Apropå en tidigare diskussion i forumet idag så kikade jag vidare på OMXS30 och ingen av oss har nog missat att det har varit en galen rusning sen Corona-botten förra året. Den tvära stegringen och skillnaden mot dess årsgenomsnitt börjar närma sig milleniets IT-krasch. Jag tror inte på något sätt att vi är i närheten av samma nedgång, men en avsvalkande rekyl skulle vara på sin plats.
Hur tänker du kring nuvarande börsläge? Är du mer försiktigt än annars? Eller kör du på som vanligt?
Själv fortsätter jag mitt månadsparande, men jag stoppar inte in något extra.
Det är som vanligt. Jag kan inte göra något åt det. Ska jag få mina 7-8% per år CAGR så måste jag bara fortsätta, oavsett om det går upp eller ner. Bara att missa några enstaka (de bästa börsdagarna) kan sänka en hel 10 års period.
Däremot månadssparar jag in en större slant jag i vanliga fall bara skulle dunka in. Det känns som ett så udda läge just nu, med tanke på stegringen, pandemins fortsatta effekter etc. Det går omöjligt att sia om ändå.
100% LF Global indexnära. Kör som vanligt utan att bry mig om börsläge. Automatisk månadssparande med fast summa. Om det blir extra pengar över ser jag till att stoppa in de så fort som möjligt i global indexfonden. . Långsiktiga pengar mår bäst på börsen . Kortsiktiga pengar sparkonto.
Att ha allt globalt känns mycket tryggare och tåligare. Allt sköter sig själv. Brukade ha en del olika fonder i början av mitt sparande på börsen men var aldrig nöjd med % fördelningen i portföljen. Då känns det lugnast med global indexfonden. Ibland avviker jag ifrån det men det brukar kosta bara i minus avkastning under fondbyte . Därför är det bäst låta det vara i fred och göra något annat som är roligare i vardagslivet .
DET kan jag också skriva under på
Har väl fortfarande inte helt kunnat överge min kryddning men numere väldigt begränsad.
Jag får väl ta tag i det sista
Det är aldrig försent att göra det smidigt för sig själv. . Väl kryddad mat är godast men oftast onyttigt för kroppen för att bli riktigt gammal . Det är nästan samma sak krydda portföljen och börsen.
Ha ha! Bra liknelse!
Jag har åtminstone gått från att förr tokkrydda med till lite mer svenne salt & peppar.
Men visst det är aldrig försent att förbättra sig
Ju mer man optimerar med några % hit och dit är risken ganska stor att du blir aldrig klar med optimeringen. Det kommer alltid saknas några % i något annat. Eller hur ska jag göra hur mycket % är lagom och är jag nöjd med det. Riktigt svårt vara nöjd med optimera själv. . Till slut inser man att det räcker inte med 100% med allt. Då vill man ha 110-120% för att man ska bli helt nöjd. Haha. Då börjar man tänka på belöning . Även om man väljer Lysa är risken att man inte blir nöjd med bredden på 20% Sveriges index. Nej så ska man inte göra. Om man väljer Lysa då har man valt att någon annan ska tänka istället för dig till 100%. Du ska bara se till att ställa in risk och månadssparande .
Samma regelbundna månadsspar. I samma portföljer.
Dock ska erkännas att läser jag för mycket är det lätt att jag inbillar mig att folk på nåt sätt skulle kunna förutse marknaden. Men lyckligtvis så agerar jag inte efter detta.
Jag tillhör dom svaga har sålt av allt förutom månadsparandet i globalfond. Kanske köper på mig en del om det blir nån slags krasch eller också fortsätter jag fega, vet inte hur jag reagerar riktigt
Det är väl som pest eller kolera.
Jag har en ganska stor bredd på mina svenska innehav så OMXSPI är mitt jämförelseindex och det har tuggat på starkare än de flesta amerikanska indexen. Så just nu balanserar jag upp bara. Inget märkvärdigt.
Har gjort några smärre ombalanseringar, sålt av några överviktare, dragit upp bufferten på sparkontot. Det säger sig självt att det inte kan gå upp hur högt som helst, speciellt inte då mycket av uppgångarna är pga simulanspengar. Undviker dock att peta för mycket, då det brukar sluta illa.
Barnens månadsspar tuffar på som vanligt, har sparat till dottern sedan 2016, ligger väl +120% på ett antal indexfonder.