Investera en klumpsumma eller sprida ut det över tid som ett månadssparande?

Hej!

Jag har suttit på en större summa pengar ca 2 år nu och trots bättre vetande försökt timea börsen men misslyckats :slight_smile:

Jag månadssparar i indexfonder osv, men skulle behöva råd och resonemang om hur jag ska tänka när jag sitter på en stor summa pengar och givet situationen nu där börsen är ATH efter kraftiga uppgångar trots corona-pandemin och realekonomin osv.

1. Borde jag “sprida ut” investeringarna över 1,2,3,4,5 år? Som add-on till månadsinsättningarna för att motverka timing-effekten?

2. Borde jag investera allt nu?

Tips mottages gärna :slight_smile:

Mvh,
Peter

Forskningen säger in med allt på en gång oavsett marknadsläge.

Tack för svar!

Inte hittat något skrivet om det faktiskt.
Är logiken att sannolikheten att börsen går upp över kommande år övervägande och därmed bättre att gå in nu än att gå in successivt?

Jan har skrivit ett avsnitt om detta om jag inte minns fel, kolla det.
Time in market beats timing the market!
In med skiten! (Är så jag tolkar det hela)

Finns en bra från Vanguard, men de verkar ha flyttat filen då gamla adressen inte fungerar längre.

Denna har jag inte lusläst själv, men tror den kan vara till nytta.

Om du ska in med kapital nu så ta en titt på uranmarknaden. Den har varit i bear market i många år och nu har det precis vänt. Uppsidan är enorm och bull market kommer sannolikt att hålla på i flera år. Om jag hade en klumpsumma skulle jag fort som tusan investera en bit av den i en uranfond eller enskilda bolag.

Jag går genom ämnet i detalj här:

Tack snälla!

Den emotionella aspekten väger tungt (det “känns” inte bra just nu… :slight_smile: :man_facepalming: )

Jag har exakt samma “problem” som dig.

Som jag gör just nu har jag ökat månadssparandet från lönen med pengar från “högen”. Kommer fotfarande att ta flera år innan allt är inne, men högen växer iallafall inte längre.

Jag tänker att risken/chansen för en stark börkrash kommer är större än vad jag missar på en uppgång.

Tyskland är fortfarande i lockdown (alla affärer stänga och utegångsförbud på kvällen) och England stänger ner igen. Valspektalet i USA är inte över än heller…

En till fundering kring ämnet och minska risken, vid både månadssparande och investera en klumpsumma.

Utöka månadssparandet till t.ex 3 tillfällen. T.ex 8, 18, och 28. (28:e för att inkludera februari)

Klumpsumma, investera 5%, 1 gång i veckan i 20 veckor.

Tankar kring ovan.

Eftersom det är ett emotionellt svar så beror det på vad som känns bra för dig. Tittar man på det utifrån att inte tajma toppen på marknaden då borde perioden vara t.ex. 36 månader.

Tack Jan för svar angående klumpsumma.

Jan, vad anser du om att månadsspara vid 2 eller 3 olika tillfällen i månaden istället för 1?

Hej,

Jag är också inne på att investera en klumpsumma.
Jag har läst att det teoretisk är bäst att sätta in allt på en gång. Som föregångare sagt om världsläget med Corona, en börs som stigit i flera år.

Vill ändå investera och funderar på:

• Rikatillsammansportföljen känns ganska trygg även vid nedgång.

• Avsnitt 77 om investmentbolaget Infrea var intressant och känns stabilt. Även om efterfrågan alltid kommer finnas på underhåll och inte ändrats under senaste nedgången, så gick Infrea ner lika mycket som snittet. Då funderar jag på om man kan köpa någon fond/ aktier som faktiskt är mer stabila.

• sedan tycker jag 50% globalfond/ 50% spiltan aktiefond investmentbolag, är enkel och känns som att det kan ge en bra avkastning när det går bra. Väldigt enkelt.

Investmentbolag känns väldigt intressant då de får sin multipel när de köper ett bolag och sen igen om de börsnoterat detta. Vet ingen annan som har denna fördel och i och med detta borde de kunna överprestera fortsatt.

Jag har tänkt att pengarna bara skall få ligga och växa med ränta på ränta under väldigt lång tid, säg ca 20 år. Men det skulle vara tråkigt om man träffade nedgången som gör att det kan ta 10år innan man ligger +/- 0.

Är det någon som har lite input till de olika tankarna?

Mvh Jimmy

Nedgången i våras och en del tur gjorde att jag hittade till denna blogg och allt fantastiskt material som finns här. I april startade jag upp sparande enligt fyra hinkar och hade då en större hög bankmedel att fördela. Med en del gick jag in i RT-portföljen med allt på en gång. Tyvärr lyckades jag då tajma kronans lägsta kurs mot EUR/USD. Med resten gick jag lite mer försiktigt genom att sprida ut insättningar över sex månader mot 85% i Lysa 90/10 och 15% guld. Det visade sig i efterhand bli en ännu sämre affär då jag inte var med på hela uppgången med allt kapital.
Så vad lär man sig av detta? Jag kan inte förutse marknaden, och hur man än gör har man som bekant rumpan bak. Nu har jag i alla fall bestämt att när nästa klumpsumma dyker upp (om någonsin) bli det allt på en gång som forskningen säger.

Historisk statistik pekar så vitt jag vet åt att du ska pytsa in allt på en gång.

Det finns dock en sak som talar för att gå en lite “eller mycket” månad för månad, och det är att vänja sig vid den emotionella effekten av upp och nedgångar innan allt är inne.

Beror på vad man vill uppnå. Svårt att spontant se att det matematiskt spelar någon större roll.

Buffet, Lynch m.fl. menar att det inte går att tajma marknaden. Sven C har undersök historiken och kommit till att det är bättre att investera i en klump 7 gånger av 10 tror jag det var. Tajma marknaden är mindre viktigt än tiden i marknaden. Men sen är det känslomässigt jobbigt att slänga in allt samtidigt. Jag skulle nog investera en större mängd direkt i en indexfond och spara typ hälften till direktinvesteringar i olika bolag. Det kan ju ta tid att komma på vilka bolag man vill köpa och även att se att man köper dem till lagom pris.

Man behöver också förstå att “Allt på en gång” teroretiskt sätt är bäst sannolikhetsmässigt MEN det finns ju fortfarande risk för ett stort ras i närtid som i vissa situationer blir/känns som en stor katastrof för en specifik persons situation.

Med det sagt hade jag själv vetat om och tagit till mig Jans avsnitt där han går igenom det här hade det varit väldigt lönsamt för mig OM jag hade öst in allt kapital på en gång istället för under 15 månaders period för några år sedan. Men som sagt alltid lätt och enkelt att vara efterklok när man har facit. :roll_eyes:

1 gillning