Hej.
Har sparat med både Avanza och Lysa nu under ett par år. På Avanza har jag en hoper olika fonder som man under åren har bytt till, allt från teknik, fastighet och läkemedel etc. Efter de senaste årens utveckling neråt har inte utvecklingen varit lysande och jämfört med Lysa nu så ligger den en bra bit efter. Mycket stämmer med idéer och teorier ifrån detta forum, pilla och ändra inte för mycket och bara behåll i index så fungerar det. Nu går jag i tankarna att avveckla Avanza helt och hållet och skeppa in allt i Lysa. Känns bara jobbigt mentalt på något sätt att göra det, känns som man riskerar något? Kan någon klok hjälpa mig med mental guidning? Tack ![]()
Om du hade hela värdet som cash istället för fonder, vad hade du gjort idag? Satt tillbaka dem i branchfonder, eller köpt indexfonder?
Jag hade bitit i det sura äpplet och sålt alla branchfonder. Men du behöver inte flytta till Lysa för det. Räcker med att göra en bytes-order i Avanza och köp t.ex. Länsförsäkringar Global Indexnära för allt.
Jag är just nu i en flytt och kan inte rekommendera det.
Pengarna har legat likvida i över en vecka på Avanza nu och jag är på både Avanza och Lysa för att förstå vad som händer.
EDIT: Lysa har svarat längre ned i tråden! Det är Avanza som ska ha skäll för att vara långsamma. Lysa står utan skuld!
Lätt att vara efterklok men det jag önskar att jag hade gjort är att behålla mitt sparande på Avanza och flytta nysparande till Lysa om ens det. Jag sitter i 100% aktier och då är det ett väldigt begränsat värde man får ut av Lysa.
Vad är det som är begränsat hos Lysa? Dålig avkastning kortsiktigt eller vad
?
Jag gjorde liknande flytt från Handelsbanken till Avanza i början av året. Sålde allt på Handelsbanken och flyttade likviden med ISK-flytt, tog trots det cirka två veckor att få över det.
Lär tyvärr ta lika lång tid till Lysa - bäste vore säkert att sälja fonderna på Avanza och flytta till en global indexfond. Sen fortsätta nysparandet på Lysa om man orkar ha det uppdelat.
Kan rekommendera att välja att flytta en summa när man gör ISK-flytt till Lysa. För mig så har det alltid gått på 2-3 dagar. Från Avanza och Savr.
Alltså begränsat värde i vad det tillför att ha sina pengar på Lysa.
Jag har TJP, sparkonto, och bolån hos Avanza (Stabelo) och även mitt långsiktiga sparande (enligt RTs basportfölj). Anmälde ISK-flytt till Lysa för att jag inte kunde sluta pilla i min portfölj och läste allt för mycket på forumet om allt möjligt vilket fick mig att ifrågasätta sparandet typ dagligen (vilken global indexfond, ska man ha investmentbolag, hur mycket emerging markets, home bias, osv). Tänkte att om jag har allt på Lysa så kan jag inte pilla. Men jag är ju inte specifikt ute efter ombalansering eller nåt sånt som ju är det man betalar för på Lysa. Har begränsad tilltro till hur viktigt det är att ombalansera sin portfölj oftare än en gång per år. Har begränsad tilltro till Lysas home bias.
Hade ju tyvärr dock inte förstått hur lång tid man skulle lika likvid vid en flytt och att jag antagligen förlorat mer pengar på att ligga likvid än vad det skiljer mellan Avanza Global och Länsförsäkringar Global.
Så trots att jag nyligen lyssnat på avsnittet med Opti-Jonas om hur vårt beteende är det farligaste för avkastningen… så lyckades jag ändå bete mig på ett sätt som säkerligen gjort skada för min långsiktiga avkastning.
