Har 1M att investera som en klumpsumma. Vet att forskningen visar att det är bäst att investera allt på en gång. Utifrån hur börsläget ser ut just nu, hade ni kört på det eller hade ni ”mot bättre vetande” spridit ut köpen över en tid?
Ta det lugnt vän. Fomon är verklig.
Vi har massor med bra människor här på RT som kommer att klistra några bra länkar som jag tycker du ska gå igenom innan du gör något förhastat.
jag ska också gå in med 1M. Jag följer min plan som är 100k i månaden. Började i september. Säkert statistiskt dumt men skönt ur ett psykologiskt perspektiv. Resten ligger på sparkonto hos Borgo (2,45 % i ränta)
Hej.
Som du redan skrivit så är det störst sannolikhet att få bra avkastning ju längre pengarna är investerade, i teorin.
Men om man är ovan vid börsens rörelser och ännu inte riktigt vet hur man själv mår och reagerar vid dippar, så kan det vara bättre att dela upp investeringarna över några månader.
Beteendemisstag är småspararens största fiende, så att mjukstarta tror jag är bra för många.
Vore synd om börsen dippar rejält en vecka efter man lagt in hela summan och man kanske får panik och säljer av. Det kostar troligen mer än att pytsa in pengarna i en fond över en längre period.
En tråd som lägger fokus på temat:
Om det är känslomässigt jobbigt att lägga in allt i en klumpsumma så kan du ta hälften nu och den andra hälften delar du upp i månadssparande så länge du tycker det känns bra.
Då är du med om börsen stiger eller sjunker.
Hade jag varit du så hade jag, helt utifrån min känsla, gått in med minst 25% idag och resten över minst ett år.
Tycker inte man ska snitta in sig rakt av - helt emot forskningen - utan en kombination med högre initialt belopp torde betala sig bättre.
I en av mina portföljer gick jag nyligen in med 50% direkt och det känns också lågt, men kanske inte så dumt ändå. 25% är ytterst försiktigt och 8% (jämn fördelning av hela summan på ett år) ska vi inte ens prata om.
Det här svårt att tipsa. Jag ska typ in med 2M från Lysa till Avanza för att uppnå kravet för Avanza Privatebanking. Skitläskigt att gå likvid och vara utanför marknaden när det kan röra sig ett par procent från dag till dag, men ingen minns en fegis ![]()
Tycker egentligen inte att det är känslomässigt jobbigt, tror att jag kan pytsa in allt och sen stoppa huvudet i sanden. Sparhorisonten är lång, 10-20 år. Men jag är dålig på att ha koll på börsen och dess läge, finns det några indicier på att det just nu är ett OVANLIGT dålig läge att investera allt på samma gång?
När det är högt skall man vänta tills det blir billigt och när det är billigt skall man inte köpa för då vill ingen ha aktierna.
/S
Bästa dagen att plantera ett träd var igår (vink vink)
Ingen sitter på en fungerande spåkula. Så du får helt enkelt avgöra själv om du är redo eller inte.
Någon som tycker att nu, typ imorgon, är ett idiotiskt läge? Lutar trots allt åt att investera allt på en gång och sen blocka mig själv från att gå in och kolla hur det går ![]()
Om du var jag, hade du kört in 1M på börsen i dagens läge?
Hur hade du gjort om du var jag?
Oavsett vem jag var, om jag hade 1 miljon likvid och intäkter som täcker mina utgifter så ja, då hade jag lagt 1 miljon på indexfonder.
Dvs om du “klarade dig utan” din miljon just nu? Och sisådär 10 år framåt i tiden?
Har du redan kapital investerat på börsen eller är detta en första insättning?
Ingen mår ju bra om deras investeringar skulle sjunka med 30% eller mer, men bara du kan svara på hur du agerar i en sån situation.
Personligen så tycker jag inte en miljon är något att dalta med, hade satt in i ett svep. Men svårt att spekulera med andras pengar. Jag vet ingenting om dig och hur mycket du arbetat eller inte arbetat för att skrapa ihop den miljonen.
Om man tycker det känns märkligt att gå in med allt på en gång (men man egentligen vill det)
så kan man tänka:
”Om jag redan hade summan investerad skulle jag ta ut 900k för att sedan sätta in 100k i månaden”
Är du van att investera långsiktigt sedan tidigare så skulle jag säga att kör allt på en gång ![]()
Om du vet av dig att du skulle vara känslig för nedgångar känslomässigt så kanske månadssparande är bäst för dig ändå.
Så länge du vet om att det är en långsiktig investering så går det nog bra.
Baserat på hur min portfölj ser ut idag och hur jag resonerat kring det hade jag lagt in allt och sedan även belånat med 9% via Avanzas kreditbelåning (eller motsvarande) i en portfölj innehållande en global indexfond och viss home bias via Europa, Norden och Sverige fonder, samt några procent EM om det inte ingår i din globala indexfond.
Men det är inget jag skulle rekommendera någon annan att göra.
Speciellt inte någon jag inte känner och där jag har 0 insikt i deras ekonomi, hur de hanterar risk eller förståelse för vad pengarna betyder för dem.
Om det känns jobbigt, vilket det verkar som iom frågan, så skulle jag rekommendera att sätta in pengar i takt som känns bra i magen och lämna resterande i en likviditetsfond/korträntefond under tiden.