Hej,
Är börsen övervärderad nu?
Buffett-indikatorn ligger högt
CAPE-P/E över snitt nivåerna
Koncentrerad vinst pga få teknik/AI megaföretag
Marknadskänslighet för neg nyheter
Vad tror ni?
Hej,
Är börsen övervärderad nu?
Buffett-indikatorn ligger högt
CAPE-P/E över snitt nivåerna
Koncentrerad vinst pga få teknik/AI megaföretag
Marknadskänslighet för neg nyheter
Vad tror ni?
Ingen vet. Ingen alls.
Om du inte tål risken i nuvarande allokering (dvs du fungerar på att sälja när du läser nyheterna ) kan det vara bra att sälja en del. I det långa loppet är det svårt ett tajma köp/söj.
Att det är hälsosamt att vara medveten om att börsen kommer krascha. Sen vet ingen när.
Så ha en portfölj som du inte behöver pilla med vid nedgångar, uppgångar, brus och när ”experter” varnar för kommande krascher. De senare säljer in och tjänar kosing på att trigga oro, ibland får de rätt och ofta får de fel. Men de får bra betalt för rubrikerna.
Sen innebär allt investerande en risk, så ha bara pengar på börsen du är ok med att förlora och anpassa fördelningen och risken efter din sparhorisont.
Min fråga är om man behöver allokera mer i räntefonder. Klart att ingen vet, men tro kan man göra. Jag har inte brytt mig mkt om nyheterna snarare variablerna ovan
Nej.
Men jag kan ha fel.
Kanske?
Att ha 10% aktier per år man tänkt spara är en riktlinje.
Sen beror det på.
Behövs inte hela beloppet om x år?
Är jag ok med att 30-50% av värdet försvinner?
Om ja, så kan 100% bred global indexfond vara helt ok även på kortare sikt.
Svaret beror på nuvarande allokering och framförallt hur bekväm man är med nuvarande risknivå.
Jag har ca 80% globala passivt förvaltade indexfonder, 15% räntefonder 4% Guld ETF och 1 % i Investor (lekhinken)
Investeringshorisont 20-25 år
Vilka räntefonder har du nu, och vilka funderar du på att vikta om till?
Åtminstone tror jag de amerikanska storbolagen är rätt skapligt övervärderade. Krypto och guld har dragit iväg rätt skapligt dom med. Europeiska och japanska bolag speciellt medelstora och mindre bolag är nog mer värde i. Å andra sidan brukar det rusa lite extra på slutet innan det smäller så vem vet, det kan mycket väl gå upp 10-15% till i usa innan det toppar. Räntesänkningar kan elda på
Berkshire har jag hört(vet ej säkert om det stämmer) har 50% i cash och obligationer och 50% i aktier. Warren buffet är the champ och vet hur man vinner i längden
Med så lång sparhorisont tycker jag 15% räntor är för mycket.
Men sen ska man ju ha något man känner sig bekväm med också.
Jag skulle gå 80% global, 10% guld, 5% inve 5% cash. Det är nära som min portfölj ser ut med lite extra olja och BTC.
Här kan du pröva dina “time the market” skills
15% räntefonder
Spiltan räntefond
Det låter som du investerar för en passiv strategi, då bör du ha en passiv strategi hela vägen.
Med din tidshorisont skulle jag ha 100% aktier. Men om nuläget gör dig nervös har du för mycket aktier. Om du sover bättre med 30% räntor och inte grämer sönder dig när börsen går bra så tycker jag du ska fokusera på sömnen.
Du kan ju också bestämma dig för att jobba med ombalansering kring en given nivå. Om 15% räntor då är ditt mål säljer du (exempelvis kvartslsvis) av lite aktier när börsen går upp och köper mer räntor för att behålla den bestämda allokeringen, och omvänt vid nedgång. Men det kanske du gör redan?
Agera utifrån din sparhorisont och risknivå, inte på marknaden. Annars kommer du rent statistiskt förlora över tid, och det är ju precis vad du vill undvika.
Om du vill vikta över till räntefonder pga tankar om börsturbulens framöver, så tänk på att Spiltan fick kritik för att de stängde sina räntefonder mycket längre än alla andra aktörer i samband med Corona-utbrottet. Spiltan räntefond är ju en korträntefond i princip motsvarande sparkonto, så ett alternativ där pengarna definitivt är säkrade till förmodligen ungefär samma förväntade avkastning är ju fasträntekonto hos t.ex Hoist som brukar ha hyfsad ränta. @Zino har ju en fantastisk tråd om räntefonder. Själv ska jag inte låtsas att jag kan så mycket om dem Men jag gillar företagsobligationer (IG och HY) och de är ju för det mesta inte 100% korrelerade med börsen, så de kanske kan vara ett alternativ?
Tack
Jag skulle säga att jag har räntefonder som krockkudde. Jag sålde av alla räntefonder och köpte aktier/aktiefonder vid börskrasch/nedgångar vilket gett mig en fantastisk hävstång och acceleration i min portfölj. Min fråga är egentligen om en ny börskrasch är eminent och det är dags att vikta om för att handla billigt
Har du jämfört det med vad du skulle fått av att ligga i 100% aktier? Inte exakt samma situation, men läs gärna denna: Even God Couldn't Beat Dollar-Cost Averaging
Absolut, läst den. Jag har även läst the intelligent Investor. Just keep buying. The wealth ladder mm..