Avanza eller Lysa

Hej

Är det någon skillnad mellan Avanza och Lysa?

Avanza har jag tidigare haft månadssparande i Avanzas egna fonder, Avanza Zero mfl. Har köpt Avanza Zero nu för 4 kr. Lysa har jag aldrig använt mig av.

Månadssparar även 100 kr i Avanza Zero och 100 kr Avanza USA.

Lysa är en tjänst, en fondrobot, som automatiskt väljer hur pengarna ska investeras.
Avanza är en bank med massor av fonder och tjänster.
Du får formulera om din fråga om det är något specifikt du vill få reda på.

Det var inte mycket du köpt för om du köpte för 4kr. Visste inte ens att det var möjligt

Lysa är en robot där du endast kan välja fördelningen mellan aktier och räntor. Sedan väljer Lysa vilka fonder som ingår.

Avanza får du själv välja vilka fonder du vill köpa och själv sköta ombalansering mellan dessa.

Jag månadssparar i Avanza Zero och Avanza USA.

Avanza har motsvarande lösning som Lysa. Den heter Avanza Auto. Om du vill ha ett bredare sparande med aktier i fler företag från fler länder skulle du kunna byta till Avanza Auto 6.

Avanzas egna fonder har alla minimibelopp på 1kr vill jag minnas. Men man kan ju så klart inte swisha in mindre än 100kr. :upside_down_face: Jag körde Avanza Auto 6 förut som en form av slask.

Även Lysa har valfritt belopp. Så Då blir ju Lysa bättre för den som alltid vill spara varje månad men kanske inte alltid kan sätta in 100kr.

1 gillning

Lysa har minsta insättning 1000kr såg jag på hemsidan.

Här finns ett svar på det problemet:

Jag satte in 50kr häromveckan via Bankgiro.

*Handelsbanken som tvingar in mig i deras Multi Asset fond varje månad via deras allkort.

Startade månadssparande nu på Lysa men minsta insättning var 200 kr och inte mindre.

Precis som tidigare sagt går det inte att göra en direkt jämförelse mellan Avanza och Lysa. Avanza har på gott och ont en bredare portfolio av produkter och tjänster för dig att välja mellan. Hos Avanza kan köpa enskilda aktier eller obligationer, aktivt eller passivt förvaltade fonder som kan anses både väldigt dyra eller relativt billiga.

Lysa är en ren fondrobot. Du kan sätta dig in i detaljerna kring deras förvaltningsfilosofi och exakt vilka fonder de investerar dina pengar i på lysa.se/whitepaper. Där väljer du endast hur stor andel av ditt investerade kapital som du vill lägga i vågskålen aktier respektive obligationer.

Jag började investera för några år sedan, då fanns Avanza sedan länge och Lysa var relativt nytt. Jag upplevde att jag hade svårigheter att förstå vilka av tjänsterna och produkterna hos Avanza som skulle passa bäst för just mig. Jag gillade inte känslan av detta. Därför fortsatte jag att läsa på kring fondrobotar och tack vare RikaTillsammans blev jag introducerad för Lysa. Jag lade tanken på att själv vara aktiv investerare av aktier och fonder på hyllan och erkände för mig själv att jag inte besitter varken kunskapen, tiden eller energin att med handen på hjärtat säga att jag kan skapa en investeringsportfolio som kommer generera bättre avkastnings än den filosofi och de fonder som Lysa har tillgång till.

Sedan sist jag var kund hos Avanza har de lanserat sin egna fondrobot, Avanza Auto, och huruvida den skulle vara bättre eller sämre än Lysa vet jag ingenting om!

1 gillning

Avaza Auto har jag haft tidigare men den gick ganska dåligt. Nu har jag beslutat testa Lysa efter alla tips jag fått här och så här ser mitt månadssparande i Lysa ut:

Jag månadssparar 800 kr varje månad med start 26/8 2022
Jag har valt en bred investeringinriktning med en investeringshorisont på 10-15 år.
Målfördelningen är 83% aktier och 17% räntor.

Har jag gjort ett bra val eller ska jag ändra något?

När/om jag väljer ta ut mina pengar i Lysa är skatten redan avdragen då?

Antar du sett på alla bankers fondinfo sidor att det innebär hög risk att köpa aktier och fonder.
Står samtidigt att sparhorisonten ska vara minst fem år. Samma info får du av folk här inne. Köp endast fonder om du ska spara minst 5-10 år.

Anledningen till detta är att aktier går upp ibland och ner ibland. Vi haft haft sämsta starten på första 6 månaderna på många år där svenska börsen gått ner 30%.
Ingen vet hur det går kommande månad eller år. Om du inte är beredd att se din investering tappa värde ibland bör du fundera på om du ska ha några fonder eller aktier över huvud taget.

5 gillningar

Viktigast av allt är att du låter det vara just 10-15 år och inte säljer på kort sikt bara för att det plötsligt går dåligt. Inte agera i affekt och ta känslomässig beslut på så kort tid. Det är sådant som gör att man misslyckas. På 10-15 år så kommer börsen gå neråt flera gånger, men det det är bara att hålla huvudet kallt :slight_smile:

6 gillningar

Det var egentligen därför som jag ville spara på ett vanligt sparkonto med insättningsgaranti men då “äter” inflationen upp pengarna fick jag info om här.

Jag har haft aktier/fonder förut för många år sen så jag är inte helt nybörjare på detta bar lite skeptiskt.

Vad är bäst att ha…Fler % aktier eller fler % räntor eller hälften av varje?

Aktier ökar i regel i värde mer över tid men kommer även med risken att dyka i värde. De brukar dock komma tillbaka bara man har is i magen som det står här ovanför.

Räntefonder ökar inte lika mycket i värde men kommer heller inte förlora så mycket som aktier när börsen går nedåt.

Därför brukar de flesta här på forumet säga att man ska ha allt i aktier om man har en lång sparhorisont och minska andelen aktier och lägga överskottet i räntefonder eller sparkonto när sparhorisonten minskar (till exempel om man närmar sig ett husköp).

1 gillning

Tidigare nämnde du 83% aktier och 17% räntor. Ska du inte hålla dig till den rekommendation som Lysa gav dig utifrån din riskprofil?

Är du orolig för temporär nedgång så är inte aktier och fonder kanske rätt för dig just nu. Eller att du sparar en liten del du är ok att riskera.

Ska jag ändra det ena eller båda?

Det måste du bestämma själv. Finns det någon anledning till att du har delat upp det i två konton, har du olika mål eller tidshorisont för de kontona?

Nu med rådande läge i Ukraina som idioten Putin skapat så går väl inte börsen så bra och egentligen ville jag ju ha ett sparande på enbart sparkonto med insättningsgaranti, har ju hela mitt arv låst på 2 år I Northmill bank med 1,15% ränta sen månadssparar jag ca 5000 spänn i GCC obundna sparkonto med 1.15% ränta.