Ångest! Vilken ska ja välja

Varför inte 50/50? Är det en för ”Slytherin” approach?

1 gillning

Tips, finns andra produkter än lysa.

Har inte helt bestämt mig än för vad, har bara siktet inställt för tillfället men vilket mål det bli får vi se sen när känslan e rätt :flexed_biceps:

Ja vet, skrollar på med info :innocent:

Läser sen :saluting_face:

1 gillning

Avanza global har bara funnits sedan augusti 2018, dvs mindre än 8 år, så 124% är 11% per år, vilket är i överkant av vad du kan förvänta dig långsiktigt på börsen.

Jo men 20% är väl ändå bättre som zero har?

Ja mycket anti zero men av en anledning förutom dess suveräna utveckling?

Återigen, du jämför korta historiska sekvenser, och tittar bara på en avkastningssiffra utan att ta risk i beaktande. Avanza Zero har högre risk eftersom den är väldigt koncentrad, och ska då förhoppningsvis ge högre avkastning för annars har man tagit risk i onödan. Är man villig att ta den risken och gjort analysen och anser att premien man förväntas få är tillräcklig så är det helt ok. Dessutom så tror jag de flesta här skulle säga att Avanza Zero är 99% rätt jämfört med att vara soffliggare och låta pengarna rutttna bort på sparkonto, eller betala höga avgifter i en aktivt förvaltad fond.

Den svenska börsen har haft någon procent högre avkastning på lång sikt jämfört med många andra marknader, dvs investerare har fått betalt för risken att koncentrera sin investering till just svenska bolag. Huruvida man får betalt för den risken framåt är det ingen som vet.

Figurer likt denna placerar typiskt svenska börsen långt till höger på längre tidsskalor, men priset är att man även åkt uppåt (här fortfarande lite kort, 2004-2017)

Jag tycker att Avanza Zero är en utmärkt fond, och håller själv 40 % av mina tillgångar i den. 30 av de största företagen ger en helt okej diversifiering, och den svenska marknaden är stabil och väletablerad, och inte alls så tokriskabel som folk får det att låta ibland. Med det sagt så hade jag inte placerat 80 % av mina tillgångar i den, utan hållit den till 50 % eller mindre. Men det är inte kalasgalet, och det finns mycket värre sätt att investera sina pengar.

Det som oroar mig mer är resonemanget. Du tittar mycket på historiken, inklusive senaste årets historik. Detta är helt oväsentligt och det är farligt att basera sina beslut på det. Det var inte länge sedan globalfonderna gick mycket bättre och man läste folk som skrev ”Varför skulle man någonsin investera i Sverige; det går ju skitdåligt”. Nu är det tvärtom och folk vill gärna investera i Sverige för det har gått så bra.

Problemet med detta är att det leder till att man hattar runt en massa. Risken är stor att om några år när Sverige går dåligt och Lysa gått bättre så säger du ”Oj, det här var ju kasst. Jag borde investera i Lysa; det har gått bättre”, och så omfördelar du till mer Lysa. Eller så hoppar du in i en annan fond som har bra historik. Det här beteendet leder till att man köper dyrt och säljer billigt. Du kan inte köpa Avanza Zeros historik. Den är i det förflutna, och för att få de där tjugo procenten måste du ha ägt fonden sedan innan. Att köpa grejer när de är på topp, som Sverige just nu, är liksom ingen höjdarstrategi.

Sanningen är att du, jag, och resten av forumet inte har en susning om vad som kommer att gå bra i framtiden. Det är så börsen funkar. Om du har listat ut att svenska aktier är en bättre investering, tror du inte då att andra investerare, hedgefonder, investmentbanker och andra med mycket mer insikt och resurser än du skulle ha listat ut det? Och om de har listat ut det, så har de redan köpt på sig en massa svenska aktier, vilket drivit upp deras pris. Ju högre pris för samma gäng företag, desto mindre del av deras vinster får du för samma investerade belopp. Så när marknaden ser att vissa företag, eller en viss region, kommer att prestera bättre, så köper de mer och detta driver upp priset, tills den förväntade avkastningen inte längre är högre. Det gör att marknaden är ett självkorrigerande system. Du är inte smartare än människor vars hela karriär består av att analysera ekonomin, och är du inte det så kan du inte förutsäga vad som kommer att gå bra.

Detta är tanken bakom en bred, global indexfond. Eftersom vi inte kan förutsäga vad som kommer att gå bra i framtiden så äger vi hela rasket. Istället för att leta efter nålen köper vi höstacken.

Med det sagt så finns det vettiga anledningar att övervikta Sverige. Jag gör ju det, till exempel. Men det gör jag av anledningar som inte har att göra med hur Avanza Zero gått det senaste året, och jag hoppar inte fram och tillbaka. Jag har haft samma fördelning i 13 år, sedan jag brjade investera.

Så mitt råd är att göra efterforskningar och tänka efter ordentligt. Diskutera här på forumet som du gör. Och sedan bestämmer du dig efter att ha läst på ordentligt. Och när du bestämmer dig för en vettig plan så sitter du still och rör den inte. Att hålla på och pilla och flytta runt mellan det som gått bra på sistone är en dålig taktik, om det inte görs som en del av en strukturerad och regelbaserad momentumstrategi, men det kräver ännu mer kunskap och viljestyrka än att bara sitta still, och har fortfarande inga garantier att ge bättre resultat.

Det är mitt råd. Lycka till med dina investeringar oavsett!

7 gillningar