Precis stämmer bra där. Den kallas fond med aktier i
Har det givit dig mer i avkastning genom åren än om du hade kraftsamlat allt i tex zero? Där mina tankar ligger mest inför min framtid
Jo, men det kommer ju med andra risker. Man ska förstå detta. Jag får inte känslan av att TS greppat riskbiten.
Och jo, jag klagar på att S&P500 är så skevfördelad. Det hjälper inte att jag hatar merparten av figurerna bakom de där stora bolagen också och ofta deras produkter dessutom. ![]()
Så hur stor aktieandel tänker du ha? Du har bara sagt Lysa, men Lysa är ju inte nödvändigtvis 100% aktier, så 80/20 med Avanza Zero/Lysa kan vara allt från 100% aktiefond till 80% aktiefond.
Jag har haft helt galna fondinvesteringar i perioder, men det innebär inte att det är rätt för alla. Om du har för avsikt att övervikta Sverige så tungt så kan det absolut gå skitbra, men det kan också gå skitdåligt. Är du beredd på det senare? Det är det jag menar.
Nej jag tänker inte på riskbiten
bara vägen framåt
Okej, men då kan du sätta allt i guld också. Det är en annan väg (men inte ett råd).
Eller krypto. ![]()
Oavsett så går man ut med mer om 20år än vad man har i dag, sällan hela börsen rensas, faller absolut
Nja, må vara naiv men inte korkad ![]()
Troligen ja.
Det är lite svårt att vara säker på det. ![]()
Jag skriver det jag skriver av omtanke. Läs mer i trådarna om risk här, testa ränta-på-ränta-kalkylatorn och testa lite kring hur stor skillnad det kan bli med olika till synes slumpmässiga resultat. Det är ett råd.
Nu vet jag inte om du har 10k, 100k, 1M eller 10M, men jag får känslan av att ditt nysparande är en stor del av dina totala investeringar och jag tror att det gör att din bild förvanskas lite. Det är stor skillnad att tappa 5k tillfälligt om man har 10k och en lön varje månad där man nysparar 5k jämfört med att ha 10M och att tappa 5M tillfälligt om man inte har någon lön eller något nysparande.
Mitt kapital är bara 360k och ja spar ca 6k/mån så visst med 40 stabila var månad så kan det absolut förvränga känslan av risker har du helt rätt i.
Men som ja skrev i början så lär ja mig fortfarande vilken väg jag bör gå i mitt liv ![]()
Kör åtminstone Avanza Global då, tänker jag. Du får så många fler bolag för en pytteliten fondkostnad. Och vill du ha lite mer Sverige så lägg en mindre del i Avanza Zero, om du när är sugen på den.
Global hade ingen vidare historik ser ja nu ![]()
Ja får fundera ett halvår till innan ja beslutar mig
Du grundar alltså allt på historiken. Gör du det när du kör bil också? Jag brukar föredra att titta genom framrutan och inte enbart i backspegeln. Jag tänker likadant om börsen. ![]()
Avanza Globals historik är sänkt av att den redovisas i kronor och Avanza Zero får extra skjuts av samma sak, speciellt under 2025. Du måste sluta titta enbart i spegeln. Du kommer att krocka med en lastbil.
Jo men en 440gl kommer aldrig vinna grand heller.
Men absolut ja får skrapa ett litet kikhål i rutan fram
Snarare mänsklig. Men skulle som sagt läsa igenom avsnittet från hemsidan jag länkade till.
Ett av ditt livs största ekonomiska beslut kan ändå vara värd lite kunskap om risk och hur börsen fungerar.
Men det är bara du som förlorar eller vinner på dina investeringsbeslut, så helt upp till dig.
Enligt vem?
2025 gick sådär, men vi fick också högre värde på svenska valutan. Men historiskt så har en global indexfond varit en vinstlott.
124% på 18år är ju sisådär, deras graf
Medan zero har 573% som ja gillar mer.
Visst inte givet för framtiden men är ju hittills ett vinnande koncept