Sannolikheter måste väl ha betydelse för när man investerar?

Hej! Jag ställde nyligen en fråga. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig – jag fick svar på andra saker än vad jag frågade efter, så jag försöker igen:

Efter ett arv, så har jag ett kraftigt månadssparande – 180 tkr – på ett ISK på Avanza. Jag sparar på minst 15 års sikt, i en fördelningen mellan breda indexfonder (80/20-portfölj.) Jag har ingen fråga om riskallokering/fördelning i min portfölj:), Jag har heller ingen fråga om nivån på mitt månadssparande, utan detta är min fråga:

På senare tid har det varit väldigt mycket diskussion, bl.a. på Aktuellt, om att börsen ev är i en bubbla. Är det då verkligen vettigt att nu göra nästa månatliga insättning om 180 tkr i portföljen? Nu kommer folk påpeka att man inte kan/ska försöka tajma börsen, om man sparar på lång sikt. Men min fråga är vad forskningen verkligen säger: Sannolikheten är ju definitivt större för en bubbla nu, än vid många andra tidsperioder. Hur kan detta inte spela någon roll, enligt forskningen? Är det bara så enkelt, att om man inte placerar pengarna nu, så missar man börsuppgången, d.v.s. det finns ändå inget bättre tillfälle att köpa fonder för pengarna, än nu?

Notera att det inte handlar om att jag är emotionellt orolig för en börskrasch, utan jag undrar vad som är mest rationellt enligt ovanstående scenario?

1 gillning

Vad media och diverse forum skriver om bubblor tycker jag är irrelevant. Jag antar att det är den här SVT-rubriken som låg till grund för reportaget du såg: “Rekordintresse för aktier – ekonomiprofessor varnar för bubbla”. Notera att denne herre även släppte en bok om börskrascher som marknadsförs indirekt vid varje reportage/tidningsartikel som görs.

Det finns sannolikt inte så mycket forskning man kan falla tillbaka på för att förutspå nästa stora krasch/bubbla. Centralbankerna kanske fortsätter att elda på tillgångsinflationen under flera år till. …eller så kommer ett nytt “Black Swan”-event imorgon och världen faller in i en djup recession. Vem vet?…

3 gillningar

Jag skulle disponera ut insättningarna om jag var du, säg 2-3kkr i månaden, plus minus nån tusenlapp. Precis som du säger så verkar många tro/känna på sig/ha analyser som visar att marknaden är het just nu, och att ett ras/sättning är nära förestående. Men de/vi kan också ha helt fel, och marknaden kan fortsätta upp i 2-3 år till. Eller 10. Och då har du förlorat en massa pengar om du inte investerat något.

2 gillningar

Bäst hade det varit om vi kunde se i framtiden. :grin:. Det finns ingen forskning som ser i framtiden :+1:. Om man kunde göra det då skulle vi alltid kunna sälja vid rätt tid punkt och köpa när det är billigt igen. Det är lite svårt i verkligheten.

3 gillningar

Sannolikheten är ju definitivt större för en bubbla nu, än vid många andra tidsperioder.

Om jag ska vara tuff, vad grundar du detta påstående på? Att media skriver det?

I min värld är vi väl alltid påväg mot en krasch eller kris, när den dyker upp är helt omöjligt att förutse. Om sparhorisonten är 15 år så borde man kanske istället fråga sig, vad är sannolikheten att börsen på 15 år går sämre än inflationen? Ytterst är det ju det som är alternativet, möjligheten finns ju att du går och väntar på en ordentlig börskrasch under dessa år som inte inträffar.

Om man vänder lite på resonemanget, vad skulle alternativet vara om du vill investera dina pengar? :slight_smile:

2 gillningar

Emerging tech har väldigt höga värderingar, de tjänar inga pengar, verksamheterna drivs enkom via lån samt har många nya oerfarna investerare som kastar pengar på aktierna.

In med allt!

Skämt åsido med ett uns av seriositet. Sitter i en liknande sits själv och har kommit ungefär halvvägs med att investera ett arv. Det är mer psykiskt påfrestande att dunka in större belopp på börsen än vad jag tidigare trott.

