Ska jag stoppa fondköpet nu efter Trump vs EU-kaoset?

Per definition talar jag om att timea marknaden, och det ska man inte göra, jag vet. Men jag tycker ändå att det är en någorlunda speciell situation. De som känner igen mig vet att jag frågat mycket de senaste sex månaderna kring en stor engångssumma vi skulle få in. Nu har vi alltså fått den och det är många miljoner. Något vi absolut inte själva kan spara ihop. Jag har nu följt det statistiska rådet vilket är att bara köra allt på en gång in i indexfonder och inte försöka dela upp eller timea marknaden. Jag la ordern under veckan och den ska gå igenom nu början på nästa vecka.

Nu under helgen har nyheterna kring Grönland eskalerats ordentligt, till nivån att EU eventuellt ska stoppa alla handelsavtal med USA. Detta är ju enormt, på gräns till krig, och känns otroligt snopet att köpa in sig precis innan/i början av något så enormt som totalt kan krascha ekonomin.

Fondordern är inte skickad ännu så jag kan stoppa den, så nu funderar jag på om det skulle vara bäst att göra så och vänta på att se hur marknaden reagerar på måndag.

Förlåt, jag vet att detta är den eviga frågan som ingen kan ge ett “rätt” svar på, annat än att följa statistiken, vilket är att bara köra på och glömma. Men det är otroligt svårt när jag precis tryckt på den stora röda knappen att investera mer pengar än jag någonsin sett förut och direkt efter då när marknaden stänger se hur geopolitiska läget eskaleras markant. Skulle handelsavtalet med USA stoppas måste det ju ha katastrofala konsekvenser på marknaden, och det är nog best case. Svårt att se att Trump skulle ta det liggandes…

Vad gör jag kära RT:are…

1 gillning

Att tajma kan vara svårt. Jag skulle sätta in kanske 25-50% direkt och månadsspara resten över 1-2 år. Om jag nu är obekväm med tidpunkten och inte har någon känsla alls för eventuella nedgångar på så stora belopp. Så har man dels tagit hänsyn till forskning och dels sina känslor.

4 gillningar

Kan bara tala för hur jag gjorde. December 2024 fick jag en stor summa för mig efter lägenhet försäljning. Känslomässigt kände jag inte mig bekväm att gå all in på direkten. Jag gick in med ca 15% direkt. Resterande tänkte jag dela upp som månadssparande dem kommande 18 månaderna. Jag hade även som plan att ifall större nedgångar kom på ca 5-10% skulle jag göra vissa tidigare insättningar av dem planerade 18 delarna. Trump startade sedan sitt handelskrig och efter ca 5 månader hade jag gått in med alla pengarna. Jag hade tur med min timing denna gången men var det som kändes bäst för mig. Jag tog hellre risken att missa viss avkastning genom att dela upp det över 18 månader än att riskera gå all in precis innan en eventuell börskrasch.

Mvh Emil

1 gillning

Att du känner så redan nu före ens någon skada skett är nog ett tecken på att du ska tänka igenom strategin igen.

Hur skulle det kännas om börsen gick ner 5% eller 10% eller 20%? Skulle du mentalt klara av att sitta kvar i tillgångarna om det går ner över en lång period? (Jag säger inte att det sker nu men problemet är detsamma)

Jag hade stoppat ordern - tänkt ett varv till - och därefter utfört samma eller en ny strategi som passar dig.

Eftersom det handlar om många miljoner och är så mycket att ni aldrig kunnat spara ihop det själva så sätter det nog extra mental press.

Kanske ni borde ta hjälp av någon oberoende rådgivare (inte bank säljare/rådgivare) för att hålla någon i handen i ert investerande. Se länk nedan. Kan vara värt priset. Länk nedan.

Du skriver nämligen ingenting om vad era mål är, när pengarna behövs, om de behövs i olika potter, om ni behöver ha så pass hög avkastning/risk som börsen kan ge över lång tid osv. Därav min tanke att det kan vara bra med en oberoende rådgivare att hjälpa er på traven så det blir rätt.

Lycka till :+1:

17 gillningar

I veckans Börssurr så svarar Mitelman&Mellqvist på frågan om vad man gör med en större summa pengar/arv. Där ges svaret att man går in med 5% per månad. Video: 83. Gåsbörsen som slår rekord – och hur man långsamt investerar ett arv | EFN Play .

6 gillningar

En hel del marknadstimeare har ju tjänat pengar på ”the TACO trade”. Dvs, köp när Trump hotar med tullar, sälj när nyheten kommer att det inte blev ngt särskilt den här gången heller. Enligt den filosofin ska du alltså låta ordern ligga kvare eller öka på den med förhoppningen att marknaden sjunker kraftigt på måndag, men stiger igen om ett par veckor när Trump backar ner…:crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers:

Googla ”the TACO trade”.

Däri ligger problemet - ska man timea marknaden finns det alltid bra argument både för att köpa och för att sälja.

F

3 gillningar

DCA är najs. I det stora hela så är det tiden i marknaden. Den kanske man inte dumpar in 100 miljoner nu i en indexfond, utan man tar det pö om pö. Hade under många år likvider vid sidan av. Köpte för nästan all likviditet strax innan Corona. Med facit i hand så var det rätt beslut. Ligger betydligt mer plus än om jag hade duttat in på 18 månader.

