Är börsen övervärderad nu? Vikta om till mera räntefonder till årsskiftet?

1 gillning

Om du läst allt det, hur förenar du det med att gå in på forumet och fråga några randoms om kraschen är nära? :stuck_out_tongue: vad kan det möjligen ge förutom brus i systemet hehe

4 gillningar

Svaret på den här delen av inlägget uteblev?

Att ha läst böckerna garanterar när man kan tajma börsen?

Jag vet inte. Men jag tror inte jag kan tjäna väsentligt mer pengar på att marknadstajma så jag har samma fördelning mellan de olika tillgångar i min portfölj.

2 gillningar

Också sant

Ja, den kommer garanterat rasa snart. Mellan 5 och 15% någon gång de närmaste två åren. Minst.

Det fanns väl en “ombalanseringseffekt” i fondrobotarna. Det kan man ju sköta själv; nu när aktier gått upp så blir de en större del av portföljen. Då säljer du av lite i slutet av månaden/kvartalet om du ombalanserar själv.

När börsen går ner så blir räntor naturligt en större del av portföljen. Då får du sälja av och köpa lite mer aktier. Över tid blir det en “buy low sell high” - effekt på aktierna.

Jag orkar inte hålla på med det, men det är nog det säkraste sättet att pricka rätt. Lycka till.

1 gillning

Flera av böckerna är väldigt tydliga med att man inte ska försöka tajma börsen, det är så han menar :slight_smile:

3 gillningar

Det är också sant.

Kan tycka att en mindre del räntor är ok, framför allt för nattsömnen.

Jag har en liknande fördelning mellan mindre riskfyllda placeringar och aktier. Är skönt med en liten del som är lite säkrare när skiten träffar fläkten. Trots 25 års sparhorisont.

Men som de flesta säger. Inte ens gud vet när nästa krasch kommer, så det är oerhört svårt att försöka tajma en rejäl dipp och sen försöka tajma en bra tid för att köpa in sig igen.

Speciellt med fonder, som tar 2-4 dagar att sälja och 2-4 dagar att köpa.

1 gillning

Vill man vara negativ så är det väldigt troligt att du kommer få uppleva många dippar, stora som små under dessa 20-25år.
Vill man vara positiv så har alla dippar historiskt hämtats igen.

Men visst känns börsen ibland som det där barnspelet där man kastar runt en vattenballong med en “tickande” nål på som kan spränga den när som helst o man vill inte vara den som står där med smällen

1 gillning

USA börserna är historiskt sett extremt högt värderade och en hög värdering innebär per definition en lägre framtida avkastning. Det är alla överens om.

Frågan är bara om vad den kommande lägre avkastningen kommer innebära på säg 10-års sikt? 2, 4 eller 6%? Absolut ingen vet.