Även fast det är matematiskt fel att månadsspara in pengarna så tror jag ändå att det kan vara det bästa alternativet för många som inte haft mycket pengar inne på börsen tidigare, bara för att vänja hjärnan att se hur mycket portföljen faktiskt svänger vid en 80/20, tar emot att se portföljen backa mer på någon vecka/dagar än vad man har i månadslön. Kan bara föreställa mig hur det skulle kännas när en årslön försvinner i ett nafs…

Det har jag varit med om ganska många ggr och inte ovanligt att portföljen förändras både upp/ned bara på en dag 2 månadslöner. :grin:. Då får man tänka så här ok. Jag har ändå 10 årslöner kvar på Isk efter nedgången. :+1:. Det blir så efter 10-15 års sparande på börsen. Men det viktigaste av allt är att portföljen växer med tiden med 7-8% årligen. :nerd_face:. Det är sådant man måste leva med om man vill bli långsiktigt vinnare på börsen. :+1:

Jo precis, men då har du ju 10-15 års erfarenhet av att se det :slight_smile: Tänker på TS som uppenbarligen har miljonbelopp i arv som ska sättas in på börsen i en 80/20. Kan förstå det uns av tvekan hen har om inte erfarenheten finns sedan tidigare…

Vi befinner väl oss ändå i en lågkonjunktur för tillfället? Eller har jag missat något? Bara för att börsen studsade tillbaka snabbt så verkar man inte se förra årets krasch som…en krasch. Tror Jan tagit upp det i något avsnitt, att krascher sällan liknar varandra och beror inte på det som den förra kraschen berodde på. Allt detta ser man efteråt. 2008 var det finanskris, nu är det pandemi. Vad nästa är, who knows :slight_smile:

Men du vet aldrig när börsen backar ordentligt. Det kan hända precis efter 2år när du har placerat all din månadssparande. :grin:. Det kommer alltid bli oroligt på börsen. Det kommer alltid finnas 50% som tror att det är högt värderat och 50% som tycker att börsen är normal eller undervärderad. Sedan är det bästa att man väljer själv hur fort ska man in på börsen med större en gångs summa pengar. Ingen hör kan svara om börsen ska backa 10 eller 30% ganska snart eller om det kommer bli dyrare.:+1:

2 gillningar

Det kan ju också bli en Ny teknikbubbla som började spricka idag när man satte in allt, och man får se sitt innehav -70% om två år, och ts mår jättedåligt…

Då ska han vänta när börsen blir billigare. Sådant kan hända om 6 månader men det kan hända om 6 år. Ingen vet. Det får man bestämma själv. Själv kan jag inte se i framtiden. Allt kan hända i framtiden. Man kan krocka med bilen imorgon, lika så få hjärtinfarkt. Det är risk med hela livet och varje dag vi lever och vaknar nästa morgon. Risker finns överallt runt om oss. Man får ställa sig frågan skulle jag sålt idag om jag var full investerad och väntat in mig får att köpa billigare igen vid nedgång? Om man hade gjort det då är svaret enkellt. Sälj allt vad du har investerat hittils och vänta med alla pengar får att komma in på börsen ännu billigare :+1: när börsen har backat 20-40%. Man vänjer sig aldrig vid nedgångar och det svider ännu mer ju länge man har varit med om och ju mer pengar du har i Isk. Men vad är alternativet? Sparkonto? Hur annars ska man få mellan 6-8 % i årlig avkastning långsiktigt?

1 gillning

Det ju också vara så att den aldrig blir billigare än vad den är idag :lying_face: Så om TS är den übermensch han påstår sig vara

Så borde ju det rätta svaret på frågan som ställdes vara att det inte finns någon som kan med säkerhet veta om börsen är övervärderad, och att det matematiskt bästa vore att han slutade månadsspara in arvet och sätta in allt nu?

1 gillning

Smidigast är att fortsätta månadsspara som man har bestämt sig från början. Annars om du ska anpassa månadssparande efter media uttalande blir det riktigt svårt. :+1:. Då man inget vet om framtiden borde man inte bry sig om omgivningen. Automatisk månadssparande och kör på som ingetting har hänt. :+1:

Hur är det smidigare att månadsspara än att bara sätta in allt? :slight_smile:

Man ska inte avbryta månadssparande bara för att man hör i media att det är dåliga tider :grin:

2 gillningar

Troligtvis inte lättare nödvändigtvis, men känns lättare psykologiskt när man inte behöver se sitt innehav rasa dagen efter :smiley:(kan givetvis gå åt andra hållet också). Då vet man åtminstone att man köpt både lite billigare och lite dyrare.

Och för att dra det ännu lite längre, om man ändå inte påverkas emotionellt, varför inte köra 100/0 med maxkredit hos Avanza? Det ger ju bäst odds?

Själv gör jag så här så fort jag har större överskott pengar som ska in på börsen brukar jag köpa så fort som möjligt för att komma in på börsen. Sedan får tiden göra sitt långsiktigt.