Det är ju rätt skrämmande att Trump har insett hur han kan manipulera börsen, vilket har gett honom idéen att börja sälja en tjänst där man får hans “börsmaipulerande tweets” i förväg så man hinner köpa/sälja innan man postar
Det här är nog ett av de mest missförstådda råden i hela privatekonomin. Som om pengar utanför börsen skulle vara någon riskfri tillgång. Cash har inflationsrisk. Obligationer har ränterisk. Fastigheter har pris-, likviditets- och politisk risk. Den stora risken för de flesta är inte en tillfällig börsnedgång, utan att de sitter med “trygga” pengar i 20 år och vaknar upp med betydligt sämre köpkraft än de hade från början. Att säga “ha inte pengar på börsen som du inte har råd att förlora” låter klokt, men är ofta ett intellektuellt slarv. Frågan är inte om du ska ta risk, utan vilken risk du väljer.
Det är tvärtom ett mycket bra råd om man inte vantolkar det. Rådet utgår från att pengar som du behöver använda inom 0-5 eller 0-10 år ska du inte ha på börsen pga volatiliteten börsen besitter. Om du t ex ska köpa hus om 2-3 år och sätter pengarna på sparkonto urholkas de knappt. Det är sådana saker rådet handlar om, inte att stoppa pengarna i madrassen i 50 år.
Jag vet inte. Jag tror man behöver titta på hela sin ekonomi och fundera på risk som helhet.
Jag har pengar som jag planerar att ta ut snart på börsen, för de pengarna är en väldigt liten del av min totala förmögenhet och en nergång snart kan kompenseras av en uppgång innan eller efter.
Mitt mål är att i genomsnitt ha pengarna på börsen så länge som möjligt, så jag satte in dem på börsen så tidigt som möjligt och nu tar jag ut dem från börsen så sent som möjligt.
Det borde bli bra i genomsnitt, även om det inte blir det för varje enskild krona.
Ingen har invänt mot att pengar med en kort tidshorisont inte ska ligga på börsen. Det är en självklarhet. Problemet är att rådet nästan alltid formuleras som “pengar du inte har råd att förlora ska inte vara på börsen”, inte “pengar du ska använda inom några år ska inte vara på börsen”. Det är två helt olika påståenden. Det första är ett svepande mantra som får människor att överskatta börsrisken och underskatta alla andra risker. Det andra handlar om matchning mellan risk och tidshorisont, vilket är betydligt mer nyanserat och korrekt. Göm inte bakom en sliten klyscha som får det att låta som att allt utanför börsen är riskfritt. Det är just den typen av förenklingar som leder till dåliga ekonomiska beslut.
Jag har också pengar på börsen som jag ska använda snart men jag har även andra pengar utanför börsen om det skulle bli börskrasch i morgon. Hade jag inte haft några andra medel och skulle absolut behöva pengarna hade de suttit på sparkonto. Jag har också en bra lön som ständigt fyller på konton och sparande, det är en viktigt aspekt.