Hur nå en miljon på tre år?

Hej

Som rubriken lyder så vill jag uppnå en miljon på tre år. Avsikten är att jag vill ha en mållinje att uppnå vid 30 års åldern, som ett present till mig själv. Jag har vet inte om jag vill ta ut pengarna då om tre år men vill i alla fall komma så nära milstolen som möjligt. Är det möjligt?

Jag har ett kapital på 600 000 kr som är placerade i sparkonton med ränta, och dit fyller jag på med ca 10 000 kr i månaden. Och tar ut 10 000 kr som jag sedan sparar i fonder. Men jag känner ett behov av att se över mina fonder och kanske omfördela.

Har fem fonder just nu som jag sparar i räntefond, globalfond, globalfond index, aktiefond, och europafond index. Men tänker att jag kan behöva omfördela mina fonder och funderat att bara ha en globalfond index, en räntefond och en aktie, tillexempel Investor B och försöka få minst 7% i avkastning? Vet att det tre år är att ense som ett kortsiktigt sparande. Men vad tycker ni erfarna investerare?

Alla tips och trix är till hjälp! :slight_smile:

600.000:- i start och 10.000:- i månaden med 7% avkastning ger 1.133.039:- på 3år enligt kalkylatorn.
Men då behöver du ha allt på börsen, varför har du 600.000:- på sparkonto?

2 gillningar

Öka sparandet till 11200/månad så når du målet utan börsens hjälp. Pengarna du har på börsen kan variera kraftigt både uppåt och nedåt under den tiden, så lita inte på att börsen ensamt ska ge dig den avkastningen du vill ha.

Visst stämmer det att detta är mest ett estetiskt önskemål? Du är inte beroende av att ha en miljon om tre år? Ifall det är väldigt viktigt så bör du ta ut pengarna ur fonderna ovh sätta på sparkonto med ränta eftersom tre år är kort sikt. Men om det är ett långsiktigt sparande och målet är mest på kul, då kan du ha kvar investeringarna.

12 gillningar

3 år är en kort tidshorisont. Hög avkastning kräver oftast hög risk, och med hög risk kan avkastningen lika gärna bli negativ på så pass kort tid som 3 år.

2 gillningar

Satsa allt på derivatprodukter med hävstång x20!

Observera att jag skojar.

2 gillningar

Jag började först med att spara i konton med ränta innan jag successivt började lära mig spara i fonder. Men nu har jag mer pengar på sparkonton än på börsen och vill därför att pengarna ska jobba mer.

Tack! Det stämmer, jag ser inget behov av att använda pengarna om tre år. Har också lagt undan för buffert ifall jag skulle behöva pengar. Problemet är att jag även lägger undan till något annat så att spara mer än 10 000 kr i månaden kan vara utmanade.

1 gillning

Ah, det klassiska problemet när det kommer till hårdsparande. Ska man prioritera att uppnå en vacker siffra vid en viss ålder, eller ska man prioritera annat? :wink:

Kan du tänka dig att bli miljonär efter 30-strecket kan du ju uppnå båda målen. Att ha en miljon på kontot som 31-åring är rätt imponerande med.

4 gillningar

Det är lite svårt att ge dig ekonomiska råd utan att veta mer om dig, din nuvarande ekonomi och dina mål med sparandet. Du säger att du vill uppnå 1 miljon om 3 år, då du fyller 30. Som tidigare personer har sagt kan du uppnå detta riskfritt med enbart sparkonto. Men det verkar som att du inte behöver vara säker på att det är en miljon om 3 år, det är mer ett abstrakt mål.

Generellt med personer i din ålder som har en sund ekonomi i övrigt dvs inga dåliga lån, ej behov av kapital för en insats eller dylikt närmaste 3-5 åren så kan man argumentera för att du borde ha den absoluta majoriteten av ditt kapital investerat på börsen i mestadels globala indexfonder. Om du har 600k i ett sparkonto med ränta - och inga varningsflaggor i din ekonomi i övrigt - kan man hävda att du har för låg risk och bör öka din risk samt därmed förväntad framtida avkastning.

2 gillningar

Jag hade lite lust att skoja till det och skriva att du ska spara ungefär 11k i månaden så löser det sig. Men sedan såg jag att du fått det svaret redan, samt många andra bra svar.

In med slantarna på börsen, nyspara och placera där och lev livet under tiden. Om du sedan prickar, tillfälligt går under miljonen eller om du plötsligt har två miljoner vet du först om tre år. :smiley:

5 gillningar

Du behöver inte spara mer än 10 000 kr/mån för att säkert ha 1 miljon om 3 år.

