Jag är 63 så jag hinner inte vänta på att det hämtar sig efter en krasch.
Vågar ju inappt köpa gröna bananer.
Jag är 63 så jag hinner inte vänta på att det hämtar sig efter en krasch.
Vågar ju inappt köpa gröna bananer.
Känns helt rimligt att ta beslut efter vad som pratas om i jobbets fikarum. Så sälj allt, betala av alla lån och säg till oss andra när det är rätt tid att hoppa tillbaka in på börsen!
Eller, som vanligt, var alltid beredd på att börsen kan krascha, för det lär den göra, flera gånger, om man har lång sparhorisont.
Skapar ens börsinnehav konstant oro, en vilja att starta klickbetetrådar på ekonomiforum eller gör att man har svårt att sova? Så lär man ha för hög risk.
Jag tror i grunden alltid att börsen kommer störtdyka imorgon, så har anpassat mitt sparande efter det.
Sen hade det varit lite kul att ha någon att prata investeringar med på jobbet, om jag haft ett jobb. ![]()
Det var inte så kul. De flesta där som lyssnade på någon, de lyssnade på Knut-Ove och ville gärna bli rika snabbt.
Ändå lite kul, man kan ju jämföra och lyssna på fantastiska historier och vad de drömmer om. Man behöver ju inte kopiera portföljen. ![]()
Det är väl en generationsfråga i första hand, inte någon indikation på något.
Hoppa in på börsen ingår inte riktigt i paketet. Månadsspara ska jag förstås göra men vara skuldfri.
Kör på det, låter bra. ![]()
Det är najs att vara skuldfri, tycker jag.
Man sover bra som skuldfri. Det bästa för mig är en liten risk i form av mindre bolån på 50% och resten i globala indexfonder.
Ifall man tog 50% bolån i form av 2 miljoner 2013 så hade man haft över 8 miljoner nu 12 år senare.
Har funkat helt Ok:
Än pratas det inte så mycket aktier på jobbet. Inte vad jag hört i alla fall. Senast var när gamestop var “aktuellt”.
Knut-Ove, denna nutida profet och felfria indikator.
“Du ska icke hava andra profeter jämte Knut-Ove!”
![]()

Jo det är skönt när man är skuldfri, det jag menade var att historiskt har det varit hemskt att vara skuldfri, rent ekonomiskt.
Känslomässigt är det skönt, men personligen tycker jag det är skönt att ha en positiv nettoförmögenhet.
Så säg att jag har 2 miljoner i bolån, 50% belåningsgrad och 10 miljoner på Avanza i en global indexfond, det räcker för att jag ska sova riktigt bra.
Går bostaden upp i värde, säg till 10 miljoner från 4 miljoner (2 miljoner ovan ty 50% belåningsgrad) som i exemplet, så kan man då ha 5 miljoner i bolån, 50% belåningsgrad och 20-30 miljoner på Avanza. Hade sovit gott då också!
Jag förstod, men det är alltid kul att dra snabba slutsatser efter motsägelser. ![]()
Ja, det har man ju så länge skulderna inte överskrider tillgångarna. Så jag håller med.
Just nu känns det viktigare att inte förlora pengar än att tjäna pengar.
Jag håller med. Innan tidigare krascher har det varit lite så. Motsatsen till när blodet rinner på gatorna. Nu uppfattade inte jag att du tycker det är ett sådant läge nu, vilket en del andra verkar ha gjort. Eller? Nu pratas det inte aktier över huvud taget, tycker jag.
En insikt som jag inser är rätt men fortfarande arbetar med att få in i huvudet är att aldrig tänka sälj allt eller köp för allt. Man kan ju sälja av lite och betala av lite av lånet oavsett vad man tror kommer hända framöver.
Håller med. Däremot pratar flera av mina icke börsintresserade YT-kreatörer jag följer om köjn.
Lite konstigt när baknördar och husrenoverare flikar in tips på köjn.
Men de kanske har rätt och kommer dumpa sina kanaler om några månader och flytta till Bahamas.
Som betyder?
Det finns jättemånga Kjell-Oves som kommer göra mentala tankevurpor kring sina investeringar idag. Det är bara att välja vilken klubb du vill vara med i.
Samma som när kollegor pratar om börsen i fikarummet?
I princip ingenting egentligen. Brus.