Bara att flytta över?

Hej! När jag gick på föräldraledighet började jag spara lite extra till pensionen, inga fantasisummor (än?) men allt på ett ISK-konto i Avanza Global. Nu två år senare puttrar det på men jag överväger att flytta över till Lysa (lång sikt 95/5) Innan jag gör det vill jag bara fråga, visst spelar det ingen roll när i månaden jag gör överföringen iom att ISK-kontor schablonbeskattas? Hade ju behövt ”tajma” bättre om det varit en KF? Eller missar jag ngt? Tack på förhand hälsar en som håller på att lära sig :slight_smile:

ISK beskattas vid kvartalsskifte. Så det är bättre att ta ut pengarna precis innan kvartalskifte, och sätta in precis efter kvartalskifte.

Skatten ligger på ~100kr per 100.000kr och kvartalsskifte/insättning.

Så t.ex. om du har 50.000kr i på Avanza så blir du 50kr fattigare av att sälja nu jämfört med att vänta till nästa kvartal.

Jag hade sålt idag om det gällde 50kr…

Mer info: Kvartalsskatt på iskkonto

Tusen tack för svar! Då är det inget att vänta med :slight_smile:

Du kan också be Lysa överföra från nuvarande ISK till ISK hos dem. Då blir det ingen extra skatt eftersom det inte ses som en insättning till ISK.

2 gillningar

Exakt, gör som Mats säger. Använd Lysas ISK flytt av summa funktion. Sälj ditt innehav först på Avanza ISK kontot, och gör sedan flytten hos Lysa. Tar normalt bara några dagar att genomföra och ingen extra skatt.

1 gillning

Bara nyfiken att lära mig.
Av vilken anledning bör man flytta från Avanza till Lysa. Jag trodde att dessa var väldigt lika varandra.

Dom är väldigt olika varandra, och är upp till var och en vad man vill använda.

Lysa är en ”fondrobot” där du inte själv kan välja vilka fonder du vill investera i utan har egentligen bara två val att göra, välja bred eller hållbar inriktning och välja andelen aktier/räntor. Sen fungerar den helt automatiskt med ombalansering.

Avanza å andra sidan kan du välja själv mellan tusentals fonder och värdepapper.

Jag har gjort en tråd hur man kan bygga en egen motsvarande Lysa portfölj hos olika banker om du vill jämföra kostnader:

Det som talar för bankerna är att du kan bygga en egen likvärdig portfölj lite billigare, och större valfrihet.

Det som talar för Lysa är att det är helt automatiskt och du behöver knappt lyfta ett finger, samt att dom kommer åt Vanguards fonder billigt. Själv kör jag Lysa för att jag tycker dom har så tråkig hemsida så jag inte inte ändrar mitt innehav och låter pengarna jobba ifred. Gillar även att man kan investera större belopp genom bankgiro utan att behöva logga in.

3 gillningar

För min del handlar det mest om att jag överskattade mig själv och hur mycket tid jag skulle orka lägga när jag tog tag i mitt sparande för några år sedan. Har i olika omgångar flyttat över delar till lysa när jag insett att det kanske är dags att ombalansera :sweat_smile:

2 gillningar