Jag vet att det statiskt korrekta är att köpa för hela summan direkt. Jag gjorde så med ca 150k som blev över från en bostadsrättsförsäljning i februari 2020. Det var mycket pengar för mig då, så det kändes inte roligt när “coronakraschen” kom precis efteråt. Så jag personligen skulle investera summan genom månadssparande under ett års tid eller liknande.

Personligen kör jag just nu vapen guld och olja. Kommer inte att röra globalfonder förrän trump lämnar makten på något vis och usa ska bli en demokrati igen.

I ditt fall hade jag nog låtit den absoluta majoriteten av pengarna sitta på olika räntekonton (instättningsgarantin du vet) och sen stoppa in lite var månad och om du absolut inte vill sponsra usa så finns olika fondrobotar Lysa Opti etc.

På måndag kommer börsen att gå ner. Frågan är om det är en korrektion eller ett längre ras. Det kan vara så att din fondorder är den bästa affären du någonsin gjort då den kanske köper på lägsta nivån?

Ifall pengarna redan låg inne i fonder hade jag inte sålt utan ridit ut vågen. Men eftersom köpet ej har gått igenom än och det rör sig om en stor summa, som ni förstås är rädda om, skulle jag avbrutit köpet. Det finns ingen anledning att chansa. Risken är minimal att börsen rusar pga detta utan det lär sjunka ett par dagar eller någon vecka innan alla köper på sig under dippen.

Även om man inte kan veta vad som ska hända i framtiden så har vi NÄSTAN facit från förra året då Trump höll på med snarlika metoder.

Jag hade stoppat ordern och börjat handla för 10-15% varje vecka från och med slutet av kommande arbetsvecka. Men det är jag det. :grin:

1 gillning

Är alltid svårt att säga i förhand om det var bra att lägga in allt samtidigt eller sprida ut det under x antal månader. Eftersom det nu handlar om flera miljoner och pga det som pågår med Trump hade jag iaf delat upp det ngt för att det rent psykologiskt hade känts bättre, om det var bäst ekonomiskt eller ej vet man bara i efterhand.

1 gillning

Glöm inte att det är mellanårsval i USA i november och levnadskostnader samt inflationen går inte ner såsom Trump och väljarna vill. Det kommer nog bli en del valfläsk samt att Trump redan har backat från vissa tullar för att de har insett att det är en skatt på amerikanska konsumenter.

Håll dig till den bästa förkortningen 2025= TACO, “Trump always chickens out”, när det kommer till tullar.

Summa summarum: Just keep buying

Jag började sälja av hela mitt innehav i torsdags eftersom jag lägger om min strategi och bygger en ny portfölj, pengarna har i stort trillat in på kontot. Det lär ju inte skada att de ligger på kontot en vecka eller två….

2 gillningar

Samma här (del av mitt innehav). Har du hunnit sätta upp någon strategi för hur du kommer investera dessa pengar under nästkommande veckor?

1 gillning

Vad bra, så kan du köpa globalfonder när väl dessa stiger i pris. Man ska ju köpa högt och sälja lågt eller hur var det?

3 gillningar

Hur Trump kommer agera den 1:a februari står skrivet i stjärnorna. Jag kommer inte vänta och se, jag tror fortfarande på att man inte kan timea marknaden och jag vill in igen med allt innan dess. Annars riskerar man en mental fälla där man väntar och väntar på att läget ska vara rätt och missar en uppgång…det blir nog allt på en gång, eventuell turbulens kommande veckorna lär försvinna genom åren.

2 gillningar

Det finns ingen strategi för marknadstajming @Jenny-k !? Det är bara slump och tur som avgör inhoppare och uthoppare :rofl::sweat_smile::rocket::laughing::joy:. TS frågar inte om råd hur man använder spökulan :laughing:

1 gillning

Pengar som behövs inom en (1) dag ska vara på sparkontot…

Vad var din sparhorisont från början? Minst 5-10 år?

Vad som sker där i mellan är ganska irrelevant, värdet kommer variera kraftigt under perioden oavsett när du går in…

Välj en risknivå du är bekväm med och håll den över tid :white_check_mark:

Utvärdera en gång per år ifall du ligger rätt i risk annars justera

Om du kan avvara pengarna 10 år och är beredd att förlora allt är det bara skicka in 100 %. I andra fall kan du välja att köpa för mindre belopp. Kanske en 50/50 portfölj där 50 % är kvar på räntekonto. Allt beror på dina mål, horisont och riskförmågs.

Du skall givetvis stoppa ordern.

Detta skulle jag sagt även innan helgens utspel.

Den styrkan börsen haft senaste 7 månaderna har den bara haft precis före IT bubblan sprack.

Nedgångar på 40-80% väntade som mest.

Tioåriga räntan bröt upp i fredags.

Råvarupriser rusar, koppar, aluminium, silver. Halvledare , minnen mm dubblas i priser.

Detta kommer leta sig in i inflationen.

Godnatt.

Ja men underliggande ekonomin verkar ju bli bättre?

Ja och statistiskt sett är det precis vad som skett i mellanår.

Bättre realekonomi men mediokra avkastningar.

Nytt handelskrig ovanpå detta.

Lägg dig i räntefonder och invänta paniken.

Där har du de stora vinsterna.

4 gillningar