Sättning på gång?

Vem har påstått att det är ett problem? Alla får väl diskutera dom vill. Personligen tycker jag iaf det är ointressant att diskutera om det är en sättning på gång eller inte, för sättningar på börsen är så oerhört vanliga så det är i princip alltid en sättning på gång.

För att du ifrågasatte att ens spekulera kring det och då svarade jag att det inte var ett problem att göra det heller.

Vi ser bara olika på om det är meningsfullt eller ens lönt att prata om det. Värre än så är det inte.

1 gillning

Föreslår att de som av olika anledningar inte vill diskutera ignorerar frågeställningen och kanske hela kategorin som heter “omvärldsbevakning…”. Ni sätter en väldigt tråkig ton i det här i övrigt trevliga forumet.

3 gillningar

Idiotfrågor får idiotsvar. Dessa typer av trådar ploppar upp minst 20 gånger per månad. Hade denna tråd öppnats på flashback hade den kastas i papperskorgen inom 5 minuter och du hade fått en varning.

Och denna typ av svar riskerar att driva nya medlemmar från forumet innan de ens börjat. Att få lov att vara nyfiken och testa tankar utan att dömas för det är det bästa sättet att uppmuntra ny inlärning. Det går att förklara varför man anser att någon är fel ute utan att ta till en arrogant ton, syftar då främst på inlägget ovan :slightly_smiling_face:

12 gillningar

Finns ingen anledning att kalla folks svar för dryga heller när de försöker hjälpa till, även om inspelet avviker 1mm från frågeställningen. Otacksamma svar göder inte ambitionen för trevligt bemötande

2 gillningar

Jag gav ett helt normalt svar som TS därefter valde att kalla drygt.

Man kan inte bete sig hur som helst utan att bli idiotförklarad.

5 gillningar

TS kallade ansamlingen av svaren av samma karaktär för dryga. Du behöver nog inte ta TS svar som personligt? Att kalla ett svar för drygt och att kalla en människa du inte känner för idiot är dessutom ganska stor skillnad på. Personangrepp tycker jag vi kan avstå i forumet.

3 gillningar

Det kan man visst det! Jag blir orolig varje gång börsen går -0.01%. Men sen är jag kanske en lite för nervös person egentligen för att ens vara på börsen överhuvudtaget.

2 gillningar

Ingen oro just nu då alltså? :smiley:

(+1,1%)

För att svara på din ursprungliga fråga TS är jag personligen av åsikten att vi kan komma att se växlande inflation och deflation om vartannat och en generellt skakig börs framöver pga den väntade generella åtstramningen till följd av att stimulans- och stödpaket löper ut, förseningar i produktionsled och leveranser samtidigt som vi ännu inte sett effekten av nya virusvarianter på samhället i stort.

Men då vi som bekant inte sitter på någon kristallkula har jag valt att inte agera på det mer än att sänka risken något och bygga en väldiversifierad skuta (totalt 70% breda indexfonder, 20% blandade räntor inklusive globala realräntor samt 10% råvaror) för att kunna rida ut allt som komma skall. Om jag inte varit i behov av en mellanriskhink nu hade jag haft ännu mer i aktier. Detta är mitt sätt att hedga och sitta still i båten när det är mörka moln på horisonten.

2 gillningar

Jo. Jag är alltid nervös. Blev inspirerad och la upp sammanfattning av min portfölj här:

Vet inte. Kanske. Jag har löst det genom att investera i sånt jag uppfattar som lågt värderat för tillfället. Uran, guld, silver, olja, naturgas och så har jag en hedge som ger bra direktutdelning samt 15 % cash.

2 gillningar

Tänker på alla som nu helt plötsligt säljer av kina för att det “blivit” riskabelt…(politiskt)

Men i min bok så har risken funnits där hela tiden. Ingen ny politiker har intagit scenen.

Samma gäller övriga börser. Vem upplevde det riskabelt på ATH för en dryg månad sen.

Nu hör man rop om dags för korrektion precis överallt.

Men många många bolag handlas på negativt för 2021. SKF, Volvo,Boliden mfl är ett exempel.

Så korrektionen har på sätt och vis pågått länge.

Korrektionen har blivit en crowded trade.

3 gillningar

Jag brukar tänka på grafer som den här. :wink:

1 gillning

Jag sticker ut hakan å berättar vad jag tror kommer hända, men är övertygad om att det inte kommer bli så å ska inte tas som ett råd:

September kommer gå sidledes, många frågetecken kring Kina (främst Evergrande), Biden (har han puls eller inte) och ”initial jobless claims” har slutat gå ner…

Därefter kommer tre månader av ny uppgång likt det vi sett under senaste tiden. FED låtsas prata om att sluta stödköpa men fortsätter, nytt QE program går igenom och varje dip på börsen köps upp av dom stora aktörerna på amerikanska eftermiddagen efter småspararna fått panik av att börsen gått ner två procent på förmiddagen…

När vi närmar oss slutet på januari önskar alla att dom lämnat börsen istället för ombalanserat efter julgröten… Det är nu @AuAgEric kommer ut ur sin gömma och börjar åter se Silver Bullet gå på rätt håll dvs uppåt!

#endthefed

7 gillningar

Då kommer nästa ryck/trappsteg upp !! :relaxed:

5 gillningar

Ingen aning. Kör på som vanligt.

Jag har helt lämnat mina globalfonder och Sverigefonder, satsat på råvaror och emerging markets samtidigt som jag fortfarande är i princip fullinvesterad. Förmodligen dumt, men jag börjar känna att det här inte kommer gå särskilt väl under hösten/vintern och har valt att agera på det. Jag tror inte på någon större dramatik egentligen, kanske minus 5-10 procent på återstoden av året?

I min drömvärld går mina innehav upp samtidigt som globala index och svenska index går ner, vilket gör att jag kan skifta tillbaka till ett mer “normalt” sparande så småningom. Men som sagt, detta är bara en känsla jag går på.

2 gillningar

Japp, 2½ vecka senare börjar det bli väldigt tydligt. Hög volatilitet under skilda börsdagar och närmast uteslutande röda siffror vid dagens slut.

”Spänn fast säkerhetsbältena”, skriver Peter Malmqvist 2021.10.02: