Tips att investera 300 000kr

Hej!
Har 300 000kr som ligger på ett vanligt lf-konto just nu.
Vill få dessa att växa utan större gambling.

Tänker mig ca 10 fonder och kanske några säkrare utdelningsaktier.

Horisont +5 år > 25 år.

Mottager gärna tips på fonder/bolag samt hur mycket och ofta jag ska köpa för.

Mvh

Håll det enkelt, 100% Avanza global bara.

9 gillningar

Jag hade placerat dem i en billig global indexfond.
Sen är jobbet gjort

6 gillningar

Jäkla massa USA i den fonden, men kanske det som är bäst?

Må så vara, men Länsförsäkringars Global Index har liknande stor andel i USA. Det kanske kan anses vara normen.

2 gillningar

Ok, några tips på hur stor summa jag ska köpa för då samt hur ofta?

Hört man ska köpa månadsvis, men 300 000kr tar ju ett jäkla tag att få in om man köper för en tusenlapp eller två varje månad…

1 gillning

Beror på hur känslig du är för att se dina pengar “försvinna”. Men matematiskt så är det bäst att köpa för hela summan på en gång. Men känslomässigt för just dig kanske det är bäst att köpa för X kr per vecka.

5 gillningar

Här får du nog lite nyttiga tips:

1 gillning

Månadssparande är något man gör över lång tid för att bygga upp kapital, det är inte relevant när du redan har en ihopsparad klumpsumma du ska investera. In med allt på en gång, så kan du sätta upp månadssparande därefter om du vill fortsätta lägga till i fonderna.

Ok tack. Lutar åt in med allt på ett bräde.

Erfarenheter av Lysa någon?
Fördel/nackdel?

Kollade på deras "förväntad avkastning på 5-20 år, lite lockande. Men kanske önskedröm?

Tack för länktipset jetman.

1 gillning

Jag gillar de svenska investmentbolagen, tex Investor, pga av att man ofta kan köpa dem med substansrabatt. Det betyder att du får aktier för ett större värde än vad du betalar. Ibland handlas de till en premie, tex Latour. Hög rabatt eller hög premie bör dock inte vara avgörande i ett investeringsbeslut, men om man tror på de underliggande tillgångarna så är rabatten trevlig. En premie uppkommer när marknaden anser att det finns för lågt värderade onoterade tillgångar i investmentbolagets portfölj.

Om du är intresserad av att köpa individuella aktier så kan det vara en ide att lägga 10-20 % i investmentbolagen. Resterande placerar du i en global indexfond med låg avgift, tex Avanza global. Du kan också investera i fonden Spiltan investmentbolag.

Glöm inte att ha en buffert på sparkonto också.

Lycka till!

2 gillningar

Bäst och bäst, USA är en stor del av den globala marknaden och det reflekteras i globala index-fonder. Ingen vidare värdering i det. Många har övervikt Sverige för att få en viss home-bias. Tanken bakom det är att det ska gå bra för dig, när det går bra för dina grannar. Ungefär.

Det finns långa perioder när börsen inte går upp som ‘förväntat’, det har du säkert koll på. Så klart mycket viktigt att inte vara beroende av pengar man har på börsen i det korta perspektivet också. Men trots detta skulle jag inte vilja säga att det är en önskedröm, snittet över längre perioder tenderar att ge bra avkastning och investerar du brett får du mest betalt för risken du tar.

Jag gillar Lysa och har rekommenderat den till både familj och vänner. Jag har kört Lysa själv. Provar Avanza just nu men kommer nog att flytta tillbaka till Lysa faktiskt och låta lekhinken ligga kvar på Avanza.

Det som kan vara värt att ha i åtanke är att med Lysa så får du 20% Sverige och tillväxtmarknader samt globala småbolag. Så det dominerande i portföljen blir, jämfört med en indexfond, USA och Sverige. Inte bara USA. :slight_smile:

Angående din fråga om att placera ut månadsvis eller allt på en gång.
Kolla detta avsnittet

1 gillning

Du verkar ha fått jättebra tips hur du ska placerade dina pengar.

