Jag har tidigare lyssnat på avsnitt 256 angående hur man bör göra med att investera en klumpsumma. Är helt med på varför det är rimligt och rationellt att sätta in allt på en gång.
Nu sitter jag här med 200 000 som ska in i fonder och får en klump i magen att börsen kraftigt gått upp och är “all time high”.
Behöver spark i baken att göra ett sunt ekonomiskt val och inte hålla på pengarna! Kan något säga något smart som får mig att komma till sans!?
Jag är i samma situation fast drygt x10. ”Känns” fel att gå in med hela summan nu. Funderar på att gå in med 60% och ligga likvid med resten ett tag i sparkonto med fria uttag.
6 siffriga belopp kan du gått och väl investera allt på en gång. Det är när du kommer upp i 1 miljon som man kan fundera på om man ska dela upp. Jag har själv kört in mer än det du vill nu i en klumpsumma och det kändes rätt.
Förutsatt att du inte behöver pengarna kommande 5 åren så kan du investera allt på en gång och troligtvis få en fin avkastning.
Kollar man på S&P500 så har den alltid gått upp över tid men det har varit en del perioder där det stått still eller gått ner. Det betyder att pengarna kan gå ner i värde för att över tid med största sannolikhet återhämta sig eller till och med ge en fin avkastning.
För din del är det ju en betydligt större summa, så förstår att du tänker som du gör.
Samtidigt, tänk om detta bara är början på en stadig, långvarig, uppgång. Då kommer du kanske ångra att du inte gick in med allt nu. Å andra sidan inte ett dåligt alternativ att ha en del på sparkonto med bra ränta.
Hoppas du kommer fram till något som känns rätt för dig!
Har du förresten lyssnat/läst avsnittet jag hänvisar till? Det förklaras bra varför det kan “kännas” fel men egentligen vara helt rätt att gå in med hela summan.
Om jag hade fått välja, hade jag lagt in det på fondo, minst avgift med Swedbank technology, AI boomen är inte färdig än, om äns börjat ordentligt, och du han använda avanza widget för att övervaka fonden på din hemskärm om det känns bättre. Det kan ge, och jag förmodar att det kommer ge minst 10% avkastning 2024.
Inget ont om Swedbank Robur Technology A men det är en högrisk fond. Då känns global indexfond säkrare. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Lite nyfiken på hur du tänker? Inget illa menat men är inte teknologi ganska säkert sett, de värsta var 2008 men efter det så har det gett god avkastning tänker jag
Om det är lång sparhorisont så är det mest logiskt att sätta alla pengar i arbete direkt! Det är fullt normalt att börsen är på topp. Rekord slås av nya rekord.
Historisk avkastning är ingen garanti för kommande avkastning. Swedbank Robur Technology A har risk 5 av 7 medans globala indexfonder har risk 4 av 7.
Absolut men sedan så är teknologi den som globala fonder storsatsar på för det ger bäst just nu.
Det beror väl på, vill man sätta allt på något och sedan glömma det då är väl det lysa eller tex länsförsäkringar global, men om man tittar på tex hur världsomfattningen är så borde tech bara något att satsa på och sedan o balansera när det gäller.
Tusen tack, det var exakt detta jag behövde! Klumpen är borta och hjärnan kan tänka rationellt igen
För min del känns AI ganska högrisk. Extremt svårt att sia var det ska ta vägen och vad som kommer hända kring det de kommande åren.
Tack! Jag läste artikeln!
Om det känns bättre, gå in med 25% nu, sätt resten på sparkonto och pytsa in 25% till om en månad eller så osv. Då blir varje steg inte så stort och du får en mer genomsnittlig ingångskurs ifall börsen skulle svänga under året.
På riktigt Tomaten94? Låter verkligen som högrisk.
Det är det också med nischfonder. Kan gå hur som helst. Djupa dalar och höga toppar och allt däremellan.
Jag har nyligen grubblat på samma sak. Ärvde ca 50 000 euro (ca 500 000 SEK) som jag, efter några sömnlösa nätter, har beslutat att investera som månadssparande. Jag köper globala indexfonder för 1000 euro/mån och blandfonder med 50/50 aktier/räntor för 1000 euro/mån. På detta sätt kommer jag att investera mitt kapital under en tidsperiod på ca 2 år. Jag har valt att minimera riskerna på bekostnad av en eventuellt högre avkastning. Detta för att sova gott om natten och inte behöva vara rädd för att jag går “all in” ifall börsen plötsligt dyker.
Tillägg till mitt inlägg: jag planerar att vikta om mot 100% globala indexfonder över tid. Efter att jag har investerat mitt kapital under kommande 2 år ska jag börja sälja bort blandfonderna och köpa globala indexfonder för motsvarande summa.
Fast vad är alternativet? Att placera i typ SEK, som gått kraftigt ned (en faktor 3474% över det senaste århundradet) och för det mesta befinner sig på all-time low?