Sätter du in dina 600 000 kr på ett treårigt sparkonto hos Zaver eller Multitude med 3,2% ränta kommer dessa pengar ha vuxit till drygt 640 000 kr efter skatt om tre år. Under tiden kommer dina 10 000 kr/mån ha tillfört ytterligare 360 000 kr, även om du inte skulle få någon ränta alls på de pengarna.

2 gillningar

För att vara helt säker på att nå miljonen och inte kan spara mer än 10.000 i månaden kan det bli svårt. Men om du kan tänka dig 3 år och 4 måndader så kommer du lätt i mål bara genom att lägga de 10k på kontot. Lite snabbare om du har en liten ränta och kanske pantar lite burkar du hittar lite då och då.

jag gjorde det på 6 år från 50tkr → 1 miljon, men under den tiden studerade jag i 4 år. under de andra 2 åren jobbade jag, men det ena året var endast 60/80% tjänst pga covid (jag var ej permitterad, blev anställd efter det att den slog igenom :frowning: ). tjänade mellan 25-29k/mån innan skatt på jobbandet om jag hade jobbat heltid under dessa 2 åren. har egentligen inte nått miljonen än, men gör det om någon månad, fyller 25 i höst…

av dessa 6 år bodde jag hemma hos föräldrarna i 4.5 av dem. jag sparade ordentligt kan man säga. började mina investeringar starkt med -50tkr på kinesiska elbilar. nåja, om du ska gå från 600k → 1 miljon på 3 år så är det väl inga som helst problem? bara att spara. om det tar 3 eller 3.5 år spelar väl mindre roll. använd värdepapperskredit också för lite extra skjuts

flyttar du hem till dina föräldrarna igen så klarar du det antagligen på under 2 år :stuck_out_tongue:

1 gillning

För det första bra jobbat att fått ihop den summan!

För det andra försök släppa låsningen att bli miljonär vid 30.

För det tredje in med det i global indexfond.

För det fjärde finns det flera bra strategier här för hur man investerar större belopp (då börsen kan gå ner rejält är det surt att förlora 50 % huxflux).

1 gillning

Låter som du har lång sparhorisont och då bör pengarna in på börsen.

Bra att sluta tänka på nominella belopp också. Att få 2% ränta är inte bra om inflationen är högre. 1 miljon kan vara ett trevligt delmål men du vill att din köpkraft ökar, inte bara det nominella beloppet.

Hej Chas,

Så här skulle jag gjort om jag var dig. Det du behöver tänka på är att även ta in “tidsdiversifiering” av ditt investerande. Jag tänker på dina 600.000kr på sparkonto. Jag skulle placerat dessa i börsen och fördelat dessa under 3år, med jämnt belopp varje månad, så ungefär 12500kr.

Varje månad skulle jag placerat;
I en global index fond exempelvis Länsförsäkring Global index.
En europa fond DNB Europa Index.
Investor, Industrivärden och XACT Högutdelande.

Om vi får en större dipp i aktiemarknaden kan du då höja månadsbeloppet från 12500kr till 20000 eller liknande.

Tycker inte att man ska ha för mycket pengar i ett ränte konto så länge man inte ska ta ut det inom 5år.

1 gillning

Hej riksomfan

Först och främst, väldigt hurtigt och starkt av dig att kunna plugga, jobba OCH samtidigt spara!:clap:t3:

Jag hade 30 000 kr på mitt konto när jag gick ut gymnasiet och visst ingenting om investeringar. Jag lät mina pengar vila på ett helt vanligt konto. Jag jobbade för fullt för att fylla på kontot, när jag insåg senare att det borde vara tvärtom, att låta pengarna jobba för mig.

Minns känslan när jag tjänade ihop min första 100 000 kr på ca 1 års tid. Var så upprymd och glad.

Hört att första miljonen är svårast att nå. Lite så känner jag just nu men ser framemot att nå min nästa mållinje.

1 gillning

Hej Sparaklokt

Tack för dina tips. Jag har en följdfråga. Är det en fråga om risk om jag placerar 600 000 kr i börsen, jämnt fördelat i tre år än att först gå in med större engångsbelopp i tre månader och sedan månadsspara 10 000 kr/månaden?

Jobba, spara, investera pepprat med bra börsutveckling- Voilà :grin:

1 gillning

92. Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid? - Spara och investera - RikaTillsammans Forumet

1 gillning