Jag tror FI skulle ha synpunkter på det ialla fall. Regler går alltid att ändra.
Gubben är ju för bövelen 94 år han har inte samma incitament som förr om åren !
Tror du det är Warrens sparhorisont som styr eller det långsiktigt bästa för Berkshire?
Ja det finns en anledning att han haft betydligt högre risk och cagr förr.
Berk dör med WB
I så fall, när är det dags att börja korta aktien?
Aldrig korta enskilda bolag - låg uppsida och oändlig nedsida.
Du såg minus. Jag skrev bindestreck😉
Aha, så om jag mentalt ersätter det med ett mer passande kolon så är det okej.
För var det mer av ett tankestreck så saknade jag ett mellanrum. Men skit i det, för jag var inte TLDR-generationen utan kunde ju faktiskt läsa själv. ![]()
Oavsett vilket… hellre +10 än -10. ![]()
Synd att inte kunna profitera på saker du skriver som ett faktum.
Japp men vissa globalfonder exkluderar den redan så det löser sig galant ändå.
Har läst
om kommande börskrascher senaste 50 åren,samma artiklar…vargen kommer inte
Han är tillsammans med tusentals skribenter som förutspår krasch liknande 1929 i åratal samma sak,sedan blir det en börsNEDGÅNG PÅ 30-40% och nu finns det flera som förutspådde nedgången men fler som inte tajmade
Kanske det finna andra planer för kontanterna! ![]()
Donationerna är nog från hans egna sparpengar. Han åker således ur tävlingen att inte pilla i portföljen.
Men ändå fint. Planen verkar vara att skänka bort 99% av hans kapital, troligen det mesta efter hans död.
Så han blir nog ändå rikast på kyrkogården, om han inte snabbar på!
Munger gav ju bort det mesta av sina BRK långt innan han seglade vidare här om året. Han gillade att styra och ställa i hur donationerna nyttjades, t.ex. såg han till att det byggdes fantastiska studentlägenheter utan fönster. ![]()
Personliga prognoser:
-
Slutet av 2024 - Nasdaq&SP500 fortsätter upp 4-5%, OMX 1-2%.
-
Början-mitten av 2025 - Nasdaq&SP500 fortsätter tugga på uppåt, OMX likaså men till inte lika hög grad.
-
Mitten-slutet av 2025 - Nasdaq&SP500 stannar av på färden uppåt pga dis-inflationen klingar av och Fed ser ett behov av ändrad (högre) räntebana. OMX vaknar till liv något mer men inga supersiffror.
-
Början av 2026 har realiteten med Trump satt sig och konsumtionen i US får sig en rejäl törn och drar med sig sentimentet överlag.
Djupare spaningar:
-
Trumps tariffer; får han igenom dem som aviserat så kan man nog räkna med ökade producent- och konsumentpriser i US och därmed dämpad konsumtion.
-
Trumps deporteringar; även om man inte fult ut kommer att kasta ut de många miljoner papperslösa som finns så kommer en realiserad deporteringspolicy definitivt påverka allt som har med matproduktion att göra. Räkna med färre antal arbetade timmar och högre priser.
-
Mot den bakgrunden kan Fed tvingas hålla en högre räntebana, och de amerikanska bolånen (30-åriga är standard) kommer att parkera på 7,XX% med tämligen stelfrusen bostadsmarknad till följd; har man 2/3/4% bolån vill man inte sälja och sen köpa nytt till högre räntekostnad, och färre har råd att köpa eller bygga.
-
DOGE - Ifall Musk & Co får som de vill och lägger ned x antal departement och drar ned federal spending så kommer det knappast att hjälpa arbetslösheten. Den federala staten köper ju ändå in saker från det privata utöver arbeterna, och att strypa den kranen kommer ju att få konsekvenser.
Feds dual mandate att hålla efter inflationen och arbetslösheten/arbetsmarknaden blir en riktigt trixig balansgång. Sänka räntan för att hjälpa arbets- och bostadsmarknaden men stjälpa inflationskampen, eller tvärt om? De som lämnar de federala arbetsplatserna kommer knappast fylla tomrummet efter de papperslösa långt längre ner på karriärstegen… Och AI kan inte slakta djur eller plocka frukt än så länge.
- Powell har ju styrt skeppet Fed enastående bra egentligen de senaste 2-3 åren, men hans efterträdare kommer ha enorma utmaningar. Om Trump dessutom får som han vill i att presidenten ska ha större inflytande över räntebanan så kan man räkna med riktiga svängningar. Powell lämnar skutan i maj 2026 men innan har nog marknaden fått en känsla varthän det barkar.
Vad ska man nu göra av de här spaningarna då? Det svåra som spelare är ju alltid timingen, och även om man kliver av innan ett ordentligt fall är det inget som säger att börsen faller under den nivå som var när man klev av; än mindre att man kliver in igen på en nivå under den som var när man klev av.
I avsaknad av annan rådgivning får man vända sig till Herrens Ord; Just Keep Buying. Är man nervöst lagd över framtiden får man snarare se över sin tillgångsallokering.
Jag gör en poäng av att avstå annan rådgivning, och istället just keep buying.
Det är viktigt att inse att financiala värden påverkas kraftigt av specifika spekulationer och Main stream.
Emotionell intelligens kan manipuleras under en viss tid för att sälja/köpa.
Inte mindre viktigt att inse Stora aktörer äger en del media resurser som kan användas för sin fördel.
Det har hänt historiskt i upprepade gånger.
Wall Street movie handlar just om det.
Sannolikheten är nog stor att Trumps ekonomiska politik kommer gynna USA jämfört med nu. En annan sannolikhet som nog är stor är att Sverige och EU kommer bedriva kass ekonomisk politik. Såsom de gjort i årtionden. Så ja. Kanske kan hoppas att USA kompenserar för dumheterna som pågår och har pågått i EU. (Storbrittannien har lyckats trassla till det rejält. Ur askan i elden.)
Men nog blir det en nedgång och kraftig sådan. EUs ekonomi är åt skogen. Ofrånkomligt. Men när vet vi ju inte.