Spara pengarna tills börsen går ner?

Hej! Om liknande trådar redan har startats tidigare får ni gärna säga till och/eller ta bort :upside_down_face:.

Fråga: Har sparat på Lysa sedan cirka två år och gradvis ökat mitt sparande. Om allt går väl kommer jag att vara föräldraledig nästa år och då inte kunna spara i samma utsträckning som nu. Med tanke på börsens uppblåsta läge: Borde jag minska sparandet nu för att kunna lägga in senare om börsen sjunker? Är verkligen ”time in the market” vägen att gå i alla lägen? Eller har ni någon annan idé som jag inte har tänkt på?

Sparar just nu cirka 10 % (3000 kr) i månaden (fördelning 90/10) på Lysa. Cirka 6000 kr/månad på sparkonto med ränta (0,85%). På sparkontot har jag cirka 100 000 och 50 000 kr på lysa. Bor i hyresrätt, vill ngn gång kunna skaffa en bostadsrätt.

Tacksam för svar! Ingen i min närhet har något större ekonomiintresse…

1 gillning

Det är en taktik som är en form av marknads tajming. Det lönar sig sällan till nästan aldrig.

5 gillningar

Du har ju bara 1/3 av ditt kapital på börsen - det är ju en ganska liten risk att ta tycker jag. Alternativet med 0,85% ränta (och dessutom skatt och inflation på det) är ju inte roligt.
Det beror ju dock på din sparhorisont ang. bostadsrätten

2 gillningar

Ok men skönt att höra ändå! Jag har haft lättare att ta till mig alla argument om att inte sälja när det går ner än att fortsätta köpa på ”all time high”. Tack för hjälpen!

Att försöka tajma marknaden går alltid åt helvete. Klara de bästa i världen inte det ska man inte ens försöka själv.

2 gillningar

Hej,

Angående att försöka hitta rätt risk för sig själv och hur ens ekonomi kan se ut så rekommenderar jag avsnittet ”Fyra-Hinkar-Strategin”, ett fantastiskt avsnitt som kan hjälpa dig att få lite tankar om hur du kan placera pengarna för att känna dig bekväm :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det behöver inte vara speciellt svårt att resonera om sådana här saker.

• Alternativ ett är att du inte investerar nu utan väntar till en eventuell nedgång. Vi vet att det kan ta lång tid till nästa nedgång. Om den inte kommer inom en snar framtid så får du ångra att du inte investerade pengarna tidigare.
  • Alternativ två är att du investerar pengarna idag. Vi vet att börsen har en förväntad avkastning på cirka 7% per år. Beroende på din riskbenägenhet—i något mått mätt—så får du avgöra om den förväntade nyttan är högre än 0,85% per år. Låt oss anta att du anser att så är fallet. Om börsen går upp utan krasch så är du nöjd. Även om börsen skulle krascha så kan du hävda att ”givet den information jag hade på beslutsdagen så var min förväntade nytta högre genom att investera mina pengar”.

Alternativ två är alltså det enda ”ångerfria” alternativet givet att vi inte vet att det troligtvis kommer en krasch mycket snart.

Det intressanta här är att båda alternativen kan vara rationella! Om du verkligen är övertygad om att en börskrasch är på väg, så ska du naturligtvis vänta. Enligt samma resonemang som i alternativ två kan du då hävda att du är ångerfri för att du visste att en nedgång var mycket trolig. Men alltsom oftast vet vi inte det, så alternativ ett går i min värld fetbort!

1 gillning

Jag läste nån gång på ett annat forum om ett snille som tänkte göra på samma sätt, sälja på topp och köpa på botten precis när det går upp. Frågan hen fick var “hur vet du när det är dags att köpa, får du ett sms då eller?”

Det är en lockelsevärd taktik, nu tycker de flesta att börsen är extremt övervärderas, kolla bara på youtube… extremt många förståsigpåare som berättar hur du ska göra nu när det snart kommer en krasch. Problemet är bara att de inte har en endaste aning om detta. Det bästa man kan göra är att följa nån sorts strategi t.ex. momentum eller sma50/200 men historiken ger inte dessa rätt heller, det är alltid bäst att vara så länge som möjligt på börsen om du ska använda pengarna inom 5-10 år. Är det < 5 år kan det däremot vara läge att dra ner på risken.

/H

Jag håller med alla här i forumet, fortsätt med ditt månadssparande som det är. Du har redan “torrt krut” så det räcker och blir över, om en nedgång kommer (förutsatt att du inte ska köpa bostadsrätt just då). Hade det varit så att du fått tag på en större engångssumma pengar som motsvarar hela ditt sparande hade man kanske kunnat diskutera saken, men att fortsätta med sina månatliga insättningar går knappast att kritisera.

