Tips och feedback till en nybörjare! Skandia, Lysa mm

Hej!

Är en tjej på 34 år som kom ut i arbetslivet för ca 6 år sedan. Jag har Skandiabanken (som mina föräldrar skaffade för längesedan). Jag startade efter ett tag i arbete upp månadssparande på ett ISK i fonden Skandia Smart Försiktig. (Fick hjälp av kvinna på banken, är som sagt nybörjare.) Känns kanske inte som ett bra alternativ…? Tror den är lite dyr bland annat…

Jag har nu iaf startat Sparkonto+ på Avanza där jag har ett buffertsparande.
Skaffat Lysa där jag har tänkt månadsspara i 60/40 samt 90/10. Sparar även till min dotter där.

På ISK i Skandiabanken har jag nu drygt 120K som jag nu funderar vad jag ska göra med då jag tvivlar på den Skandia Smart fonden. Funderar på att sälja den och ev köpa annan/andra fonder i Skandia? Någon som har tips på vilka i såfall? Eller ta ut pengarna och flytta till Lysa? Eller förlorar jag på det?
Förstår att man kan flytta mellan olika ISK-konton men om jag flyttar till Lysa blir det då som att jag investerar 120 tusen direkt? Kanske bättre ha pengarna på ett konto i Skandiabanken och sedan föra in lite per månad?

Skulle vara väldigt tacksam för tips och feedback hur jag kan göra! :slight_smile:

Jag förde över hela kapitalet direkt till lysa (som inte gick till buffertkontot) för jag blev så less på avgifterna banken tog. Men vill man inte ta allt på en gång kan du väl sälja av och sätta in på sparkonto och därifrån sätta in till lysa månadsvis. Vet dock inte hur det blir med skatteeffekter då :grimacing:

Lysa gjorde ju min flytt så jag behövde inte bry mig om nånting

1 gillning

Be Lysa utföra flytten så slipper du skatta för det. Finns en funktion för det på hemsidan.

Om du vill ha pengarna kvar hos skandia tycker jag att du åtminstone ska byta till skandias billigare indexfonder, som har ”exponering” i namnet. Skandia global exponering till exempel, är en vanlig globalfond med låg avgift, med samma innehåll som de globalfonder som brukar rekommenderas här.

Gissar att du har kört igenom “kom i gång”-guiden.
Börja spara och investera rätt och lätt | Kom-igång guide (rikatillsammans.se)
och som Jan brukar säga “Lycka till med sparandet.”

Blev nyfiken och kollade utvecklingen 5år.
Skandia SMART Försiktig (20% aktier / 80% räntor) = 11,06%
Skandia global exponering (100% aktier) = 94,94%

Big time! :slight_smile: Det gör du helt rätt i det. 1% total avgift för en fond med 80% räntor och 20% aktier är rena rånet. Borde kosta 0.2-0.3% max. Borde vara kriminellt att sälja sådana överprisade produkter. Förstår inte hur bankrådgivare tänker. Sen kan man ju undra hur du hamnade i en 20/80 aktier/räntor när du är så pass ung och antagligen sparar på lång sikt. Men var glad för att du upptäckte det så pass tidigt. Du har många spar år kvar! :slight_smile:

Vi har bara dåliga erfarenheter av Skandia, tyvärr, dyra fonder och höga fasta avgifter på de sparande vi haft där. Flyttat det som går att flytta till Avanza och Nordnet. Har inte Lysa.

Jag tycker du verkligen borde titta på 4 hinkars avsnittet - och sedan gå igenom din ekonomi med hjälp av den. Det kommer att hjälpa dig att bestämma hur mycket du behöver i buffert hinken, hur mycket du behöver i medel risk sparande (tex. 60/40 portfölj) och hur du ska tänka med att bygga upp den passiva / högrisk hinken (tex. 90/10 portfölj) … får du rätt på detta från början blir allt lättare.

Om du är ointresserad av välja vad du sparar i så är Lysa det bästa alternativet. Om du tycker det skulle vara kul att välja fonder själv (finns mycket hjälp med olika portföljer här på RT) så kanske du ska starta ett ISK konto med fonder på Avanza, eftersom du redan har en del där…

För att flytta ISK är principen att din nya bank “drar” över pengarna, så det är Lysa eller Avanza du kontaktar för att få igång det.

Om du flyttar allt på en gång till Lysa så blir det investerat så som du valt fördelningen (60/40 eller din 90/10). Alltså “allt på en gång” läggs in i din investering. Eftersom du bara har 20% aktier i din Skandia fond så blir det alltså en ökning av aktie andelen och risken. Egentligen är det helt rätt, men risken är om det kommer en nergång att du freakar ut och drar ner på aktiedelen vid fel tillfälle, efter en större nergång. Det är det sämsta man kan göra. En möjlighet - ett “fegis” alternativ - är att du sätter de flyttade 120 kkr i ett nytt Lysa konto och börjar med 20% aktier andel, sen drar du upp risken efter hand, tex 10% åt gången tills du kommer upp till den % aktier du bestämt efter tex 12-18 månader. Då har du kontroll på vad som händer med dessa pengarna men samtidigt blir det ett konto till.

Alternativt drar du över pengarna på Avanza, sätter dem på ditt sparkonto+ och sedan månadssparar du in dem i en portfölj med fonder, tex 5-10 kkr per månad. Du kan tex titta på detta avsnittet med de uppdaterade fonderna för 2021. Finns både 60/40 och 90/10 enkla modellportföljer med några stycken fonder som du kan följa, beroende på vad du vill ha för risk.

Men som sagt, kör först 4 hinkars principen så du får koll på buffert, mellanrisk och hög risk hinkarna så du vet vad du vill göra med pengarna och var du behöver spara mest (mellan eller högrisk).

Lycka till! :smile::+1:

2 gillningar

Vill du göra det enkelt verkar de ha en globalfond som heter Skandia Global Exponering A, 0,31% avgift vilket är ~0,1%-enheter högre än motsvarande hos Avanza. Tar typ tre minuter att lägga in en order om fondbyte.

Så, ditt förslag är att gå från 20% aktier till 100% aktie på en gång på hela sparandet?
Lämplig ökning av risken?

Ja, hon är för det första enbart 34 år gammal och planerar för det andra ha en massa räntor hos Lysa.

Lämnar du några garantier på att det går bra utan att veta sparhorisonten?
I så fall är jag också intresserad :slight_smile:

Beror på hur man definierar går bra, men finns inga garantier för något överhuvudtaget :slight_smile: Tycker ofta det råder diskrepans mellan upplevd och verklig risk hos många. Funderar på att skapa en tråd på ämnet.

3 gillningar