Jag har både Lysa och Avanza och tycker den förstnämnda är lite tråkig men gör jobbet galant. Om du väljer Avanza och vill köpa mer än en fond och ha lite mer exponering kan jag rekommendera ”Basportföljen”.

Lycka till!

Tack för bra tips och input.

Tänkte om man slänger in allt på en gång kontra månadsvis i 1 år (ca 6000kr/v)

Risken finns ju att kriget i Ukraina eskalerar, fler länder blir inblandade etc. Funderar även på om ränteläget leder oss in i en recession framgent?
Många pratar fortfarande om att börsen ska ner uppåt 20% kanske…

Lyssnade på rikatillsammans-avsnittet här ovan igår, där tyckte de man skulle in med allt direkt vilket skulle vara det bästa alternativet rent matematiskt…
Det avsnittet spelades dock in 2021 så fråga är vad de skulle säga i dagens läge med all-in strategin…?

Vore lite surt att gå in med 300k nu på måndag och sen i Q3-Q4 ser det riktigt mörkt ut…

Ah svårt läge…

Börja lägga in vecko/månadsvis och om du känner att omvärlden är trygg en vacker dag så släng in resten då? På lång sikt spelar det ingen större roll, men du ska ju inte gå in med allt om det verkligen känns fel och skapar oro.

“Historisk avkastning är inte en garant för framtida avkastning”.

Matematik är ett sunkigt argument, i mitt tycke.

Jag skulle säga så här: Vill du förmodligen vinna någon enstaka procent, släng in allt.

Vill du undvika risken att förlora massor procent, lägg in över tid.

Just nu finns rätt hög risk att inflation, räntor och omvärld kan få börsen att falla.

Personligen har jag svårt att förstå kombinationen av “kör indexfonder!” och “in med allt!”. Indexfonder är ett sätt att få riskspridning, ett mycket bra sådant. Att investera stort vid ett tillfälle är ett sätt att riskmaximera.

Enkelt sagt är det väl en skala.

Är du riskavers så investera över tid i indexfonder.
Är du riskbenägen så investera allt idag i ett mindre antal tillgångar du tror på. 100 % Bitcoin.

Som alltid: Det första gör dig inte stormrik eller fattig. Det andra ger typiskt sett det ena eller andra.

Den som hade 0% investerat igår och har 100% investerat imorrn tar inte större risk än den som hade 100% investerat igår och har 100% investerat imorrn. Vilken portfölj man bör ha imorrn har ingen relation till vilken portfölj man hade igår (frånsett skatter och avgifter).

2 gillningar

Argumentet för att investera allt på en gång bygger på att man tittar på det omvända scenariot: Om du hade haft alla pengarna på börsen idag, hade du då sålt av och tagit ut pengar?

Även om man sätter in kapitalet över tid så kommer man en vacker dag att vara fullt investerad. Då är man utsatt för den fulla risken av börsen varje dag. Vad är det för skillnad mellan att vara utsatt för den risken imorgon, eller om ett år? Ska jag vara investerad i 30 år så förstår jag inte varför jag ska ha lägre risk under det första året än vad jag har under de resterande 29 åren.

När det är mycket pengar så kan man klippa några av de värsta känslorna genom att sätta in det över en kortare period. Om man sätter in 50t i veckan över 6 veckor så får man förhoppningsvis en mjukare start. Men som sagt gör det bara skillnad för magkänslan, rent teoretiskt blir man utsatt för precis lika hög risk efter de där 6 veckorna.

De här riskerna finns ju alltid. Det blir dessutom marknadstajming att försöka förutspå vad som ska hända framöver. Om man väntar på en tryggare marknad så missar man också uppgången som sker på vägen dit (lägre risk = lägre riskpremie = högre värdering).

4 gillningar