1 gillning

Tack för mycket tydligt svar! Jag hänger så klart med om resonemanget, tvivlet har smugit sig på i svagare stunder…

1 gillning

Tänkte absolut inte sälja utan endast pausa insättningarna. Jag förstår att det är svårt att sedan avgöra när man ska “lägga in” en klumpsumma om det inte är så tydligt som det blev förra året. Månadssparandet stannar…

Jag tycker inte förra året var speciellt tydligt. Det är först i efterhand som man ser den snygga V-formationen. Att det plötsligt vänder uppåt är snarast ett tecken på tjurfälla och att det inom kort kommer en större nedgång än den som redan har varit. Men så blev det ju inte förra året.

Det är möjligt att vi om ett år kommer tycka att det i slutet av juli 2021 var väldigt tydligt att man skulle sälja av allt. ”Det ser man ju i kursgrafen. Börsen var kraftigt övervärderad och hade tappat orken att kämpa sig vidare uppåt. Det syns faktiskt väldigt tydligt i grafen, och den enorma nedgången var väntad.” Men att fatta sådana beslut när det händer, och inte i efterhand, är en helt annan femma. Kursgrafer har en tendens att bli tydliga först när man har facit i handen och dessutom kan zooma ut lite.

2 gillningar

Ett spel för den som tror sig kunna tajma marknaden. Det bör vara tämligen trivialt att slå index eftersom kursgrafen i spelet bygger på faktisk historisk börsutveckling, men man får tyvärr räkna med att det kan vara snäppet svårare att göra samma sak i verkligheten. Lycka till!

Tänk på att i verkligheten motsvarar varje ”Äh, men va fan!" en mer eller mindre stor förlust eller utebliven vinst.

2 gillningar

Ett alternativ skulle kunna vara att bestämma sig för en procentuell nivå du är nöjd med och sedan låta pengarna ligga tills incitamenten för att köpa in dig igen matchar vad du bestämt.

Detta är fortfarande timing och ett tveksamt alternativ men ser ut såhär: du når säg 14% under året (helst så tidigt som.möjligt). Nu kan du välja cash tills du ser en nedgång som passar dig.

Även om jag i grunden håller med om utgångspunkten förväntad avkastning per år behöver den nyanseras lite tycker jag. Det tål att sägas att den siffran är förväntad årlig avkastning över en mycket lång tidsperiod. Pratar vi om kortare perioder behöver man ta hänsyn till faktorer såsom hur mycket börsen gått upp under de senaste åren och diverse risker.

Förväntad årlig avkastning är t.ex. högre om man utgår ifrån tidpunkten ‘1 år sen’ än om man utgår ifrån tidpunkten ‘idag’, eftersom börsen var lägre värderad och därmed hade större utrymme för avkastning. Det är större risk att börsen går ner idag än det var för 1 år sen, eftersom vi nu är närmare en topp än vi var då.

1 gillning

Tack för nyanseringen! Det var ju de här tankarna som var utgångspunkten för frågan så skönt att få dem bekräftade även om det kanske inte ändrar så mycket i sak. Tack för engagemanget allihop :slight_smile:! Kommer att fortsätta med det långsiktiga månadssparandet såsom tidigare…

1 gillning

Hur mycket börsen har gått upp de senaste åren påverkar inte den förväntade avkastningen mer än något tidigare år. Den mest vedertagna definitionen av den förväntade avkastningen är medelvärdet av den dagliga avkastningen multiplicerat med antalet dagar på ett år.

Det stämmer att efter en krasch så är börsen lägre värderad. Men det innebär inte att det förväntade avkastningen är högre! Om alla marknadsaktörer är överens om att den sanna värderingen är nådd efter kraschen, så finns inget incitament för att börsen skulle stiga alls. Det är naturligtvis inte så troligt, men att den förväntade avkastningen skulle vara högre för ett år sedan än idag är inte riktigt sant. Bara för att vi har observerat en stigande marknad så betyder inte det att den sanna medelavkastningen har förändrats.

Att vi skulle vara närmare en krasch nu än för ett år sedan är också lite av en tankevurpa. Det är som det fina exemplet med att singla en rättvis slant och få krona 10 gånger i rad. Vad är sannolikheten för att få krona igen? 50% såklart! Det är inte direkt överförbart till börskrascher, men illustrerar vad jag menar. Som småsparare har vi ingen chans att veta när en börskrasch kommer; om en dag eller om ett decennium.

1 gillning