Bubbla och börskrasch 2025?

Har 20% av portföljen i en kort räntefond bestående av US Treasury Bills och åtnjuter 4.7% ränta samt en avsevärd valutavinst i väntan på börskraschen som ser ut att bli något försenad.

3 gillningar

Har han blivit miljardär på att investera enligt sina tidigare förutspåelser, eller åtminstone dollarmångmiljonär? Annars verkar det onödigt att lyssna på vad han säger.

3 gillningar

Sälj allt! Bunkra toapapper!

6 gillningar

Exakt. Det är väl därför ”The Big Short” är spännande, för att de just agerade på siffrorna och inte bara tyckte till i en tidning.

Jag tänker att kryptogänget kan ta smällen, för om vi nu snackar om bubblor så är den mest uppblåst.

20 gillningar

Vad som är lite intressant är att snitt pe talen idag är lika eller högre som under it bubblan, dock skiljer det sig ganska mkt vad som är högt värderat.
Då hade en stor del av amerikanska aktier mkt höga pe, idag är det ett fåtal stora bolag som har höga värden och mkt höga pe tal, snittet för de övriga ligger runt 19 (mkt lägre än snittet 2000). Vad det kan säga är att M7 mfl är i en bubbla och ai kommer inte leverera de vinster som utlovas, eller så är de korrekt värderade och säger att dessa amerikanska bolag har expanderat och ekonomin blivit global på riktigt.
Jag tänker att vi skulle kunna se en sidledes skiftning av investeringar och värde likaväl som en bred sättning. Möjligheterna är oändliga och behöver nödvändigtvis inte krascha global index, iaf inte speciellt länge.

3 gillningar

I dagens morgonbrev från IG skriver Erik Hansén klokt om björnmarknader och alla varningar som haglar från analytiker i tid och otid.

En viktig detalj som framkommer här men som inte nämns lika ofta angående större nedgångar är att nästa botten mycket väl kan vara högre än var börsen står idag. Oavsett om fallet är 20% eller 50%, för vi vet inte när toppen är. Vill du då sälja dina aktier idag?

Bäddar in den så jag inte tar upp hela skärmen. Håll till godo.

ur morgonbrevet

Utbildning: Björnmarknader

På fredag är det lite extra fokus på utbildning. Eftersom jag fått en del frågor om aktiemarknaden ska inleda en björnmarknad så tänkte jag dela mig mig av hur jag ser på björnmarknader. Det finns såklart många olika definitioner av en björnmarknad, men det är inte det väsentliga i detta sammanhang. Den vanligaste bedömningen är att en marknad har fallit över 20% från toppen.

Björnmarknader där aktiemarknaden faller över 20% kommer alltid att inträffa, vilket gör dem förutsägbara. Att tajma en björnmarknad är dock notorisk svårt och försök till tajming är en meningslös uppgift eftersom ingen kan förutse extrema händelser eller deras effekt på finansiella marknader. Lågpunkter kan vara enklare att tajma, men är dessa är svåra att tajma.

Det är extrema händelser som orsakar björnmarknader snarare än avtagande tillväxt och bolagsvinster. Extrema händelser skrämmer många investerare. Olika aktörer agera olika. Vissa får panik och kapitulerar när de extrapolerar nedgången in i framtiden medan andra ser nedgångarna som möjligheter och passar på att öka om de har torrt krut.

Negativa makroregimer där tillväxten faller behöver inte leda till en recession och björnmarknad. Fallande tillväxt behöver inte innebära en extrem händelse. Exempel på extrema händelser är rekordsnabba räntehöjningar efter en inflationschock eller en pandemi där ekonomier stängs ner. Finans- och fastighetskriser, samt IT-krasch är andra exempel på extrema händelser som inträffat under mångas investeringslivstid.

Det är alltså en extrem händelse som behöver ske för att skapa en björnmarknad. Det räcker inte med att tillväxten faller tillbaka. Under normala ekonomiska förhållanden kommer alltid analytiker estimera högre bolagsvinster.

Alla björnmarknader har något gemensamt: de är oförutsägbara och svåra att tajma med makro eller teknisk analys. Enkla trendföljande metoder har fungerat bättre än ekonomernas prognoser. Media lyfter ofta fram aktörer som varnade för finanskrisen, men vad som inte framgår är hur många gånger de varnade för nedgången och hur mycket fel de haft efteråt.

Varje dag kan vi se grafer och läsa förutsägelser om nästa björnmarknad och extrema händelse. Dessa förutsägelser blir ofta felaktiga, och även om de inträffar är tidpunkten osäker. Nästa botten efter nedgången kan till och med vara högre än nuvarande nivå. Man kan exempelvis höra att marknaden ska toppa inom 12 månader. Den informationen är inte så värdefull eftersom vi inte vet om nästa botten är högre eller lägre än var marknaden står idag.

