Hjälp med fondsparande för en nybörjare

Hej. Här är en 30 åring som är riktig nybörjare på sparande via fonder (sparat några av med hjälp av banken tidigare)
Här är mitt nuvarande upplägg där jag ändrat lite manuellt och en del är valt av min bank

• 400 kr/månad Swedbank Robur Bas 75 sparbanken Skåne. Avgift 1,20%
    Vald av banken: Hög avgift

• 300 kr /månad Swedbank Robur Transfer 80 sparbanken Skåne. Avgift 0,5%
    Vald av banken: Hög avgift

• 200 kr /månad Swedbank Robur Access Asien A sparbanken Skåne. Avgift 0,2

• 0 kr Catella Småbolag sparbanken Skåne. Avgift 1,5%
    71 807,41 kr

• Haft sen jag var barn, ej satt in pengar sista 20 åren
  • 0 kr Catella Sverige Aktiv Hållbarh sparbanken Skåne. Avgift 1,5%
    49 974,48 kr

• Haft sen jag var barn, ej satt in pengar sista 20 åren
  • 400 kr /månad Lysa (fondrobot)

• 200 kr /månad Avanza Emerging Markets
    Avanza. Avgift 0,29

Jag tänker om de två första som banken valde om jag ska flytta över det till någon av de andra fonderna/lysa?
mina gamla fonder från jag var barn, de växer ändå sakta men säkert, låta de ligga kvar eller flytta över all kapital till annat?

Tacksam för era synpunkter. Tänk på jag är nybörjare och vill det ska skötas så automatiskt som möjligt. varken tid eller kunskap att göra massa manuellt, gillar Jans inställning att 1 gång om året kanske det ska ändras

I såfall så är det bara att köra Lysa.:slight_smile:

1 gillning

Alla 1500 kr på lysa?
Hur gör jag med de 1000-lappar jag hunnit spara via banken på de 2 översta? låta ligga? flytta över på något sätt?

Sälj dina dyra Swedbank fonder och flytta det till Lysa. De höga avgifterna äter upp din avkastning speciellt över långa tidshorisonter. Var mån om din risknivå, kolla gärna in 4 hinkar strategin så att du har rätt risk.

Ligger dina fonder på en akitedepå? Isåfall kommer du att få betala 30% i vinstskatt när du säljer så att du är medveten om det. Jag har uppfattningen att det är bäst att flytta fonder från depåer till ISK och ta förlusten nu istället för sen. (Men någon för gärna rätta mig här).

1 gillning

Ligger på ISK konto alltihopa.
Får väl ringa banken och höra vad de kostar att sälja/flytta de dyra fonderna till Lysa
inte värt att flytta de 2 dyra (plus ev de 2 gamla från jag var barn) till avanza & robus acces asien a som båda har låga avgifter? eller blir det fel balans?

Lysa har en flyttfunktion numera, du kan troligen använda den. :slight_smile:

Du kan absolut köpa några andra billigare fonder men med tanke på att du skrev:
" Tänk på jag är nybörjare och vill det ska skötas så automatiskt som möjligt. varken tid eller kunskap att göra massa manuellt, gillar Jans inställning att 1 gång om året kanske det ska ändras"
Så tycker jag det låter som att Lysa är bättre för dig.

Men vad är ditt mål med pengarna? Ska de användas till något konkret?

Ger nog Lysa någon månad här så ser jag hur det fungerar så flyttar jag över mer dit sen.
målet är långsiktigt sparande (typ pension, minst 10-15 års horisont)
Är som de säger, hellre börja spara nu än sen.
Min fru sparar också (“bara” i de dyra från banken som banken satte upp till oss) och vi sparar också till vår numera 1-åring.

Kan rekommendera avsnitt 99 för att få en bra startpunkt: Börja spara och investera rätt och lätt | Kom-igång guide
Det kanske tar en timme eller två men jag skulle vilja påstå att du får bra timlön på det i slutändan. :slight_smile:

Tumreglen är “Investera i alla bolag i hela världen så billigt som möjligt.”
Ett sätt att göra det på är med billiga globala indexfonder. Förslag på fonder för detta hittar du här: Ombalansering och uppdatering av fondportföljerna 2021
Men även t ex Swedbank har billiga globala indexfonder, Swedbank Robur Access Global som antagligen är okej men jag har ingen koll på den, försöker undvika storbankerna.
Alternativt använder du Lysa och sätter 100% Aktier.

Lysa kan hjälpa till att flytta från ISK till ISK om man vill. Men eftersom fonderna du har idag inte finns hos Lysa måste de säljas först.

Man kan ”hjälpa till” genom att sälja av fonderna först. Då går själva flytten mellan ISK-kontona fortare. Men totalt ska det inte vara någon större skillnad i tid.

Om Lysa flyttar ISK till ISK behöver du inte betala någon mer skatt. Om du själv tar ut pengarna från ISK hos din bank och sedan sätter in på ISK hos lysa får du skatta för insättningen. Beloppsmässigt är det lika mycket som vid ett kvartalsskifte.

Överkurs: Om man säljer fonderna och tar ut pengarna från ISK innan ett kvartalsskifte och sedan sätter in dem på ISK hos Lysa efter kvartalsskifte får man samma skatteeffekt som om Lysa flyttat från ISK till ISK, men man kan bara göra på detta sätt 4 gånger per år.