50% uppgång vid nytt framtida ATH

Nu är svenska OMXSPI ner -33,5%.
Det innebär att investerat kapital idag i svensk indexfond vid nytt framtida ATH ger vinst på 50%!

Snart dax att fundera på att gå in rejält?
Hur resonerar ni som har möjligheten?

2 gillningar

Får väl ledsamt medge att jag lider av PI, Premature Investment. Gick in alldeles för mycket för tidigt när börsen började sjunka. Så nu finns inte mycket mer än månadssparandet kvar.

9 gillningar

Jag kör enligt principen ”Keep on buying” Jag kommer oxå göra extra många extrainsättningar framöver.

Kör på samma, som de flesta här på detta forumet så är man max investerad privat hela tiden och försöker inte tajma marknaden då det är en förlustaffär på sikt :slight_smile:

Har dock en slant över i mitt AB jag överväger att peta in.
Har man extra pengar privat som man inte behöver på 10+ år att gå in med bör man ju gå in med allt.

Frågan var ju mer ställd ur aspekten OM man har möjlighet nu dvs står med rejält torrt krut vid sidlinjen.

Jag med. Just keep buying Hurry up buying.
Just nu hoppas jag på att det går ner mer alternativt åtminstone inte går upp, tills mars nästa år när nästa utdelning från bolaget är så att jag kan få in ett större belopp på dessa nivåer. Just nu är det bara månadssparandet.

Kommer du då (i mars) att gå in med mer kapital än du har totalt investerat nu? Om inte så vinner du väl inte på att det ligger stilla eller backar fram tills dess?

Jag har haft lite flyt. Adderade aktier med 30% av torra krutet vid dippen i juni och gick ur 100% aktierelaterat den 16/8.
Så nu finns det rejält att skjuta in.
Frågan är bara när. Kan ju inte vara fel med 1/3 nu tänker jag. Troligen inte att gå in 100% nu heller i det långa loppet.

Gå in vid PE 10. Sen var beredd på några år av kräftgång

1 gillning

Vad är PE nu och var hittar man det “snittet”?

1 gillning

Vid årets utdelning går jag oftast in med ett belopp som är i paritet med ett helt års månadssparande för mig. Men det är ju ett mindre belopp i jämförelse med vad som redan är investerat. Jag tänker att det är bättre att det väntar tills mars innan det går upp, för då får jag ju denna fina 50% upp till ATH även på det kapital som sätts in i mars. Allt annat lika, så är det ju bättre att gå 50% upp på ett större kapital än på ett mindre, och eftersom jag inte avser ta ut något under året så tjänar jag ju inget på att det går upp i förtid. Eller tänker jag tokigt?

Antag, för räkneexemplets skull, att jag har 1 000 000 investerat redan till dagens värdering, sparar 10 000 i månadssparande och sedan ytterligare 100 000 som engångspost i mars.

Om det ligger still tills dess, så har jag ju 1 000 000 + 100 000 + (6 x 10 000) = 1 160 000kr som då sedan skulle öka med 50% och bli 1 740 000kr.

Om det istället går upp till ATH imorgon för att därefter ligga still, så blir det ju (1 500 000 + 160 000 ) = 1 660 000kr på kontot efter mars nästa år, dvs 80 000kr mindre.

Det är nog inte dumt vara fullt investerad. Kontanter flyger lätt iväg, lånas ut eller går åt. :dotted_line_face:

Vi vet ju ingenting om när det kommer att gå upp, eller när det kommer att ligga still osv. Vi kan ju bara önska/hoppas att det vänder uppåt, och fortsätter att gå upp över tid. Det kan ju börja gå uppåt redan nu, och fortsätta uppåt även efter mars nästa år. Om du har 1 miljon investerat redan nu så är ju det bättre att det så fort som möjligt börjar gå uppåt, även om du ska pytsa in 100k i mars nästa år.

Nej, men jag gjorde jämförelsen med om det återgick till ATH antingen nu i närtid, eller om ca ett halvår. VI vet ju inte vilken det blir, men den senare blir bättre för mig :slight_smile:

Det är det jag inte tycker. Det får gärna gå ner 80% till innan mars nästa år, för att därefter gå upp till ATH ett halvår senare (istället för kommande halvår fram till mars), för i fallet att det sker senare blir det ju fler kronor på mitt konto. Att det står en större siffra under tiden, men att det är en totalt sett lägre siffra efteråt, är jag ju inte hjälpt av?

1 gillning

Bara om man inte har disciplin…

Det behöver ju inte bli något av dom utfallen. Ex. kan ju börsen återhämta sig (gradvis, så du hinner få in månadssparningarna också) till förra ATH till mars nästa år, för att bara fortsätta till nytt ATH (ex ytterligare +50%) till slutet av 2023.

För att använda ditt exempel, men säger att börsen ökar 50% mellan nu och mars 2023, och ytterligare 50% mellan mars 2023 och 2024.

• Stå still fram till mars 2023, sedan +50% = 1 740 000 i slutet av 2023

• +50% fram till mars 2023, sedan ytterligare +50% = (1 500 000 + 160 000) * 1.5 = 2 490 000

Min poäng (felaktig?), det blir väldigt godtyckligt och en massa antaganden, har man pengar på börsen så vill man att den går upp, alltid :slight_smile:

Min disciplin kan för all del förbättras. Att inte stöta på damer i nöd hjälper också.

Vem sa att en investerings värsta fiender är känslor och…?

Tycker det här är spännande!

Ligger kvar med alla mina investeringar. Dock lägger jag allt månadssparande, förutom det till pension, som likvider. Tänker mig att jag investerar om några månader.

Nog ett bekant problem för många, inklusive undertecknad.

1 gillning

Price / Earnings. Aktiepris som multipel av intäkter. Du kan googla, eller se här

edit: bättre länk