Du är ju helt på samma spår som jag. För mycket pillande, FOMO och andra faktorer gör att man lägger alldeles för mycket tid, oro och annat för att egentligen bara lägga in det på Lysa (som i mitt fall hade gett högre avkastning). Dock har jag inga problem med att göra en ISK-flytt, vad är problemet med att det tar ett par dagar att flytta över? Ser att fler i tråden ser detta som ett problem? Det stora bekymret som jag känner är det mentala med att sälja av sin gamla portfölj och byta över.
Är mer inne på att förenkla och samla allt på ett ställe. Har inga problem med att det tar en dag, en vecka - det stora för mig är att sälja av allt och göra flytten. Rätt stor grej för mig och jobbigt mentalt att göra en sådan flytt. Bara man inte ångrar sig…
Var inställd på att det skulle ta 2-4 veckor men var inte inställd på att jag skulle ligga likvid såhär länge (8 dagar nu).
LF Global har gått upp 1,04% sen Lysa sålde av mitt innehav och jag hade ca 600k så det är ju runt 6000kr flytten “kostat” mig hittills.
Hade börsen gått ner hade det ju varit ett annat ljud i skällan dock
då hade jag inte gnällt så högljutt här på forumet.
Hej @hansomspar,
Vi vill bara slänga in ett förtydligande gällande hur ISK-flyttar hanteras. Det är Avanza som sköter försäljningen av dina innehav. Det vi gör är att skicka uppdraget till dem som du begär via oss och därefter är det upp till Avanza att agera. Tyvärr tar det ofta några dagar från att fonder säljs av till att pengarna flyttas över till oss då det är olika avdelningar som gör försäljningen och sedan överföringen. Det är alltså inget vi kan påverka då det är helt upp till Avanza (eller vilket institut det nu gäller). Skicka gärna ett meddelande till oss via inloggat läge så kan vi skicka en påminnelse till Avanza i början på nästa vecka och be dem skynda sig med överföringen.
Hoppas ni får en fin helg!
Bästa hälsningar,
Albin på Lysa
Följdfråga, är det kanske smidigare att själv sälja av allt och skicka en förfrågan om flytt när man endast har likvider på kontot? Så slipper det hanteras i för många led samtidigt.
Tack på förhand!
Så har jag gjort tidigare och upplevde att det gick rimligt snabbt. Ett par dagar bara.
Jag spred ut mina försäljningar och sålde lite vare vecka för att just minimera risken och när likviderna fanns tillgängliga efter försäljning tog väl själva flytten in på Lysa 2 dagar.
Jag satte in i lysa precis innan korona kraschen. 1 januari 2020. Idag ligger jag på 43% plus. Kan bli 50% på 4 år trots korona och krig och inflation.
Startade ett automatiskt 7% om året utag precis innan kraschen pga krig och inflation på en sparsumma på 30 000. Den ligger på 31500.
Lysa är ingen raket fond. Det är en stabil fond mend mindre förlust än majoriteten av globala fonderna.
Hej @Nattflax,
Det är svårt att exakt vad som går snabbast utan det beror på Avanzas handläggningstid och hur mycket att de har att göra. Detta är också anledningen till varför vi säger att en ISK-flytt generellt sett 2-4 veckor att genomföra, men likt som några av er är inne på kan det ibland gå fortfarare.
Hör av er vid fler frågor!
Bästa hälsningar,
Oskar @ Lysa
På tal om att flytta från Avanza till Lysa, går det att flytta pengar direkt från sparkonto på Avanza till sparkonto till Lysa? (alltså inte fonder/isk konto), utan det vanliga sparkontot jag pratar om ![]()
Jag skulle gissa att det inte går, men det går ju snabbt att göra utan förlust genom att göra det manuellt.
Troligtvis! Får föra över till vanliga banken (1-2dagar) och sen till lysa (1-2) dagar. Får helt enkelt gå miste om den lilla räntan från dom dagarna ![]()
Tror (och hoppas inte) att din ekonomi står och faller med det. ![]()