Upp och ner och upp igen?

Lite turbulent nuförtiden. Mest nedåt för egen del.

Hur ligger ni andra till? Om ni inte råkar ligga på ATH, grattis isf, hur långt bak i tiden måste ni gå för att hamna på samma portföljvärde som idag?

1 gillning

Och ner igen…

Just nu plus 1 år bakåt i alla fall, inte kollat så noga det ligger utspritt på flera banker olika NAV-tider också men det är lika bra det.

Bara skumpa med :ocean: :sailboat:

1 gillning

Ligger på cirka 30% upp sen start.

På cirka samma nivå som september 2024.

Än har inget hänt på börsen som jag inte räknat med, så kör på med samma strategi som jag kört sen min ingång på börsen 2022.

4 gillningar

Storebrand All Countries är tillbaka på september månads inledning så ett halvårs uppgång utraderat hittills.

Började investera i November så ligger minus. Men det vänder väl någon gång. Ångrar lite att jag inte höll fast vid min DCA-strategi.

Ett halvår ungefär. Som tur var tog jag ut en rejäl buffert där runt toppen. Inte planerat utan bara något som ändå skulle göras.

1 gillning

Jag ligger bra till :slight_smile: men sen har ju också börsen gått stadigt uppåt hela mitt vuxna liv (20 år typ) Den ligger ju och petar på ATH nu. Svårt att klaga

2 gillningar

svänger hårt men mest nedåt…kan ju erkänna att det inte känns jättekul att 10.000:- från lönen gick in i sparandet igår och idag har man ändå mindre i totalen än i förrgår. .
Mentalt vet man väl att man får mer för pengarna…men att slänga in sina surt förvärvade pengar och en dag senare är ändå totalen lägre än innan. . tja det känns

1 gillning

Håller helt med om den känslan. Hjärtat säger “pengar ner i ett slukhål”. Hjärnan säger “du köper billigt”.
Men det är en mental övning helt klart :smile:

Mitten på oktober måste jag gå tillbaka till. Fast det blir ju sämre dag för dag just nu.

Kastar fortfarande pengar i, den förhoppningsvis tillfälliga, papperstuggen :chart_with_downwards_trend: :chart_with_upwards_trend: :sunny:

Min aktieportfölj är -3.39% sen dippen började i vinter, alltså från anskaffningsvärde.
När jag kollar den siffran så bryr man sig knappt. Mindre roligt när man ser beloppen och vet att det är en plussida som vänt till negativt.

Men inte speciellt nojig, köper på som vanligt till marknadsvikt och har börjat blanda in guld nu också, med målet att allokera 10% av totala portföljen till detta.

Har man lång horisont är det bara sitta ner i båten om den är bra.

mm jo men börjar kännas som det där med “lång horisont” nu börjar bli väldigt lång tid. .trodde först på en kortare “blip på kurvan” men nu tror jag detta blir långvarigt. . jag tror starkt på att “sitta still i båten” men jag börjar snarare luta år “hoppa av medan du fortfarande kan”

Lär fortsätta vara oroligt närmsta 4+ åren. Men lär kosta mer att försöka tajma, så jag väljer att inte ändra något.

Kommer troligen bli tillräckligt bra i tid till min pension.

1 gillning

Känns inte jättekul. Skaffade nyss också en liten lekhink med aktier innan allt föll (för att det ”hände för lite” :laughing:).
Har tyvärr pengarna till kontantinsatsen till bostad också investerade och tyvärr kommer det som finns i Spiltan inte att räcka :sweat_smile: jaa, jag vet. Jag hör nämligen Jans röst om att inte investera det man behöver inom 3-5 år/mer än man har råd att förlora osv… men det har ju gått så bra och det har gått så många år då jag inte kunnat investera, så jag kunde liksom inte låta bli. Hoppas på en lösning under våren, hade gärna önskat köpa första bostaden i år (som jag väntat på i minst ett decennium nu). :blush::christmas_tree:

5 gillningar

Visst känns det lite segdraget, jag håller med. Man blir nästan lika överraskad när det grön börsdag kommer.

Sålänge man kan leva utan pengarna och inte är där och nallar, så är det bäst att försöka glömma av dem…

1 gillning

över 2% ner bara idag. . så ja man bör nog klaras sig att leva utan pengarna . .fortsätter det såhär har man inget kvar att nalla på–

men skämt o sido större inköp måste vara helt dött nu…INGEN vill ju ta ut pengar från ISK nu för ett större inköp. . .alla väntar o spiralen är igång

De flesta som har lite koll, tog ut summan för fem år sen. Så kanske inte gör till eller från.

Om inte så lär sig vissa varför man inte ska ha pengar man behöver i närtid på börsen. :see_no_evil:

Men ingen är perfekt för jämnan. Man får göra så gott man kan.

för mig är det absolut inte så att jag “behöver” saker. . men OM börsen går bra nått år kan jag unna mig saker jag egentligen inte behöver. . … så att ha massa pengar utanför börsen så jag kan unna mig saker jag inte behöver ser jag inget behov av. . .
Jag är udda men jag föredrar nästan att ha väldigt lite pengar “lätt tillgängliga” . . “spontan köp” är klart bökigare om pengarna först måste säljas av…

Man måste ju inte göra allt eller inget. Man kan ju sälja av hälften om man är rädd för mer nedförsbacke så gör man både och istället så tänker jag

Jag har låg inkomst, så behöver ha bra buffert och minst ett konto för uppskjuten konsumtion.

Man för göra så gott man kan med hänsyn till sina egna förutsättningar.

Hade säkert känts värre om jag haft högre sparkvot. Men jag stoppar bara kosing på börsen som jag har råd att förlora. Just börsoron berör mig inte.

Värre med krigshot och andra kriser. Men kan inte påverka det nämnvärt heller, utöver MSBs listor.