Efter USA-valet har Stockholmsbörsen utvecklats svagt och många undrar om toppen är nådd. Utan att försöka förutspå nästa björnmarknad kan vi dock lyfta fram de saker som kan utlösa en björnmarknad. Den senaste skrämselhickan under augusti var en kombination av förändrat AI-narrativ, konjunkturförsvagning och carry trade i Yen. Andra händelser som kan ge en björnmarknad är:

• En kollaps av AI-startups, liknande kollapsen av teknikföretag under dot-com kraschen.
  • Det kan uppstå en potentiell bankkris, liknande det som hände 2008.
  • En ny pandemi kan uppstå och påverka den ekonomiska aktiviteten, precis som 2020.
  • En annan inflationsökning inträffar på grund av oväntade händelser, som skedde 2022.
  • Någon annan extrem händelse, inklusive eskalering av krig och geopolitisk oro som stör försörjningskedjorna.

Samtliga extrema händelser har en låg sannolikhet och det kan dröja många år innan vi behöver genomlida nästa extrema händelse. Botten av nästa björnmarknad kan till och med bildas på prisnivåer som är högre än de nuvarande. Min poäng är att ingen vet. Ingen kan förutse hur marknadsaktörer kommer agera på grund av marknadens reflexivitet.

Detta är en påminnelse om att försöka förutsäga dessa händelser är ofta ett meningslöst försök, och även en dålig strategi för att förvalta sitt kapital. Aktier kan fortsätta att stiga under de kommande två, tre, fem åren eller ännu längre innan en extrem händelse orsakar en björnmarknad. När dessa extrema händelser inträffar är riskhantering avgörande, och några enkla indikatorer kan vara mer till hjälp än vad de flesta tror.

7 gillningar

Jag blir mer orolig av att alla ropar ”kööööp, kan inte misslyckas, belåna, hävstång, coins kommer alltid att gå upp, osv”. Det känns mer som en indikation på en kommande sättning än folk som säger att en sättning kommer :slight_smile:

7 gillningar

Ja det är ju en annan extrem. Men åter, det kan vara riskabelt att ha en binär syn på investering där å ena sidan index är safe och allt annat är farligt. En smalare fond eller en aktieportfölj med sunda långsiktiga innehav bör inte antas ha samma risk som t.ex. krypto.

Det är större risk att äga enskilda aktier än ett globalt index ur överlevnadssynpunkt. Men ett globalt index som f.n. till stor andel består av mag7 kan vara en större risk, för sämre avkastning, än en portfölj med Investor, Industrivärden, Skanska, Handelsbanken, Axfood och Millicom. OBS att min portfölj inte ser ut så, men ett brett exempel på en portfölj som troligen heller inte blir utrotad vid en nedgång.

1 gillning

Håller helt med. Fonder som följer index gör ju just det (och valutakurser om de är globala)

Är säkert bra på sikt men säkert är det ju inte.

Högre risk högre potentiell avkastning brukar det ju heta.

2 gillningar

Många härinne som säger att börsen kommer gå ner tids nog. Jag har också tagit det som en sanning, men häromdagen slog mig tanken, tänk om den aldrig mer går ner? Tänk om det alltid kommer att pareras genom att trycka nya pengar.

3 gillningar

Goldman Sachs verkar ha en annan åsikt. Nåväl, ingen vet. Stay invested enligt din risktolerans:

https://www.reuters.com/markets/us/goldman-sachs-forecasts-sp-500-target-6500-2025-end-joins-morgan-stanley-2024-11-19/

TL;DR -10.3% upp under 2025 alltså.

Håller med och det är alltid kul att spekulera :sweat_smile::+1:
Björnmarknaden känns i luften när Twitter och Facebook flödar över med ”dagens utveckling” och raketer. Jag har dragit ner på investeringarna och samlar kassa. Bra eller dåligt beslut, ingen vet?

När jag inte vet går jag på sannolikheter. Jag skulle säga sannolikt dåligt.

Inlägget innehåller också det jag brukar hissa en röd flagg kring när det kommer till att fatta investeringsbeslut. Ordet känns.

1 gillning

Klickers gonna klick

Lr “magkänsla”

Olyckligt minustecken? Eller läser jag fel nånstans?

1 gillning

Hyfsad kontant summa. Om han skulle vilja spara dom i svenska banker och dessutom önska begagna insättningsgarantin skulle 3 414 429 st banker behöva engageras. :sweat_smile:

1 gillning

Vilken tur, då insättningsgarantin väl inte gäller företag, eller?

Loggade in på mitt företags sparkonto hos Avanza. Insättningsgaranti gäller.

1 gillning

I stand corrected… tveksamt om det gäller hur stora som helst däremot. Oavsett, det är definitivt opraktiskt. :smiley: