Hur har er LYSA gått 2025?

Ligger idag på +2,78% :frowning:

Även fast jag har mest aktier + global.

Nordnet kontot som jag flyttade nästa allt ifrån ligger på +13%.

//Jesper

4 gillningar

Lysa + 3,5% (mest aktier)

Avanza +16% (mest svenskt aktier/fonder)

Lysa totalt ca 3.26%
har olika ISK konton på LYSA med ett upplägg ca 4-10% ränte fonder och resten aktifonder.
De ligger melan 3.1 % till 3.26.

Avanza med Globala Aktiefonder ligger jag på ca 3.15% (har olika ISK konton där med men inga räntefonder utan kör spar konto för “räntedelen”).

Funderar varför Lysa har presterat så dåligt i år när börsen gått spikrakt uppåt..hmm

2 gillningar

Plus 4,46% med fördelning 75%-25%.

Valuta: Valutarisk i indexfonder är till stor del en illusion

Titta på en global aktieindexfond i år i SEK:

Lysa har inte “presterat dåligt”, underliggande aktier som Meta, Google, Amazon osv har gått bra. Läs/lyssna på diskussionen om valuta puffar jag för :slight_smile:

6 gillningar

+3,46% med 100% aktier.

Avanza gick bättre med +30,37% men inte lika mycket pengar där.

1 gillning

hur hade grafen sett ut om SEK inte blivit starkare som det blev under 2025? Hur räknas det.

Lysa bred 100% aktier har gått +5% i år.

Dnb global indeks s +0,82%

Storebrand global all countries +2,87%

Plus alla bolag sverige index +11,64%

Har dock ej lysa själv, mitt avanza +6,3% i år pga mycke exponering till sverige.

2 gillningar

Min ligger på 8.30%. 70% aktier, 30% fonder.

3 gillningar

+2,69 procent. Har 35 procent räntor.

Mitt Lysa 2025: +2,93%

1 gillning

Lysa 3,66% avanza 19%

Lysa är en blandfond som seglar under falsk flagg. Det enda som är speciellt med den så kallade roboten är marknadsföringen.

Den bör alltså jämföras med andra blandfonder. En lysa 80/20 har gått upp 3 procent i år. Motsvarande Robur har gått upp 7,4 procent, SPP cirka 6 procent (det finns ingen som exakt motsvarar fördelningen) Proethos 16 procent, Carnegie strategi 9,8 procent…

Lysa är alltså långt ifrån lysande, och det är dessutom en fond-i-fond, så det är extremt svårt att förstå vad det egentligen är man investerar i. Vad jag kan se av hemsidan så redovisar dom inte ens vad du köper innan du har satt in pengar.

Jag förstår inte varför någon använder den här tjänsten.

3 gillningar

Tänker att @Lysa gärna får svara på det när ledigheten är över :slight_smile: Blir nog ett bättre svar än om jag ger mig på det!

2 gillningar

Finns det något ställe där man faktiskt kan se exakt facit på hur Lysa avkastade under 2025, med bred 100% aktiedel? Om man tittar på Avkastning så är utvecklingen utan att dra av Lysas avgifter 3,359% för senaste året till och med 31/12 2025.

Men hur blev avkastningen med avgifterna avdragna, går det att se utan att vara kund? Eller kan någon som har 100% breda aktier själv se exakt hur stor avkastningen var med avgifter dragna och dela med sig?

1 gillning

Startade mitt månadssparande i april (100% aktier) och LYSA har gått klart starkast av alla fonder som jag sparar i, +16%. Plus Allabolag skuggar på 14%. Nu får jag tyvärr endast c:a 6% vinst p.g.a. månadssparande istället för engångsbelopp.

Bytte till 100% aktier för ett år sedan ungefär. Gick + 4,57%.

sedan starten september 2021 + 31,67%

1 gillning

Jag började med en väldigt försiktigt sparande i Lysa okt -25. Enligt appen ligger jag på 0,72% plus men i själva verket har jag gått back då jag lagt in 4100 kr totalt fram till idag. Hur kommer det sig att de får räkna utvecklingen innan de drar sina avgifter?

2 gillningar

Jag är också besviken på min utveckling på Lysa 2025. Har konton med olika fördelning, sammantaget +1 %. Betydligt lägre avkastning än mitt sparkonto där jag hade ränta på 2,90-3,50%. Men överlag sen jag startade mitt sparande på Lysa så har det gått upp över 50% så det har ju ändå varit positivt.