Det brukar heta att när aktier blir ett samtalsämne på fikarasten på jobbet så är det kort tid kvar till att marknaden kraschar totalt. När vaktmästaren Knut-Ove, 57 börjar tipsa sina kompisar om aktier börjar cirkeln slutas.
Jag funderar på om det i detta ”typläge” vore en variant att sälja av rubbet och betala av bolånet.
Ja, som jag uppfattar det är de extremt okunnigas intresse för aktier ett tecken på att ”marknadscykeln” nått en punkt med betydande övervärdering och hög risk för börsfall. Sedan är det i sig så klart inget som utlöser ett börsfall.
Frågan avser främst idén om att sälja av och betala av bolånet.
Helt klart! Sälj aktierna till Knut-Ove och betala av bolånet! men kolla så att Aftonbladet har börjat skriva artiklar om riktiga klippare på börsen med!!
2007 snackades det om en inkommande superkonjunktur och se hur det gick.
Det är klart att man kan störas av lite brus när alla snackar om att det går åt skogen snart fast det är nog bäst att bara sluta logga in varje dag och går det dåligt stoppa huvudet i sanden, lyxfällanstyle fast på ett bra vis.
Går börsen ner en dag vägrar jag titta och hoppas det blir bättre imorgon. Repetera tills det fungerar.
Knut-Ove ljuger om sin ålder. Med det namnet är han snarare 77 och måste ha riktigt dålig pension om han fortfarande jobbar. Lyssna inte på Knut-Ove! #lexbrittmarie
Minns när en av lyxfällans expert/programledare (minns inte namnet på han) i en podd kring 2016 sa att han gick ur börsen eftersom det då varit 7 års uppgång och det omöjligt kan fortsätta upp nån längre tid. Svårt det där med att tajma börsen svängningar med kronans ständigt fallande värde/inflation…
Ifall du tror att du kan förutse vad som kommer hända på börsen så kommer du med extremt hög sannolikhet göra bort dig totalt, gång på gång.
Bara köp en global indexfond och låt den ligga i 15-80 år. Sluta tänk på framtiden så mycket och sluta för guds skull att försöka förutse den.
Ligg runt 50% amorteringsgrad och resten på börsen i form av globala indexfonder är mitt tips, sälj aldrig utan köp bara så ofta du kan och för så mycket du kan, sälj aldrig.