AI-bubbla och globala indexfonder

Hej alla glada investerare.

Läste imorse att enligt ekonomipristagaren Peter Howitt är vi mitt i en AI-bubbla och att “många av de investeringar som folk gör nu kommer att bli värdelösa”. Ska jag tolka det att man ska sluta investetra nu (oavsett horisonten) i globala indexfonder? Ska jag sluta äga enskilda aktier? Ska jag sälja allt mitt innehav i panik? Tror jag vet vad är rätt att göra men vill böra höra hur ni andra tänker.

Frågan är vad är det han vet som vi inte vet :joy:?

Han kan ha rätt men lika mycket fel. Själv är jag jätte dålig på att läsa och lyssna vad andra tycker och gissar sig fram!

Jag håller mig till global indexfond med ständigt automatiskt månadssparandet :+1:

1 gillning

Han säger ju samtligt:

– Så länge den inte byggts upp av skuldsättning är det egentligen inget stort drama, säger han.

1 gillning

Att en del av de investeringar som görs nu kommer bli värdelösa stämmer, det stämmer alltid.

Om man ser till de stora aktörerna inom AI så är många redan de stora etablerade techföretagen som Nvidia, Alphabet, Microsoft mfl de gör enorma vinster och har hög tillväxt.

De har relativt höga värderingar men inte extremt höga om de håller hög tillväxt. De utgör stor del av index dvs “AI-bubblan” utgörs än så länge inte av övervärderade förhoppningsbolag som inte gör vinst. Tror börsen kommer utvecklas bra ett tag till, men visst finns risk för bakslag

Den kommer spränga uppåt som en geysir!! Bubblan bara väntar på att poppa

Har du försökt besvara frågan med några olika scenarion? Du kan snabbt ställa upp en matris där du skapar flera utfall och se vad du själv känner efteråt.

Scenario 1: horisont 20+ år, börsfall år 1 på 50%, återhäntar sig aldrig, fortsatte månadsspara hela 20-årsperioden. Kunde efter 20 år sälja av allt innehav och lämna börsen med X kronor.

Sen ändrar du bara alla variabler och när du gjort tillräckligt många så inser du att
A) du vill inte spela spelet
B) du är beredd att spela spelet

Sen agerar du därefter.

Vad ger det dig att äga enskilda aktier? Är belöningen du får värd risken du tar?

Se min respons på din första fråga. Om du inte vill spela spelet (eller mår dåligt av det psykiskt) så är det nog dags att du svarar Ja och kliver av.

Är tre bolag som jag skulle hålla mig borta ifrån som enskilda aktier.

Palantir, “OpenAI” och Nvidia.

Palantir är extremt högt värderat där mycket hänger på hemliga statliga kontrakt.

OpenAI bränner enorma högar med pengar de lånat som man aldrig sett något annat bolag göra tidigare. Obs att de inte är noterade, men flertal stora bolag har stora risker förknippade med OpenAI. Microsoft som äger en stor andel. Nvidias produkter som används i servrar som OpenAI kör på. Mycket ligger hos Microsoft. Med detta anser jag att det egentligen är Microsoft som man kanske inte ska äga direkt.

Nvidia kan idag motivera värderingen, men är oerhört känslig. Skulle de andra stora bolagen dra ner eller pausa sina beställningar så dyker Nvidia som en sten. Ser framöver både magt och Google dra ner på köpen.

Mycket möjligt dessa bolag är världens bästa bolag och kommer göra enorma vinster, men risken är för hög att äga dem individuellt. Jag har dem i fonder, det får räcka.

Obs, jag är ingen expert och delar endast mina tankar. Är inga rekommendationer för köp eller sälj!

2 gillningar

Alltid finns det folk som ropar BU, vissa som ropar BÄ, och vissa som ropar nåt mittimellan.

I långa loppet är det bästa att sluta lyssna på sånt

2 gillningar

Det är egentligen som grafen och allt säger mycket enkelt:

Aktier och fonder måste man vara beredd att ha på mycket lång sikt.

Brakar AIbubblan, eller något annat händer i världen, och det kommer att hända så att det faller djupt så kan folks globala fonder sjunka och inte komma ifatt på flera år, oavsett om de månadssparar.

Så spar du till ett hus, en bil, eller snart skall gå i pension - lägg då inte allt på börsen

1 gillning

Ja, jag hoppas att fler visste att

• ha inte kortsiktigt sparande i aktier/fonder
  • det finns alltid björnar, vissa av dem syns i media, så sälj för f-n inte så fort du ser michael burry eller liknande prata om krasch
2 gillningar

Palantir definitivt. Hög politisk risk. Skulle även sätta varningsflagg för Meta.

Jag tror nvidia kommer få väldigt svårt att kunna behålla de extrema prisnivåer och marginaler som de har idag. Inget varar för evigt. Dessutom deras ägande i många av sina startup kunder kan bli ett problem längre fram.

Jag lyssnade nyligen på intervjun med Michael Burry i podden The Big Short av Michael Lewis:

Burry ger förstås inga investeringsråd och han försöker inte heller förutsäga en kommande krasch, men det är väldigt intressant att höra en insatt och intelligent person som tänker själv och inte följer flocken. Här är en kort beskrivning och sammanfattning av avsnittet:

• Burry blev först känd för att ha förutspått och satsat mot den amerikanska bolånekrisen 2008 genom att använda kreditdefaultswappar (CDS), ett helt nytt finansiellt instrument som han var med och utvecklade för detta specifika ändamål.

• Nyligen har Burry tagit korta positioner mot teknikbolagen Palantir och Nvidia, som han menar är övervärderade inom AI‑sektorn. Trots att han inte ger intervjuer blev hans positioner offentliga via SEC‑formuläret 13F, vilket ledde till stor medieuppmärksamhet och kritik. Han köpte långa put‑optioner med två års löptid. Vissa journalister tolkade det som enorma korta positioner, men i verkligheten var de väldigt mycket mindre.

• Han tror att den nuvarande AI‑bubblan liknar dot‑com‑bubblan: stora investeringar i infrastruktur föregår en marknadstopp. Han ser risk för en framtida korrigering, men är osäker på exakt tidpunkt.

• Diskussionen rör också bredare ekonomiska frågor – USA:s skuldsättning, Federal Reserves roll, och Burry’s syn på kryptovalutor (han jämför Bitcoin med tulpanmanin).

• Avsnittet avslutas med reflektioner kring Burry’s unika perspektiv, hans autistiska drag som gör honom fokuserad och ibland avlägsen, och hur hans berättelse fortsätter att fascinera både investerare och allmänheten.

1 gillning

Är vi i en bubbla? Mycket möjligt!

Bör man sluta investera? Om du har kortare sparhorisont än 5 år, så ska man inte ha pengarna på börsen.

Börsen kan alltid krascha, oavsett bubblor eller experters försök till siande. Så var beredd på 50%iga krascher, har man 20-30 års sparhorisont så bör man få uppleva flera.

Trots det, så har börsen historiskt återhämtat sig, med bra marginal. Men det är ingen garanti för att den alltid kommer göra det.

Så det är samma gamla vanliga, investera bara pengar du har råd att förlora.
Investera majoriteten så brett och billigt du kan och håll enskilda aktier i en liten del av portföljen. För aktier har större risk att tappa hela sitt värde.