Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid just nu (maj 2024)?

Om ni skulle investera ett större belopp idag, skulle ni sätta in allt (jag vet det är matematiskt rätt), sätta in lite varje månad eller avvaktat lite utifrån börsen just nu?
Tänker eventuellt sätta in 50% nu och sen 5% per månad månaderna framåt … ?
Lysa eller globalfond på Avanza?

1 gillning

Beror på lite olika faktorer.

Har jag en bra buffert?
När planerar jag att använda pengarna? (Sparhorisont)
Vad ska jag ha pengarna till?

Har varit i en sits där jag hade alternativet att investera allt på börsen med en gång, eller dela upp det över tid. Jag gjorde en egen variant, pluggade på, så jag visste vad jag investerade i och vilka risker det innebar, tog cirka 8 månader, sen lade jag 50% på en indexfond, 25% på Lysa hållbar och resten lät jag ligga kvar i en traditionellt förvaltad Kapitalförsäkring. Känns rätt för mig.

1 gillning

Vad är stort belopp? 6 siffriga belopp tycker jag allt på en gång. 7 siffriga belopp kan det kännas skönare att dela upp.
Lysa om du inte vill välja en global indexfond. Eller så tar du på båda.

1 gillning

Det är normalt att börsen är på topp så lika bra att investera allt på en gång så att pengarna sätts i arbete. Att vänta på nedgång kan bli dyrt i längden.

Angående Lysa eller egna fonder så är det en smaksak. Vad är du ute efter? Vad är viktigast för dig när det gäller portföljen och sparandet?

2 gillningar

Korslänkning till:

Samtidigt så tänker jag att svaret egentligen kommer ner till:

• A) Låt oss säga att du investerar allt på en gång och sedan om 6 månader så faller börsen med 40 procent hur kommer det kännas då?

• B) Låt oss säga att du sprider ut det över tid och i slutet av året har börsen så har börsen gått upp med 30 procent?

Det vill säga att kan du vara med känslan att ha gjort oddsmässigt korrekt idag och att utfallet ändå inte blir det som du hade tänkt dig.

7 gillningar

Statistiskt är det rätt att gå in med allt direkt. Men är du orolig så kan din portfölj ha för hög risk. Istället för att tima marknaden är det bättre att se över risken genom att t.ex. minska aktie delen till förmån för räntor.

Fick in ett större belopp för någon vecka sedan. Satte in allt direkt på Lysa så snart jag kunde. Just Lysa har en guide med frågor om ens sparande och riskbenägenhet som ger en rekommendation på fördelning av aktier vs räntefonder. Rekommenderas!

2 gillningar

Jag är i samma situation och startade(tyvärr) en ny tråd om det.
Jag tänker nog pytsa in ett flertal gånger i en global indexfond(ca70%),en Sverigefond (ca20%)och en tillväxtfond på resten.
Dessutom lite Investor.
Hoppas kunna hålla mig ifrån att peta allt för mycket i denna fördelning framöver.:smiling_face:

Min subjektiva åsikt: Jag hade lätt valt att dela upp det nu. Det är all time high och med min egen hembyggda logik, så är nedsidan större än uppsidan just nu.

Min objektiva åsikt: Samma som ovan :joy::yum:

2 gillningar

Jag delar upp det och kommer framför allt att vänta med att investera det mesta tills efter valet i USA. Tror börsen kommer falla efter det. Speciellt om Biden vinner med hans skatteförslag. Vinner Trump så är det nog 50/50 vart börsen går i det korta. I det längre så skulle jag gissa han drar ner ekonomin.

Så ett förslag är att ta in 50% på 1/2 år sikt sen när det har gått så ser du hur du vill göra med resten. Dra in all direkt eller dela upp den delen också.

Vad är stort belopp? Kommer du månadspara i fonden? Vilken tidshorisont handlar det om?

Om du sprider ut över tid med 50% initialt och sedan 5% i månaden är du fullinvesterad om 10 månader. En större nedgång kan komma precis när som helst eller först om flera år. Det är ju ingen som vet. Följ den strategi som känns bäst för dig. Om tidshorisonten är 20–30+ år. Spelar det mindre roll hur du gör. Känns det för jobbigt så kanske du investerar mer än du borde?

Du kan kolla denna pod om du är nyfiken på hur det varit i tidigare val.

we unpack the relationship between the US election and stock market returns. If you are like Ben, perhaps you thought there is not much material difference, and while over the short-term there is not, the election cycle data is truly astonishing. We find out the fascinating explanation of why there are higher excess returns under Democratic leadership, and it is probably not what you think!

Finns som pod och transcript/läsning:

1 gillning

Är i en lite liknande sits och förstår mycket väl din oro.

Tänker att denna gången är det annorlunda för Biden vet att de måste göra något med skulden och han har släppt sin budget som har ett flertal skatteökningar som kommer direkt slå mot företagensvinster.

En sådan som Trump, speciellt för en andra term, har vi aldrig haft men har svårt att se att han skulle säga “Låt oss spara/öka skatter och få ner den här stora skulden som inte kommer gynna mig alls utan bara gynna framtida personer/presidenter”. Han är också oberäknelig, något marknaden inte tycker om. Sen kan han mycket väl göda företagen mer för att låta hela landet brinna 10-20 år senare. Då är han ändå död och lär inte bry sig.

Sen efter att ha sagt detta så vet jag mycket väl att det alltid finns något på himlen man är orolig över när det gäller marknaden så om det är rätt val att vänta med majoriteten av kapitalet eller ej får vi se. Statistiskt vet vi svaret.

The four most dangerous words in investing are: This time it’s different

• Sir John Templeton
2 gillningar

Jag har dålig koll på vad Biden har gjort så här långt men min förutsägelse är att det blir ”double down” på samma spår.

Vinner Trump blir det all in med hans grej efter han gjort upp med alla sina fiender först.

Det här gäller nog båda herrarna (om de inte hinner dö på stolen förstås).

Jag investerade allt på en gång nyligen var det kanske lite för dumt?

Nej, det kan ha varit helt rätt val. Ingen här vet och vi alla gissar men i slutändan är det bara du själv som kan bestämma.

Svaren på frågorna hur lång tid du ska vara investerad och hur kommer du känna om börsen går ner 50% ger dig svaret på om det var rätt beslut.

Ska pengarna ligga där i 15+ års och du är personen som inte loggar in och tittar på kontot är det utan tvekan rätt beslut. Är du personen som får svårt att sova när konto står -5% så är det fel beslut.

Är man personen som har svårt att sova vid -5% ska man oavsett inte ha någon exponering mot aktier. Peta in allt direkt istället med en riskspridning som passar ens personlighet och mål.

1 gillning

Det är stor skillnad på att räkna på total förmögenhet och vad du har investerat på börsen. Om du lägger in allt du äger och har utan buffert så kanske du inte sover gått vid så lite nergång som -5% men lägger du in 50% kanske du tycker -5% är ok. Vilket ger att har du 10% på börsen så hanterar du -50%.

Du tror alltså att personen som har svårt att sova vid -5% inte skulle ha några problem med att se sin aktiedel gå ner 50% för att “det är bara 10% av min totala förmögenhet som gått ner 50%”?

Det tror inte jag. Jag blir ju själv lite upprörd när en enskild aktie som står för typ 0.2% av mitt innehav går ner 30%, och då sov jag ändå lugnt och lämnade investeringarna orörda under corona-kraschen osv.