Hej allihopa. Jag har ett mindre tankeproblem.
Jag har sett över min eftersatta ekonomi(pga okunskap/ointresse) som varit sparande på bankkonto med 0 ränta(känns det som) i 10 år.
Det var så jag landade här för ett tag sen och har tagit in det mesta om hinkar och om att stanna i Malmö, men har problemet med att “time:a” marknaden. Det går ju inte, men nu sitter jag här med några hundra tusen som är mycket för mig (utöver alla buffertar osv), som varit på bankkonto och vill få in dem i indexfonder. Men att sätta in allt på ett bräde. Är det en bra idé?
Mina tankar är att jag vill ju få in dem så fort jag kan för ränta på ränta ska jobba, men samtidigt vill jag ju inte få allt på en punkt i tiden och landa på minan att detta är toppen av en djup dal.
Finns där några bra tumregler hur man sprider risken men maximerar ränta på ränta?
Ber om ursäkt ifall denna fråga kommit upp tidigare och jag missat den i forumet.
Det är alltid svårt att tajma marknaden så inget är rätt eller fel. Precis som du säger kan man på kort sikt tajma det när det är på toppen men tänk på att du vill investera på lång sikt – alltså i flera år – och att det över tid inte kommer att göra så stor skillnad.
Om det känns bättre kan du köpa lite i taget, t.ex. 100 tusen åt gången en eller två gånger i månaden. På så sätt känns det mer som att du slätar över även om det, återigen, inte kommer att vara en märkbar skillnad om 10 - 20 år.
Hej!
Först och främst , kul att du vill börja investera på lång sikt!
Kolla gärna på rikatillsammans avsnittet 256 " Investera allt eller på en gång" där tar han upp både dem matematiska och emotionella aspekterna av dem olika valen . Börja med att titta på det avsnittet, man lär sig väldigt mycket.
Jag själv har varit i en sådan sits att jag har ärvt ett par hundra tusen men också hjälpt en närstående med att hans pengar har legat på ett bankkonto och inflationen äter upp pengarna utan att göra något åt detta .
Gällande mitt sparande så har jag lagt in allt på lysa konto . För det “matematiska” korrekt så låter jag dem jobba .
Men när jag skulle hjälpa till en närstående så var han väldigt tveksam till att lägga till allt , då har jag på grund av den emotionella biten delat upp så han har under ett års tid lägger in pengarna på lysa .
Dock är det viktigt att veta , är du beroende av pengarna i snar framtid? Dvs innan 3 år ? 5 år ? 8år? Vad är syftet med att spara?
Har du en buffert redan om något skulle hända ?(2-4 månadslöner) ?
Matematiskt: lägg in allt på en gång
Emotionellt: lägg in dem över en viss tid
Jag skulle satsa 1/4 och köpa något som jag tror kommer att gå upp i närtid. Sker inte det har uppenbarligen tidpunkten varit fel för syftet och då vore det fel att köpa mer. Se till att din fjärdedel ligger på plus innan du köper för mer. På så sätt stegar du in dig i marknaden i trendens riktning och minskar risken för initiala nedgångar. Sådana kan vara lite mentalt påfrestande.
Skulle mycket kraftigt avråda från denna typ av metodik. Den bygger på att man kan ha en rimlig chans till uppfattning om kortsiktigt framtida kursrörelse. Något som i praktiken inte är möjligt.
Håller med dig. Detta med att tajma marknaden förstår jag mig inte på.
TACK!
Hur kunde jag missa det avsnittet. Var ju precis det jag behöver!
Jag kommer då gå på det matematiska. Emotionellt var ju skiten som ledde mig till 10år av inflationsuppätna besparingar. … Det är ju säkert på bankkonto…* suck *
För att svara på de andra frågorna så är detta pengar som ska investeras på lång sikt. 20+år
Buffert på 6-7mån-utgifter är på sparkonto med 2.55%(qliro) ränta med fria uttag (så fullt likvida).
Har gått in i lite andra saker med (Lekhinken).
Matematiskt sett så ska allt in på börsen på en och samma gång men…
Hade antagligen delat upp och satt upp ett automatiskt månadspar i fonderna du vill ha, kanske dela upp det på 12-24 köp på 1-2 år kanske. På så sätt så riskerar du inte att göra psykologiska misstag som att bara köpa när marknaden går upp (“känns” säkrare att investera när allt går upp) eller att du investerar allt på en gång och så faller börsen med 30% dagarna efter…
Bara sätt in det direkt, det är bästa sannolikheten. Risken med en dåligt vald startpunkt får du leva med.