Hur nå en miljon på tre år?

Exakt du tar större risk genom att göra en större engångsbelopp. Jag tycker att du ska fördela pengarna över ett längre tid. Du gör då en “tids diversifiering”.

Tänk om vi står inför en större börskrasch inom närmaste tiden, säg -50%. Då har du gjort en väldigt dålig affär på att gå in tungt i börsen med engångsbelopp. Mycket bättre att fördela dina pengar över minst 2 år tycker jag.

Antag att du placerade dina pengar strax innan covidkraschen, IT kraschen, finans kraschen. Ingen vet när krascher kan komma, men du kan ändå minimera riskerna.

Hoppas du fick lite bättre svar.

1 gillning

Om du måste ha pengarna om tre år, till exempel för att köpa bostad, så ska du inte ha majoriteten på börsen.

När vi räknar med 7% per år avkastning är det över längre tidsperioder. På tre år kan du råka pricka en rejäl nedgång och bli tvungen att sälja med förlust.

Tumregeln är 10% på börsen per år kvar tills man behöver pengarna. 3 år = 30% på börsen resten i räntefonder, på banken eller nedgrävda i trädgården :slight_smile:

2 gillningar

Jag håller inte med men förstår hur man tänker här.

Om man måste portionera ut köpen därför att man är rädd för börskrasch så har man för stor risk i portföljen.

Bättre att sänka risken genom att ha mer räntor och gå in med allt så pengarna får jobba så länge som möjligt till rätt risk.

Håller med dig här. Man ska aldrig ha pengar på börsen om man inte ska ha det i minst 5år.

Håller inte med dig här.

Om han går All-in idag och vi får en krasch likt covid, finans eller It, om några månader. Ingen vet.

Han tar för stor risk om han går All in.

1 gillning

På temat ”in med allt på en gång” eller ”sprida ut köpen” finns ett bra poddavsnitt!

1 gillning

Jag tänker att risknivån ska avgöra hur stor andel aktiefonder hen vill ha. Om vi tex säger 30% enl tumregeln @Firefly nämnde så finns det ingen anledning att sprida ut det mer än det rent psykologiska.
Man kan ju sprida ut det över 12 månader och så kommer kraschen precis efter dessa 12 månader.

1 gillning