Ny här, såväl på forumet som i aktievärlden. Kul och inspirerande att vara här, många kloka hjärnor!
Mitt läge:
40 år, 3 små barn, hushållets nettoöverskott (efter alla kostnader, med bolån och mat i täten…) ligger på ca 20-25tkr/mån efter skatt. Egen månatlig avsättning till sparkonto är idag enda sättet jag sparar på, ligger på ca 10-15tkr/mån. Inte gjort några investeringar annat än nuvarande boende som har uthyrningsdel. Nu har jag totalt ca 1,4msek på lönekonto+sparkonto, glad för det men börjar samtidigt få panik för att jag inte investerat/investerar dessa…särskilt i dessa tider av inflation etc.
Aldrig investerat i aktier/fonder eller liknande. Men har nu läst en del, bl.a. här på rikatillsammans, och fastnat för LYSA…
Min plan tillika frågor;
Vill investera ca 900tkr-1msek av mitt sparande via LYSA, och lägga resten på något sparkonto (då dessa blir en buffert som jag tror mig komma behöva kommande 2-4 åren).
Är det klokt att investera hela kakan på 900tkr-1msek i ett bräde via LYSA (och bara blunda i 10-15år:) )?
Är det klokt att investera allt asap och inte vänta in ytterligare fall? Eller finns det anledning att vänta ett halvår-ett år?
Vore supertacksam för era tankar och hur ni motiverar dessa!
Utöver ovanstående tips som jag också rekommenderar - den senaste månaden har jag läst prognoser från diverse analytiker (främst på stora amerikanska banker) som spår allt från -40 % till +50 % för börsen 2023. Ingen vet, med andra ord, hur börsen kommer gå framöver (inget nytt där egentligen).
Som du kommer se i de länkade avsnitten kan det vara rätt tufft rent mentalt att investera stora mängder pengar på ett bräde, särskilt om man inte är van vid det. Fundera på vad som passar dig/er där.
Ingen vet om man ska vänta eller inte… Det du ska fråga dig själv är hur du kommer reagera mental om du sätter in allt och det går ner. Är det värre än att du sätter in mindre och tappar avkastning?
I snitt är det bäst att investera allt direkt och personligen tycker jag man ska lämna känslor hemma, bestäm dig för du vill vara investerad och flytta om kapitalet så oavsett marknadsklimat just nu.
Klarar du av rent känslomässigt att investera allt på en gång och sedan blunda i 10-15 år så är det förmodligen det statistiskt bästa alternativet. Då sätts pengarna i arbete direkt och under längst tid för att skapa avkastning åt dig
Försök inte tajma. In med det bara. Hade du gjort det för en månad sedan hade du tjänat mycket. Men på samma sätt kan det gå upp även under februari, dyka i mars, rusa i april osv. Ingen kan veta, så in med det bara. Som det är nu äter inflationen upp det du/ni har.
Som du märker anser ett stort antal medlemmar att man inte skall ha några känslor. Det finns dock ett helt annat synsätt som många anammar; läs nedanstående länk från RT, där man uppfattar pengar som något med mycket känslor.
Hur säker är du på att pengarna ska vara investerade i 10-15 år? Varför just den tidsperioden? Vad händer då? Vad händer om något förändras i livet på vägen dit? Hur vet du att det är just denna summa som är rätt för er att investera långsiktigt just?
Att veta att pengarna kommer kunna stå orörda under lång tid är en förutsättning för att kunna stå ut när det svänger på börsen. Att ha gjort en ekonomisk plan som inkluderar ens drömmar och kan hantera ens mardrömmar är en bra huvudkudde när det blåser på börsen.
Jag håller med de andra om att det rationella är att sätta in hela beloppet på en gång. Tid i marknaden är det som ger en fördel när man inte vet hur det kommer svänga. På lång sikt tror vi alla att det kommer gå upp.
Jag menar inte att ifrågasätta utan vill bara dela med mig av ett perspektiv. Jag var i motsvarande läge för några år sedan. Hade fram tills dess inte vågat investera på börsen utan bara kört bankkonto. Insåg att jag antagligen gick miste om något.
