Bubbla och börskrasch 2025?

Läste precis på DI att Henrik Zeberg, chefsekonom på kapitalförvaltaren Swissblock, varnar att vi befinner oss i en börsbubbla och spår likheter till tidigare krascher.

Han pratar om inverterad räntekurva för 2-åringen samt “Vid kraschen 1929 var börsvärdet i USA ungefär 109 procent jämfört med BNP, det sågs i efterhand som helt vansinnigt. År 2000 när vi hade it-kraschen var det 129 procent. År 2007 var börsvärdet omkring 109 procent av BNP, en stor bubbla. I dag är den siffran 203 procent.”

Vad tror det goda folket på forumet om dessa uttalanden?

6 gillningar

Klickbait!

Men också att man bara ska vara på börsen om man har lång sparhorisont. För börsen har historiskt kraschat med jämna mellanrum, så kommer också ske framöver.

Om de personer som ”vet” när nästa krasch kommer, verkligen visste. Då skulle de vara miljardärer och inte behöva sprida domedagsprofetior online.

Så de tusentals profetior som kommer ut via media och sociala medier varje år, så har de allra flesta oftast fel. Men det genererar klicks, vilket ger dom en lön.

Men var bara på börsen med pengar du inte behöver närmsta 5-10 åren. För börsen kan krascha redan imorgon.

23 gillningar

Gå 5-10år bakåt i tiden och ta del av Henrik Zebergs alla uttalanden och se om han kunde förutspå framtiden redan då eller om det är en färdighet han utvecklat på senare år.

29 gillningar

Tidningar ska säljas, klick ska klickas.

11 gillningar

Till slut får någon av de tusentals profetior rätt att börsen går ner för börsen går ner emellanåt och det vet vi. Men just denna artikel är precis som alla de andra artiklarna att vi ska klicka in och läsa.
Så sitt still i båten och låt de skriva sina artiklar.

2 gillningar

Detta är ett bra exempel på hur mycket det kostar att ligga utanför börsen. Hade man hört varningsklockorna ringa vid 109% och lämnat börsen hade man missat hela resan upp till 203%, hur galen den värderingen än är.

10 gillningar

Vi har ju haft en ganska extrem tillgångsinflation de senaste 15 åren, inte bara börsen har gått upp utan även fastigheter, guld och bitcoin, som inte ens fanns tidigare. Samhället har också vant sig med att Riksbanken går in med negativa räntor och andra åtgärder, om det behövs. Riksbanken väljer inflation och att skattebetalarna står för notan längre fram, för att hålla ekonomin igång, om det behövs. Så frågan är vad alternativet till börsen i så fall är, som inte skulle drabbas om systemet vi har nu kollapsar.

5 gillningar

Hur mycket kommer den backa då? Skulle vilja veta så jag kan gå all in på botten. :boom:

24 gillningar

Jag blir mest förvånad över att liknande inlägg fortfarande kommer…

När kommer börsraset?
Ska man vänta med att investera?
Ska jag övervikta mot Sverige just nu?

Svaret är INGEN vet! Men som övriga kloka medlemmar redan skrivit, har man en lång sparhorisont så spelar detta ingen roll.

För att ”citera” sektens överhuvud ” just keep buying ”.:clap::clap::clap::star_struck::partying_face:

7 gillningar

Jag tolkar det som amerikanska multinationella techföretag expanderat kraftigt världen över och därför säger förhållandet till BNP inte så mkt om det nu gjort det tidigare.

Alla dessa experter som pratat om krasch i 10år.

2 gillningar

Nick Maggiulli? Eller Jan?

Den förste skrev boken med samma titel som citatet.

Jan har ett forum med 30k rätt oliktänkande besökare, så räknas nog inte som sekt. :wink:

3 gillningar

Skojade lite… vi kallas ju för sekt här i forumet på Flashback, så jag menade på ett skämtsamt sätt Jan, sorry om det uppfattades fel☺️

6 gillningar

Jag är gärna med i denna sekten😇 skojade bara eftersom vi kallad för sekt på Flashback.

1 gillning

IMG_3778

Speciellt på FB. :wink:

8 gillningar

Ett evigt tjat om den där efterlängtade börskraschen… den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge…

Det blir ju bara lite skrap på ytan innan systemet manipuleras och stimuleras upp till nya ATH.

Aldrig någon riktig urblåsning, tyvärr.

Helt korrekt analys. Förr eller senare rasar börsen. Frågan är bara när och hur mycket. Även en trasig klocka visar rätt tid två ggr/ dygn. Om du alltid skriker börsras har du förr eller senare rätt.

Jag tror det blev en skaplig “korrigering” av ekonomin iom inflationen under corona. Både reallöner och huspriser backade nästan ett decennium. Jag tror det är så det kommer yttra sig; real börsuppgång kan bli lidande snarare än ett nominellt ras. Föreställer jag mig iaf. Det är så jag tänkt de senaste 10 åren.

Även en trasig klocka som sagt…

4 gillningar

Kommer inte hända för börsen är numera det enda FED bryr sig om och de kommer pumpa den i all oändlighet. Därför de kallas PPT (Plunge Protection Team) :joy:

1 gillning

Hmm finns alltid folk som varnar för krascher.

Lite mer orolig blir man när man läser att superinvesteraren Warren Buffet just nu ligger med astronomisk kassa pga att han sålt av mycket nyligen. Bland annat 90 Miljarder Dollar i APPLE.
Har nu 28 % av Berkshire Hathaway INC:s tillgångar som CASH vilket motsvarar den astronomiska summan 325 Miljarder Dollar.
Det är största andelen cash på 35 år sägs det.
Jag har också taggat ner lite på innehav via indexfonder i dom mycket högt värderade stora USA-bolagen. Mest pga att peta i det man tror på är lite sport.

5 gillningar

Är väl fastställt att 95+% av proffsen gissar fel på börsen på sikt, skulle räkna in Warren som proffs. Även om han gillar godis. :yum:

Är en stundande börskrasch det enda du tror kan vara anledningen till detta? Jag tror vi har för lite insyn i det styrelserummet.

2 gillningar