Börsen är enormt röd, och folk är i panik. Dock, sitter jag och funderar på hur man ska handskas med denna rea? Jag har exempelvis mycket pengar i vissa fonder med lång sparhorisont (emerging markets osv), och buffert på sparkonton. Hur tycker ni man ska göra? Sälja lite fonder med lång sparhorisont, lägga in på svenska aktier, flytta över från sparkonton?
Min stora portfölj har tappat strax under 5% sedan årets ATH för tre veckor sedan. Hittills ser jag det som ett hack i kurvan. Ytterst få tillgångsslag kan hantera de senaste veckornas oro.
Men visst, världsindex har på ungefär samma tid tappat drygt 8% så om jag suttit med globala indexfonder hade jag nog varit lite orolig kortsiktigt trots allt.
Vi ska dock ner till -20% innan krigskassan sätts in.
Jag tycker att man bör ha en portfölj som funkar i alla lägen.
Så kör själv på främst globala indexfonder, en buffert som krockkudde och 1% i lekhink.
Den ska kännas bra vid oro på börsen, vid uppgångar och vid kräftgång.
Att ha detta klarlagt innan oro, krascher och kräftgång var en stor fördel. Men bara du kan svara på vad som är en bra portfölj för dig.
Beror på sparmål, ålder, sparhorisont, volatilitetstolerans, pill-iver och personlighet.
Detta är olika för alla.
Tänker att detta bara är några procent än så länge. En riktig krasch på säg 25-40% skulle dock kunna inträffa men då krävs det att situationen förvärras/håller i sig ett tag till. Men visst, redan har skador inträffat som man inte riktigt kan överblicka i bolagen ännu. Gissar att q2 och q3 rapporterna kommer vara riktigt mörka. Kanske köpläge under hösten/senhösten om vi ser en utdragen pyspunka. Att vi kommer tillbaka till förra månadens all time high känns dock några år bort tyvärr.
Sluta logga in och gå ut. Det börjar bli fint väder ![]()
Vad är det för börs du kollar på ?
Nyheterna säger börsras men det är bara nån som naggat lite med osthyveln i ena hörnet,
än så länge.
Fördela pengarna efter sparhorisont, inte flytta runt efter vad som händer på börsen.
Kolla om du har rätt sparhorisont och risknivå. Om du tycker detta är ett ras så har du fel i ngt av ovan.
Har du rätt risknivå och horisont så fortsätter du att månadsspara på exakt som vanligt.
Jag tänker så här:
“Gud, ge mig sinnesro,
att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.”
Vilket folk är i panik?
Om man inte tål nergångar så ska man inte ha pengar på börsen. Än så länge är väl inte nergången i närheten av vad den var t.ex. våren 2020.
Vilka är i panik?
Jag tänker att minoriteten som vet hur börsen rör sig är glada för att de kan köpa billigare
Och den stora majoriteten har ingen aning om hur börsen går och är glada som vanligt
(inlägg raderat av författaren)
Ett bra mått på nedgångar är att titta horisontellt istället för vertikalt. Hur långt har börsen backat? Avanza global liggar nu på samma nivå som i mitten av februari (senast) eller slutet av september (längst). Det betyder att den som investerade allt sitt kapital i somras fortfarande är rejält i det gröna. Att börsen stått still i ett halvår känns det ändå som man kan leva med.
Jag föredrar att investera bara i Amerikanska aktier. Det har fungerar mycket bättre för mig på senaste 5-6 åren än svenska marknaden. Jag köper aktier i dippen till min långsikktig portfolio,..samtidigt gamblar jag och gör lite swing trading här å där. Vinsten går i långportföljen. Förlusten går i soptunnan.
Jag undviker det totalt och undviker även USA-fonder pga estate tax. Jag väljer istället ETF’er mot SP500 på Xetra.
Nu varnas det för en “Svart måndag” på börsen imorgon i ljuset av Trumps senaste hot/ultimatum. Håll i dig!
Tid i marknaden" viktigare än “tajming” på sikt och även helhetstänkandet avgör.
Tänker att man måste se till att placera tryggt när man som jag börjar närma sig pensionen om 5 år. Jag har slutat “spara i ladan” där jag inte når pengarna och börjat bygga en likvid förmögenhet istället.
Ett ultimata skydd i oroliga tider – att ha pengar som är tillgängliga om förutsättningarna ändras.
Håller inte med om grundtesen.
(inlägg raderat av författaren)
Börsen har gått ner 1-5% global indexfond iallafall är detta mycket tycker du? Svenska börsen har gått ner 10% de är inte så mycket heller men menar du att global index gått ner mycket? Ha pengarna i sparkonto med ränta om du tycker det här är en stor nedgång
Min aktiefondportfölj nådde ATH 2 mars, och MAX drawdown blev större på torsdagens börshandel (-2,48% just nu). Är ändå långsiktig så kommer bara fortsätta köpa… 75/25 i aktiefonder/allvädersportfölj är min fördelning.
Ironiskt nog tankade jag diesel den 2 mars också till 16,69 kr/L, hyfsat lågt pris man är van vid.
Fyllde på idag med vetskapen att det kan dra iväg mer nästa vecka, till 24,09 kr/L idag… Tycker det speglar allt rätt så väl, aktiefonderna hade ATH på tankning 1, och MAX drawdown från ATH hittills ungefär i samma veva som dagens tankning (fredagens kurser kommer ju imorgon så MAX drawdown blir nog ännu lite större då).
Mitt diesel-GAV är iaf ca 19,40 kr/L då det skiljde en del i mängd från tillfälle 1 till tillfälle 2 ![]()