. Hur kan detta inte spela någon roll, enligt forskningen? Är det bara så enkelt, att om man inte placerar pengarna nu, så missar man börsuppgången, d.v.s. det finns ändå inget bättre tillfälle att köpa fonder för pengarna, än nu?
Notera att det inte handlar om att jag är emotionellt orolig för en börskrasch, utan jag undrar vad som är mest rationellt enligt ovanstående scenario?