Sättning på gång?

Vad tror vi, är det en rejäl sättning på börsen som vi ser början på? Förstår att det är 10.000 kronorsfrågan och om vi visste svaret skulle vi inte sitta här - men hur går tankarna?

2 gillningar

Ingen aning och spekulerar inte i det heller. Trodde vid början av året att vi skulle landa runt +40%, får väl hålla kvar vid det tillsvidare för att inte jinxa :slight_smile:

3 gillningar

Jag är helt bombsäker på att börsen kommer gå uppåt…

eller neråt…

eller åt sidan…

under någon tidsperiod framöver.

Ungefär så mycket tankekraft lägger jag på det.

9 gillningar

Har börsen gått neråt?

Inser nu att jag inte kollat utvecklingen på börsen eller mina portföljer på ett tag…

4 gillningar

Vad är anledningen till oron? Börsen går inte alltid upp. Man kan inte bli orolig varje gång börsen går -2% på en månad.

17 gillningar

Om man ställer en sådan här fråga efter en nedgång på några procent under en månad bör man kolla över risken i portföljen…

Herregud vilka dryga svar på det här forumet. Tack alla!

9 gillningar

Håller med dig. Tråkigt. Alla som svarat har också spekulerat och försökt förutsäga utvecklingen när de satsat på börsen, eller på guld, eller på fastigheter, för att de tror att det kommer ge bättre avkastning än att behålla sina kronor, eller köpa bitcoins, till exempel. Det handlar bara om grader av spekulation, där viss sådan kan anses mer träffsäker än annan.

Själv tror jag nog ändå att det kommer röra sig sidledes eller något på minus denna månad, men att resten av hösten lika väl kan fortsätta nedåt som gå ganska starkt uppåt. :slight_smile: Däremot tror jag att krypto och uranrelaterade aktier kommer fortsätta en ganska bra bit uppåt till de närmsta månaderna. Högspekulativt, ja. :slight_smile:

5 gillningar

Ja precis, både inflationsoro och Deltavarianten verkar tynga, plus kanske en viss mättnad på börsen allmänt i kölvattnet av starka uppgångar. Lite kräftgång och avvaktan m a o. Kanske är en bra sak.

2 gillningar

Skaffa en diversifierad portfölj med lång tidshorisont så slipper du oroa dig för upp och nedgångar.

Om 30 år kommer covid-krashen knappt synas på en börsgraf.

Jag investerar inte på vad börsen är på väg kortsiktigt och tycker TA är idiotiskt men det är ändå roligt och lärorikt att följa.

Jonas Thulin på Penser gör grym genomgång varje vecka om var börsen är på väg. Här är senaste: https://youtu.be/uRaVC6OMCY8

Jag brukar även läsa den här bloggen: https://kortsikt.com/

Bagge&Brobacke podcast är bra med.

Tyvärr tror jag inte ämnet i denna tråden så väldigt stimulerande att diskutera för majoriteten i detta forumet. Främst pga:

• Går säkert att hitta 20-30st likande trådar bara detta året om du använder sökfunktionen.

• Nobelpristagare har kommit fram till att det ej lönar sig att kortsiktigt försöka tajma börsens rörelser om man inte har en stor portion av tur.

• Många har en passiv strategi där marknadstajming ej är en del av strategin, så alla dessa diskussioner/spekulationer om börsras är totalt ointressant, då vi ändå inte tänkt agera utifrån vad som sägs eller händer.

1 gillning

Igen. Har jag sagt att jag är orolig? Jag undrar varför det här forumet har en kategori som heter “omvärldsbevakning, nyheter och liknande” om man inte får ställa frågor utan att få en massa dryga svar.

4 gillningar

Man behöver inte engagera sig i så fall, om man inte vill eller tycker frågan är ointressant/onödig.

3 gillningar

På detta forumet vill vi gärna hjälpa/utbilda varandra att bli rika tillsammans, att försöka tajma börsens rörelser har sällan varit en god strategi :smiling_face_with_three_hearts:

3 gillningar

Jag tycker för det första inte att du uttrycker nå’n oro, så jag väljer att besvara frågan istället.

Ja, jag tror och killgissar att det är början på lite mer turbulens och sättning runt noll. Men vet gör jag inte. Därför tänker jag inte agera på det heller, men fortsätter kolla till det för att lekhinksinnehållet är ganska stort och då skulle jag kunna tänka mig att omplacera en del där till mer tråkiga fonder.

1 gillning

Vem pratar om att tajma?

Varför spekulera i om det är en sättning på gång?

1 gillning

Intressant att fundera kring det kanske, som en del i samhällsutvecklingen och kommande ändrade investeringsfilosofier etc?

Jag spekulerar bara, men har man ekonomi som intresse så ser jag inte något problem med att lyfta tankar kring börsläget. :slight_smile:

3 gillningar