Kvällens avsnitt handlar om börsen nu och framöver. Sven Hagströmer, Simon Blecher och Maria Landeborn i studion. Samtliga är inne på att det blir en rekyl när pandemin är över.
De gissar ju som alla andra men jag funderar på hur kul det är för den passiva spararen att sitta still i båten om börsen faller 50% och tar fyra år på sig att komma tillbaka. Oavsett om det händer eller ej måste man vara mentalt förberedd på att det kan hända.
Är du förberedd? Kommer du att vara passiv hela vägen?
Jag månadssparar automatiskt helt oberoende av diskussioner i media eller bloggar. Lite ombalanseringar då och då samt uppräkning av sparbeloppet varje år. Denna strategi fungerade utmärkt under finanskrisen och jag hoppas och tror att den kommer fungera framöver också.
Klart att Hagströmer vill att vi ska ha hög handelsvolym, det tjänar hans Avanza på TINA gäller fortfarande. Däremot tror jag value kommer få en större betydelse, vilket för många kommer vara smärtsamt.
Japp! Nöjd med vår riksexponering med 4 hinkars strategin med alltifrån rejäl buffert, RT portfölj, passiv portfölj, egen utdelningsportfölj och lite lekhinks strategier som distraktion. Torrt krut finns om det smäller. Ser faktiskt fram emot det, när det väl händer
Antar att de menar ”sell the news” dvs börsen går ner när det är dax för bolagen att leverera på förväntningarna. Inte alls orimligt och kanske t.o.m. sunt med en breather.
Ganska intressant att Hagströmer säger - om jag i december hade vetat om pandemi och att så många kommer dö, så hade jag ändå sannolikt positionerat mig fel… Pluspoäng till honom.
Fyra år av börskrasch kommer jag klara galant. Kommer ta examen i vår och kunna skruva upp mitt månadssparande rejält. Sen kommer jag ha flera stora lönehopp under nästkommande tioårsperiod så definitivt inget problem om börsen kraschar nu
Hah ellerhur. Även med full information så hade han gjort fel hehe ett talande exempel på hur svårt det kan vara.
Många av oss här är väl runt 30-40 år och vi kommer få se våra konto variera i värde måånga gånger under vår livstid så det är bara att vänja sig och ha en risknivå som man är bekväm med.
Vi investerar långsiktigt och kommer antagligen inte göra så mycket annorlunda mot förra gången det dippade (mars 2020) bortsett från en punkt, och det är mängden cash vi har tillgängligt. Då hade vi cash motsvarande ca 2% av portföljen, och detta investerades i spridda skurar under nedgången, och det blev inget stort avtryck av detta när börsen sen gick upp. En lärdom därefter är att ha mer investeringsbart kapital tillgängligt, och inte vara “fullinvesterad”. Du kan göra bra affärer när “blodet flyter” men då gäller det att ha cash att investera, mångdubbelt mot vad du normalt skulle investerat via det vanliga månadssparandet.
För egen del så gick jag från att vara fullinvesterad i mina långsiktiga depåer till 70/30 där 30% är cash (inga räntefonder etc). Månadssparandet är fortfarande allokerat till 100% aktier, mycket för att jag har några små kryddfonder som kräver minst 100 kr i månaden.
Jag skulle säga att det mer konstiga med dessa bilder är att ingen tror på att börsen kommer gå upp någon gång under de närmaste 10 åren. Ska vi tolka detta som att de tror på 10 års ökenvandring på börsen från och med i sommar?
Om börsen går så lugnt och fint som här så blir det ju lätt att investerar. Personligen tror jag på betydligt starkare rörelser än här.
Snacka om att tänka innanför boxen. Jag hade extrapolerat uppgången dom få cm som fanns kvar på grafen. Ju mindre du gissar desto mindre chans att ha fel