Det som hjälpt oss att våga investera och ändå sova gott är Jans modell Fyra Hinkar. Den har hjälpt mig att beräkna hur mycket pengar vi behöver ha tillgängligt för familjens behov i olika situationer och därmed också vilka summor som kan investeras på lång sikt och också vad målet med dessa är. Sammantaget hjälper det att se med tillförsikt på utvecklingen även om det går nedåt ibland.
Tack för tipset och reflektionen @7NT ! Ja, jag är ju ganska nervig att investera så stor del av kakan i ett svep men vet att jag är minst lika nervig av att låta de puttra på ett sparkonto. Överväger en successiv övergång/investera lite i olika delar. Ha en bra dag!
Tack för tipset och tankar! Ja det känns ju som att man inte bör känna så mycket:) Minst lika nervig av att låta saker bara bero på ett sparkonto… Allt gott!
Tack för tipset, lite inne på det. Känslor har man en hel del av nu kopplat till kommande investering men inte minst en trötthet på att se sina pengar puttra på ett trött sparkonto. Vill helst stoppa undan dem och inte röra pengarna i 10-15 år om jag har vetskapen om att jag gör det som statistiskt sett är en god investering:) Ha det fint!
Tack för välkomnandet och tipset @angaudlinn ! Jo jag är allt mer inne på det spåret. Sen kanske jag får investera via lysa men med lite olika risk-nivåer (typ olika delar aktier/ränta). Skönt att befria mina besparingar från en stillsam död på sparkontot:) Allt gott!
Tack @jorander för denna kloka tankeställare och tips! Med tanke på att jag lämnar en ganska stor buffert (knappt en halv miljon) som iofs enligt Fyra Hinkar (inte sett den tidigare, mycket läsvärt!) iaf delvis bör investeras på något sätt men med kortare tidshorisont, så känns det som att de 900-1msek kronorna kan jag låsa in och inte röra på ett mycket långt tag. Vi har boende clearat (hus vi avser att bo i iaf kommande 15++ åren) och större reparationer av det, samtidigt som årliga/löpande kostnader såsom bil, barn, resor etc inkluderas allt i de löpande kostnaderna som jag räknat bort. Dyra drömmar har jag sparsamt av förutom äga och tävla med sportbil men den har jag delvis redan levt ut och landat i att det får vara nog eler iaf tills barnen flyttat hemifrån:) …MEN med det sagt så inser jag när jag läst det du skickade att jag vill “tvätta” detta en gång till och då låta Fyra hinkar vara ett verktyg för att beräkna och känna mig tryggare (och överväga en mer uppdelad investering beroende på tidshorisonter)… Allt gott!
Har du räknat med övervärde i bostad när du balanserar låg/mellan/hög risk? Övervärde i bostaden är ju inte direkt likvida medel, men samtidigt en ganska stabil tillgång. Har man ingen anledning att bli nekad ökad belåning kan den delen täcka upp vissa större oväntade utgifter (trasig värmepanna, större reperationer etc) utan att kräva onödigt stor kontant buffer.
Jag räknat in värdet på bostaden i mellanriskhinken som bundet kapital, dvs något som jag bara kan nyttja i de scenarion där byte till billigare bostad ingår.
Att räkna med outnyttjat låneutrymme som en buffert för bufferthinken skulle jag bara göra om jag har ett färskt lånelöfte från banken och i övrigt kan möta de villkor som där ställs. Jag tvivlar exv på att en sådan buffert kan användas i fall av arbetslöshet eller längre sjukdom.
Jag hade börjat slänga in lite mindre portioner på börsen för att bygga upp en buy and hold mentalitet.
Är lite som nör man börjar gymma många som går all in första veckorna för att sedan sluta helt jag har samma princip om börsen bättre att dyka upp månad efter månad göra sina insättningar man behöver ej köra allt på en gång (även om historisk data visar att det inde flesta fall är bäst)
Så är det enligt mig bra att innan man har en stor summa pengar på börsen att “träna” upp sig för att stanna kvar månad efter månad och ej ha bråttom.
De första veckorna kommer du kanske logga in o kolla inmehavet varje dag men med tiden så kommer du “glömma” bort att logga in o sp rullqr de på