Hej.
Är det rimligt att börsen går så bra som den gör nu när inflation, räntor osv är så höga? Visst den blickar framåt. Men känns som den tar i lite väl mycket. Eller hur resonerar ni?
Hej.
Är det rimligt att börsen går så bra som den gör nu när inflation, räntor osv är så höga? Visst den blickar framåt. Men känns som den tar i lite väl mycket. Eller hur resonerar ni?
Folk kanske har blivit mer positiva överlag och förhoppningsfulla och vill ha ett bättre år än 2022.
Men börsen brukar gå någonstans mellan -50% och +50% samt det har bara gått 16 dagar på 2023 så vad som helst kan fortfarande hända
Inte alltid lätt att förstå börsens rörelse. Själv lägger jag inte särskilt mycket tankeverksamhet på det.
Har inte tittat på nån vecka, men slår börsen inflationen?
Jag har ingen aning. Börsen överdriver alltid både uppåt och nedåt. Till mångas förtret och till andras lycka.
Ja, är uppe ett gäng procent nu
Vi har ju inflation så börsen har väl varit tvungna att höja priserna på aktierna som alla andra företag gjort 
Det underlättar när det mesta går upp. Det kluriga är att behålla det mesta av uppgången.
Marknaden har en tendens att vara först på bollen, uppåt som neråt. Min gissning från en bonnläpps perspektiv är att vi är på väg uppåt nu.
Jag räknade ut med röven och en krita att det kommer ett lite kraftigare nerställ framåt mars.
Jag håller på köpknappen och hoppas på det bästa.
Tolkade frågan som om börsen hittills slår inflationen i år. Det gör den
Är rätt jäkla nöjd över detta från augusti ändå. Rena oraklet
/s
… Med andra ord är kraschen på G ![]()
Jag tänkte också på det.
Jag kanske tänker helt fel, men kan det vara inflationen vi ser? Att priserna på aktierna gått upp i pris men värdet den samma.
Nope, DÖDSRYKNINGARNA! 
Allas vår Kavastu och Cornucopias konjunkturmodell kan ju inte ha fel
De indikerar båda köp sedan ett par månader tillbaka.
En vloggare sa att marknaden bara klarar att hålla en faktor i huvudet, just nu är det inflation/räntor och börsen stiger.
Vad händer när Q4 rapporterna kommer och effekten av alla kostnadsökningar börjar märkas i lägre omsättning, röda siffror?
Jag fegar ett tag till med övervikt på räntor/obligationer/cash. Men jag har haft fel tidigare 
Vi får väl se hur länge det håller nu när rapportperioden börjar rassla in… Mitt bet är ju att det håller i sig ok ett tag till…
Jag har fångat mkt av uppgången men är inte gladare för det…
Misstänker att det är en fortsättning på de förrädiska björnrallyn som präglade 2022. Men nått måste ju va det sista också, men en sak är säker, jag har haft fel förr…
För visst är det lockade att vikta upp Sverige och få en fin start för att sedan gå tillbaka till global index när usd kommit ner lite.
Har jag rätt finns ingen orsak till FOMO.
Börsen är nog lite för het. I min mening. Kommer nog en större räntehöjning än väntat i Februari.
Sen börjar det förhoppningsvis mattas av med räntorna.
Jag har pausat mitt månadssparade.
Kommer köra sparkonto tillsvidare.
Om världen blir mörk kommer vi bo kvar här i +5år och då börjar jag köpa fonder igen.