Ångest! Vilken ska ja välja

Har aldrig sparat på börsen förut men efter att jag passerade 40 så började ja, för o lära mig och få en överblick i allt som erbjuds spara i lysa, avanza, nordea, seb, och högränte spar i norwegian bank…

Nu såhär efter 8mån så har jag börjat sälja av i seb nordea och behåller en nödbuffert i högräntekontot, för snabba pengar om bilen skulle paja tex.

Men det är här jag börjar vela om var jag ska lägga all min kraft var månad nu i 20år framöver innan jag förhoppningsvis vilket är mitt mål att kunna gå ner till 50% arbetstid eller om börsgudarna besvarar mina böner o låter mig gå i förtidspension,…, Lysa eller Avanza zero?

Lysa hade sedan maj givit mig strax över 13% vilket är helt ok tror ja medans zero enligt dom själva ger ca 20% per år I genomsnitt.

Lysa har enligt mig en tryggare investering då det är 6-7t olika så går ett företag i graven märks det aldrig i din plånbok men är mer känslig för förändringar på marknaden med högre börsfall som resultat.

Avanza zero så som jag upplever en stabilare upp/nedgång men med så få företag att muppar sig en så förlorar man en stor del av sitt kapital…..

Ja… Va tycker ni?

1 gillning

Det finns inget facit!

Vad passar dig och hur mycket tid vill du lägga?

Ingen seriös finansiell aktör skulle någonsin säga att de förväntar sig en avkastning på 20%, dvs du har missuppfattat vad de sagt. Avanza Zero är stora svenska bolag, och du kan ha förhoppning om typ 7%, som börsen i allmänhet.

Som du säger så har du sannolikt en lägre risk i Lysa då du exponeras mot fler marknader och bolag.

5 gillningar

6 000/ mån i 20 år är min tanke

Hej!

Först och främst, bortse från tidigare avkastning när du ska välja produkt att spara i. Historisk avkastning garanterar aldrig framtida avkastning.

Kika på avgiften, att den följer ett globalt index, är passivt förvaltad och att du behöver vara ok med att börsen går upp och ner, men med goda odds att gå mest upp över tid.

Läs gärna här.

1 gillning

Senaste årets utveckling är strax över 20% på deras sida, inte vad dom har sagt ska vara var år

Jämför inte Avanza Zero och Lysa. Det är som att jämför äpplen och jordärtskockor.

Om det är dina val är Lysa utmärkt, skulle jag säga. Har du däremot en plan för varför du eventuellt föredrar Avanza Zero, så berätta den så förstår vi kanske skälen.

Och det är inte så relevant framåt. :smiley:

Ja, men med det är vad den gav inte vad den kan förväntas ge. Syd-Korea gav 75% 2025 (med stabil valuta) men det säger inte mycket om framtiden. Siffrorna 13% vs 20% vs 75% är inget du kan använda i din beslutsprocess.

2 gillningar

Avanza zero så som jag upplever en stabilare upp/nedgång på marknaden jämfört med lysa

1 gillning

Fast nu baserar du din analys på historisk data i närtid. Titta över längre tider hur de ynka 30 största bolagen på Stockholmsbörsen gått under vissa perioder.

Ja precis, av vad jag har sett hur utvecklingen har varit

Att ha 100% i en svensk indexfond är väldigt mycket högre risk än lysa. Så du vet.

1 gillning

Men då bortser du ifrån riskspridningen som totalt saknas i Avanza Zero.

Men är du okej med att det kan tappa mycket (exempelvis om du ändå har stadig inkomst) och du väldigt gärna vill ha alla pengarna i en helsvensk fond så funkar Zero. Det finns många som är mycket sämre också. Men tro bara inte att du investerar med riskspridning, brett eller globalt.

1 gillning

De får bli zero 80% av mitt spar och 20% på lysa, 80 fond och 20 aktie. Nu har ja bestämt mig :grin:

2 gillningar

Ja du e kritisk till zero.

Var kör du?

Hur menar du nu? 80% i fonden Avanza Zero och 20% hos Lysa (som i allt essentiellt är en fond med 100% aktier (eller annan fördelning))?

Jag tycker avkastningen generallt har varit väldigt bra?

Ja, typ 10% av Stockholmsbörsen. Men ingen klagar på att ha S&P500 när det egentligen nästan är 10% av hela amerikanska börsen

Precis 100% rätt

Vad menar du med detta? Avanza Zero är en fond some innehåller aktier. Lysa är en konstruktion där du kan välja andel aktier. Om du har 80% Avanza Zero och 20% Lysa (med 100% aktier) så har du 100% aktier

2 gillningar

Det kvittar egentligen. Vi har olika förutsättningar. Jag har ingenting hos Lysa och har aldrig haft. Jag har haft Avanza Zero under en period i kombination med annat. Merparten av mina investeringar är i Avanza Global, LF Global och sedan har jag en ansenlig hög i Avanza Sverige också plus lite annat, inklusive sparkonton. Men jag nysparar inte. Jag är i uttagsfasen.

1 gillning