Byta från Avanza till Lysa

Hej!

Är det någon här som nyligen bytt från Avanza till LYSA och vet rent praktiskt hur det går till? Jag känner mig osäker på hur flytten går till och om det påverkar min vanliga Banks ”synsätt” på mig.

Tänker att de pengar jag har på avanzas sparkonto måste ta ”mellanvägen” hos min vanliga bank (Swedbank) innan jag kan lägga dom i sparkonto på lysa. Jag tänker att jag börjar med att samla mina sparkonton på lysa och sen börja investera direkt därifrån.

Tanken är att lägga 300-400 tusen i indexsparande med deras rekommendation fördelningen aktier/räntor, tidshorisont 5-10år.

Kommer dock då ha en ”för” stor buffert på ca 400-500 tusen, men i början är tanken att månadsspara relativt stora belopp (10-20 tusen) i månaden.

Vet ni om lysa har någon rådgivning och om man kan få hjälp med flytten?

Och kanske en riktigt dum fråga, man kan väl inte enbart ha LYSA som bank? De har väl inte bankkort, Swish etc? :smile:

2 gillningar

LYSA har en väldigt duktig och trevlig kundtjänst (de har med flit satsat på det) så bara hör av dig till dem.

I korthet:

• Om du har befintliga fonder så kan man sälja och sätta in på LYSA
  • Om pengarna finns i ett ISK så kan man flytta hela ISK (och slippa eventuell skatt vid insättning/uttag) med det kan ta några veckor.

Det kan påverka, men t.ex. i mitt fall så har jag sagt till Swedbank att när de kan presentera något lika bra eller bättre så flyttar jag till dem. Har inte fått högre ränta på grund av det.

Ja.

Låter rimligt. :+1:

Låter rimligt. Gör gärna en dubbelkoll med t.ex. 10% i aktieexponering per år i sparhorisont.

Låter också rimligt i mina öron.

Du kan få hjälp med flytten, men inte med rådgivning.

Nej. Jag brukar rekommendera att använda Lysa för buffertsparande + kort- och långsiktigt sparande. Allt annat kan man ha på sin vanliga bank.

3 gillningar

Jag skulle välja annan bank gör bufferten. Lysa tar ut en avgift 0,24 % även för bankkontot (eller har jag förstått det fel?)

Det är rätt. Jag är dock inget fan av hoppande mellan banker så jag brukar inte tänka på det. Bra inspel @Leena!

Jag gjorde ett sådant ISK-byte för några år sedan. Gick smidigt även om det då tog lång tid (8 veckor då, går snabbare nu). Lysa kan man inte rekommendera nog om man vill vara passiv. Glöm inte att aktivera en månatlig insättning och fortsätt pumpa in pengar, även om börsen går nedåt.

Lycka till!

2 gillningar

Varför inte köra båda? :wink:
För investeringssparskyddet täcker bara cirka 300k om jag ej minns fel :slight_smile:

Själv kör jag 3 plattformar avanza/nordnet/lysa jämt fördelat :slight_smile:

1 gillning