Från emotionellt ägande till vettigt sparande

Jag har haft ett emotionellt innehav i ett bolag som numera finns på svenska börsen som egentligen är på tok för högt belopp och risk för att ha i ett och samma bolag/aktie. Nu har jag och min fru landat i att det är dags att sälja av och flytta pengarna till en mer vettig och riskspridd strategi. Jag känner till och använder Lysa redan idag och är kund och äger aktier och fonder hos Avanza, Nordnet, Länsförsäkringar och Skandia. Nu behöver jag råd och inspiration hur man enklast gör för att ställa om från emotionellt till logiskt/vettigt sparande för denna post.

Sparhorisonten för kapitalet är ca 5-10 år för att sedan kunna gå i tidig pension och leva på det från och med 55-60 års åldern.

Jag är intresserad av var och hur jag placerar(indexfonder, sparkonto, fondrobot) samt om någon har erfarenhet av att gå från emotionellt till logiskt sparande. Hur undviker man att inte fortsätta följa börskursen och jämföra och antingen bli glad eller sur beroende på hur innehavet och aktien utvecklar sig.

Innehavet är i en aktiedepå så det kommer bli skatt på försäljningen som då skall inbetalas i samband med deklarationen nästa år. Är det en självklarhet att man sätter skattebeloppet på ett sparkonto fram tills dess eller kan man ta någon risk med dessa pengar fram tills dess? Är rent av sparkonto en intressant placering 2025?

Jag är mycket yngre än dig, 33 år men jag gjorde exakt detta förra året.Spara då och då i aktier på Avanza för det är kul, alltid gått lite back typ 200 kr. Över tid blir det jättemycket pengar, därför tog jag ut allt på Avanza och förde över till Lysa just för att inte kunna pilla själv och köpa egna aktier.

Mitt innehav är nu 1,6 så jag har inte råd att tappa i aktier för attt det är kul.

Mitt tips är att köra allt på Lysa på ett ställe. Lysa har gått bättre än mitt egna Avanza, förutom 1-2 investor aktier hade jag enligt RT med plus alla bolag, azanza zero mm men Lysa har slagit det mycket.

Ett tips är att fokusera på processen och argumenten fram till beslutet så att du är övertygad om att du rationellt sett har tagit rätt beslut oavsett vad konsekvensen sedan blir. Skulle den tidigare ägda aktien sedan ha positiv utveckling gör det inte ditt beslut orätt, även om det emotionellt är trist såklart. Rätt beslut kan vara det beslut som på förhand bedöms ha störst chans till positivt resultat eller störst chans att undvika en väldigt negativ konsekvens. I ditt fall har du kommit fram till att en enskild aktie har högre koncentrerad risk än aktiefonder och därmed högre risk för ett väldigt dåligt utfall.

Följande exempel kanske kan illustrera hur man kan försöka tänka:

“Du ska öppna dörr A eller dörr B. Du får på förhand veta sannolikheten för olika utfall. Dörr A ger 80 % sannolikhet att du får 1000 kronor och 20 % att du får 0 kronor. För dörr B är sannolikheten det omvända, det vill säga 20 % chans för 1000 kronor och 80 % för 0 kronor.”

Dörr A är alltid rätt beslut oavsett om konsekvensen blir 0 kronor. Samma tankesätt kan användas i ditt fall. Oavsett om aktien du säljer av går bra eller dåligt i framtiden, har du gjort rätt val utifrån dina premisser och din risktolerans.

3 gillningar

Mycket bra tips och lite så jag också tänker. Det finns faktorer som gör att jag kan motivera att vi säljer nu.

Det större problemet är var jag fördelar pengarna nu. Som jag vet så finns bankgaranti på 1 miljon på sparkonto per bank och 250tkr i garanti om man sätter det i en robot. Innebär det att jag hellre skall fördela pengar på flera robotar eller är Lysa ett lika säkert alternativ som en storbank idag?

1 gillning

Värt att notera att din sparhorisont är längre än då du ska börja ta ut pengar. Den effektiva sparhorisonten är ungefär medelvärdet mellan när du börjar ta ut och när pengarna är slut. Blir dock mer komplicerat om du fortsätter att ta ut men sänker uttaget vid pension. Kan vara värt att beräkna en genomsnittlig pengaviktad sparhorisont.

Det ideala är såklart att investera pengarna, men det är i avsaknad av andra variabler. I snitt kommer du att tjäna mer på det. Men hur du ska göra beror på svaret på dessa frågor:

1. Skulle du få finansiella svårigheter om börsen gått ned så att du måste sälja med förlust för att betala? Jag antar att så inte är fallet, med tanke på hur mycket du har investerat.
  2. Skulle du finna det emotionellt jobbigt?

Om svaret på båda dessa frågor är nej så hade jag investerat pengarna och sålt när det är dags att betala skatten (eller till och med betala den med värdepapperslån och betala tillbaka detta över tid med nysparande). Det är det som i snitt kommer att göra dig rikare. Men vissa finner det emotionellt jobbigt att ha gjort ett ekonomiskt beslut som i efterhand visar sig varit en miss. Det låter på dig som att du har sådana tendenser, så min rekommendation är att sätta dem på sparkonto för att inte plågas i onödan.

Kanske denna tråd kan vara av intresse om du inte har sett den tidigare?

1 gillning

Jag har gjort lite på samma sätt. Minskat risken och gå från enskilda aktier till fonder och investmentbolag. Kapitalförsäkring och ISK. Begränsningen på bankgaranti gäller för sparkonton. Olika fondkonton som ISK och KF har ingen begränsning. Det du behöver på typ 2-3 år ha det med låg risk. Sparkonto eller räntefond. Resten på aktiefonder. Väljer du kapitalförsäkring välj då Avanza eller Nordnet pga lägre avgift. Välj sen breda billiga fonder, typ indexfonder.

1 gillning