Lysa vs vanlig global index fond

Är det någon som vet vilket alternativ som är bäst? Är det en vanlig global indexfond som Länsförsäkringar global eller borde man fortsätta satsa på lysa med 100% aktier, ser att Länsförsäkringar alltid ger ifrån sig lite mer. Borde man byta eller stanna med lysa?

1 gillning

Kör du 100% aktiker på Lysa får du mer hemmamarknad. Bra eller dåligt? Det får framtiden utvisa. Sedan har ju Lysa en något högre avgift, men det kommer med andra fördelar (dock färre om du ändå kör 100% aktiefond).

2 gillningar

Beror lite på.

Gillar du homebias?
Gillar du att pilla?
Om ja, då är lysa bra.

Vill du hellre investera mer globalt och billigare och gillar att sitta still i båten, då är en billigt och bra globalfond bättre, i alla fall sett till avgift.

Vilken som kommer få bäst avkastning i framtiden vet bara de med en fungerande spåkula.

Jag kör LF global och Robur access global, utöver buffert och en 1% lekhink.

2 gillningar

Det är väl snarare tvärtom. Eller man får homebias, men utöver övervikt i Sverige får du en av de bredaste globala placeringarna. En del andra som tex lf global är smalare och överviktar i tex usa. Men lysa kommer med en marginellt högre kostnad.
Lysa är dessutom så tråkigt att man garanterat ej pillar :slight_smile:
Jämför hellre lysa med en bredare fond som tex dnb global index. Men som Melwa säger, vad som presterar bäst är omöjligt att säga. Under de senaste 10 åren med usa dominans och en dollar som gått som en raket har lf global varit fantastisk.
Jag har båda (i olika portföljer), men har klart mest i lysa.

2 gillningar

Jag skrev aldrig att TS skulle köpa LF global, jag skrev att jag hade den.

Jag ser bara fördelar med LF global, men alla får utgå från sig själva.

Finns flera bra globala fonder att välja mellan, sen är i princip alla artikel 8. Så alla har en viss typ av gallring.

Vilket jag tycker är vettigt.

Du skrev helt felaktigt att vanliga index fonder, som tex lf global, ger en mer global exponering. Det är helt tvärtom, lysa bred ger mycket mer global exponering än de flesta vanliga indexfonder. De har mer än 3ggr som många underliggande bolag.
Väldigt många sparare har en (eller flera) global index, en svensk index och en tillväxtmarknad fond. Lysa ger dig allt det där med automatisk balansering + eventuella räntor om du vill ha det.
Och det går knappt att pilla.

Men jag tycker själv lysa briljerar om man vill ha ett inslag av räntor.

2 gillningar

Hur får du ihop det? När lysa har 20% homebias, i alla fall om man bor i Sverige. De har det inte i övriga länder.

Vad jag vet så har ingen global indexfond 20% Sverige.

Därför att ni har båda rätt.

Lysa större spridning (fler innehav) i sin portfölj än LF global.
Lysa har kapitalet överviktat mot svenska börsen.

Båda saker kan vara sant samtidigt.

8 gillningar

Tänkte väl det. Båda är globalt exponerade, men med olika viktning.

Så mitt råd kvarstår, man får väga in vad man själv föredrar. Båda är bra val, sett till hur produkterna ser ut idag.

Lysa innehåller EM (emerging markets), Globala små och stora bolag samt 21% sverige. Betydligt bredare än en vanlig globalfond och dessutom ingen ESG. Så ett bolag som t.ex. saab väljs inte bort.

LF global innehåller de 25 utvecklade marknaderna med ESG. Marknadsvikten gör att över 70% består av USA. Amerikanska bolag verkar i hela världen så marknadsvikten blir så även om den amerikanska marknaden är mindre.

LF global har gått bättre för att den har mer USA och USA har ju gått väldigt bra. Lysa är bredare och har därför gått lite sämre. Lysa kan sägas vara bredare och mer passiv än LF global. Fast med 21% Sverige som vissa tycker är bra och andra inte.

1 gillning

Som jag skrev så är lysa mycket mer global med emerging markets mm. Det de också gör är att lägga till en homebias som faller många i smaken men inte alla.
Men den är mycket bredare och mer global än din lf global.
Vad lysa gör är att erbjuda det många efterfrågar, dvs en riktigt bred global exponering med mycket fler underliggande bolag än vanliga indexfonder, inklusive tillväxtmarknader. Utöver det lägger de till en homebias, som är väldigt populärt. Samt att du kan ha valfri mängd räntor, med även där bred exponering.
Men gillar man inte homebias så skall man välja ngt annat. Inte svårare än så.

1 gillning

Precis det jag skrev. :blush:

Största skillnaden är som ni säger att 20% hamnar i Sverige jämfört med 0-1%. Finns väl en fördel med Sverige med tanke på växelkurs, skatt på utdelningar mm?

Jag gillar lysa och i år har den gått snäppet bättre än lf global. Men vad som vinner över tid är omöjligt att veta. Lysa får iaf mig att sova bättre på natten pga. bredare spridning :blush:

5 gillningar

Hur mycket har lysa gått upp?

0% i år står det på deras sida.

Är inte hela poängen med en fondrobott att se till att balansen mellan aktier och räntor? Betalar man inte för en tjänst som man faktiskt väljer bort med 100% aktier på Lysa?

Njae… Vem bestämmer vad hela poängen med en tjänst är?

• Du får en väldigt bred portfölj, typ 8000 bolag, noll ESG
  • tjänsten gör inte reklam för senaste “crypto bull certifikatet” etc som Avanza gör, d.v.s. det är lätt att göra rätt

Lysa är inget dåligt alternativ, men att påsta att Lysa ör bredare bara för att antalet innehavsposter är fler är inte korrekt.
Lysa har massor med olika småpill i sin portfölj som totalt utgör mindre än 1% av marknaden.

4 gillningar

Jadu här i tråden jämförs det ju mot Länsförsäkringar Global

• Lysa innehåller tillväxtmarknader, det är ~10% av marknaden
  • Lysa innehåller globala småbolag, det är ~10% av marknaden
  • Ingen ESG, jämfört med LF som endast har ~1000 bolag av MSCI World som annars har ~1500 bolag, eftersom de följer ett index som exkluderar 25% från varje sektor.

Vet inte vad du får 1% från, jag skulle snarare gissa kanske 30%?

2 gillningar

Ja, räntedelen hos Lysa är riktigt bra. Men de balanserar även om mellen de olika tillgångsslagen i aktiedelen. Räkna på kostnaden att själv köpa de olika fonderna och arbetet att balansera om. Aktiedelen i lysa är riktigt bra. Dessutom slipper man ESG vilket är svårt idag utan att behöva köpa ETF:er

Edit: grejjen med en fondrobott är väl annars att ta fram en individuell riskprofil för kunden. Och sedan rekommendera en lämplig portfölj med aktier och räntor.