Om börsen har gått ner några enstaka procent och du kallar detta enormt röd, vad kallar du en riktig nedgång på 25-50%?
Enormt är för mig ett kraftuttryck och då skulle jag tänka att börserna skulle ha gått ner åtminstone 30%, men sannolikt mer.
5-10% är bara en liten plutt-nedgång som inte ens är värd att notera.
Det är typ som att kalla Peperonin (feferonin) från den lokala pizzerian för enormt stark, vad ska man då använda för ord för en indisk vindaloo eller en ghost pepper?
Orden tappar sin betydelse när de strösslas med så här.
Kronan har dessutom tappat över 25% i realvärde på 10 år men de som haft pengar på ett bankkonto är inte ens medveten om detta ras. Skillnaden är också att kronan aldrig kommer återhämta detta ras, den kommer bara fortsätta ned. Börsen däremot återhämtar alla ras med tiden.
Lite perspektiv behövs för att förstå vad som långsiktigt är döden för ditt kapital, det är fiat och inte börsindex.
Börsen är inte enormt röd och ”folk” har inte panik. Jag tänker att den här månaden kommer jag att spara precis som vanligt. Mer än vanligt till och med då jag haft ovanligt lite utgifter. Fonderna är lite billigare än sist. Kanske ännu billigare nästa månad. Eller inte. Ungefär som Trumps humör.
“Börsen är enormt röd, och folk är i panik” Jag gissar att du inte var fullinvesterad under coronakraschen, -30% på 3 veckor, snabbaste nedgången någonsin. Det var svettigt kan jag lova.
På sätt och vis är jag glad jag fick uppleva den och inte panikade. Jag sålde inte det som gått ner däremot det som gått upp och köpte i panik en allvädersportfölj, vilket var dumt, hade jag behållt mer av mina aktier hade jag kunnat sälja dom för ännu mer. Men alla som investerar har säkert nån sån historia. “Om jag bara hade gjort x istället för y…”
Ärrad av den händelsen kunde jag sitta helt lugnt under Trumps tullkaos där min portfölj gick ner 200 000 kr. Och nu är det nästa hack i kurvan som på lång sikt kommer vara just ett litet hack.
Detta Hormuzsund lär kunna öppna igen i framtiden. This too shall pass.
Personligen har det varit lite av en befrielse då jag efter Trumps diverse infall insett det jag visste rent intellektuellt; har inte en susning om vad som ska hända och kan inte heller påverka det så bara att fortsätta spara och strunta i att logga in.
Han ska ju även ha myntat accepter l’idée d’une défaite, c’est être vaincu* vilket är en bra summering över hur jag ser på min portfölj för tillfället.
*Att acceptera idén om nederlag är att bli besegrad.
Fransmannen Ferdinand Foch blev utsedd till fältmarskalk för Storbritannien - den högsta graden i brittiska armén - 1919. Så kanske pratade han riktigt bra engelska
Använde fri översättning (en av de mer förekommande på nätet) från franska till engelska, då jag är osäker på forumanvändarnas generella kunskaper i franska. Lade för din skull till en notering om översättningen.
Kändes mest underligt att använda engelska för att citera en fransk marskalk på ett svenskt forum.
För språknördar som jag låter originalet ”Mon centre cède, ma droite recule. Situation excellente, j’attaque.” och en fri översättning till svenska kanske ”Min mitt ger efter, min högerflank retirerar. Utmärkt läge, jag anfaller.”
Han hade tydligen ett annat bra citat för dessa tider: ”A la guerre, c’est celui qui doute qui est perdu : on ne doit jamais douter.” ”I krig är den som tvivlar förlorad: man bör aldrig tvivla.” Varpå man kanske borde tillägga ”Förutsatt att man har rätt”.
Det är ju helt ointressant, om du tittar på grafen ser du vad investering handlar om över tid. Bryr du dig om hur det gått sen i februari så har du fel sparhorisont för att äga aktier.