Skaffa indexfonder hos storbank vs Avanza/Lysa

Hej,
sitter med ett hyggligt kapital på ISK, på en av storbankerna, mestadels investerade i dyra aktiefonder. Jag är i färd med att “rensa” upp i mina investeringar/sparande så givetvis vill jag byta de dyra fonderna till billiga indexfonder men min fråga är följande: 1) ska jag byta mina dyra fonder i storbanken till några av deras indexfonder istället och sedan starta upp ett nytt månadssparande på Lysa t.ex.? Eller 2) är det bättre att rakt av sälja alla storbanksfonder och återinvestera alla pengarna i Lysa och fortsätta därifrån? Har börjat tycka mer och mer illa om storbankerna så vill ju helst ha så lite med dem att göra som möjligt men är det ekonomiskt korkat att göra enligt punkt 2)?

Jag tror det är sämre att ligga kvar. Men man ska flytta ISKn på rätt sätt annars åker du på dubbelbeskattning på pengarna.
I värsta fall kan du undvika dubellbeskattning över ett nyår.

Finns garanterat folk här som kan förklara hur man bör göra.

Hej

Till att börja med så är det helt rätt att byta från dyra aktiefonder till billiga indexfonder.
Om du nu känner så starkt emot att ha sparande på storbanker finns det egentligen två alternativ:

• Om du vill leka lite själv med föredelning mellan global/tillväxtmarknader/Sverige osv så rekommenderar jag en nätbank, t.ex. Avanza
  • Om du vill vara mer passiv i ditt sparande är det bäst att flytta sparandet till LYSA. Har ingen personlig åsikt då jag själv inte använder lysa utan flyttade mitt ISK till Avanza via deras flytt-funktion. Undersök om det finns något liknande på lysa? Har förstått att fondrobotar ska fungera bra för gemene-man som vill vara passiv och bara månadsspara.

En risk som finns med att sälja allt innehav på samma gång blir att du säljer den dag börsen går ned, för att sedan köpa några dagar senare(när du fått in pengar från försäljningen) och då har börsen gått upp igen. På lång sikt blir denna effekt obetydlig men så volatil som börsen är idag kan det handla om flera % skillnad. För att motverka detta kan du t.ex dela upp försäljningen i flera delar.

Lysa erbjuder flytt av ISK, dvs alla dina innehav säljs av, pengarna hamnar på lysa utan extra beskattning och investeras automatiskt där.

1 gillning

Om man vill göra allt själv kan man flytta “skattefritt” över alla kvartalsskiften. D.v.s. ta ut från ISK innan kvartalsskiftet och sätt in på nytts ISK efter kvartalskiftet.

Men oftast smidigare att låta mottagande bank göra jobbet. Då kan man ibland flytta värdepappret direkt utan att behöva sälja/köpa. Ibland kan det tydligen uppstå kostnad för värdepappersflytt.

Beror på vilken bank du har och de indexfonder du har tillgång till. Om de ligger marginellt över vad du ser i Jans modelportföljer (typ 0.1-0.2% över) så kan du köra på alt 1 utan att det är katastrofalt … om du är ok med banken vill säga.

Bästa sättet att flytta ISK i alt 2 är nog att du väljer en ny bank (Avanza, Nordnet, Lysa etc) och kontaktar dem för flytten. De ”drar” över kontot. Gör du så så blir det ingen skatteeffekt eftersom pengarna är kvar i ISK under flytten. Du kan såklart även göra det själv som andra beskriver men lite mer jobb.

Tack så mycket för er information. Har nu mer klart för mig hur jag kommer göra.

1 gillning