Lysa - är det värt det?

Hej,

Har sparat månadsvis i Lysa i två olika portföljer med olika risker i ett par månader nu, men ser att värdet i princip bara har sjunkit sedan start. Jag vet att historisk avkastning inte är någon garanti till framtida avkastning, men har svårt att göra bedömningen själv om det är värt att fortsätta spara i samma portföljer och förlora mer för varje månad, eller ha tålamod.

Vore tacksam för tips till hur man bör fortsätta.

Mvh Erik

Några månader är irrelevant. Det går upp och ner när man investerar. Det är en form av risk.

3 gillningar

Vad skulle alternativet vara?

Sälja allt, konsimera upp pengarna och leva lön till lön resten av livet som en klassisk löneslav,

Njae då köper jag hellre mer när det sjunker för att se min förmögenhet nå nya höjder när det återigen stiger.

7 gillningar

Just nu är det nog svårt att pricka in något som inte sjunker😬 jag har sparat i lysa ett par år och ligger fortfarande rejält plus trots senaste tidens nedgång. Det gör det lättare att fortsätta spara trots att insättningarna i princip äts upp direkt. Om några år kommer det att vara värt det förhoppningsvis😊

4 gillningar

Hela börsen sjunker ju sedan nyår så spelar ingen roll om du har indexfonder på Avanza, nordnet Swedbank eller en robot som Lysa.

Även om man är på Lysa så är man fortfarande investerad mot börsen.

Antar att du är långsiktig i ditt sparande eftersom du valt Lysa? Då är det bara att hänga i och fortsätta handla nu när det är rea :slight_smile:

5 gillningar

Har sparhorisont cirka tre år om jag inte är helt ute och cyklar. Men ja antar att det bara är att hänga i då!

Vad har du för fördelning på Lysa? För sparande på 3 år är sparkonto annars att rekommendera.

5 gillningar

På 3 år är det sparkonto med insättningsgaranti som gäller. Då har man inget på Lysa att göra långsiktigt. Det blir dyrt på Lysa om du ska ha mycket räntefonder på Isk.

2 gillningar

En risk med tjänster som Lysa är att man lägger ut förvaltningen på någon annan, litar på det och bryr sig inte mer. Går det inte bra är det någon annans fel.

Nu fattar jag att många vill ha det så och slippa bry sig och då är det väl i sin ordning. För egen del vill jag inte släppa kontrollen på det sättet. Att logga in ibland och förvalta själv, kanske på liknande sätt som Lysa, betyder att man är uppdaterad på sin ekonomi och tar det fulla ansvaret. Det är nyttigt att ibland se sin portfölj krympa för då kan man ifrågasätta vad man sysslar med och kanske öppna upp för alternativ.

Det är en risk i sig att sitta nöjd i förvissningen om att jag säkert gör det rätta. Nästan allt kan göras på ett annat och bättre sätt. Tror man inte det kan man heller inte komma vidare. Men det är förstås inte alla intresserade av.

2 gillningar

98% underpresterar index långsiktigt. Alltså bara knapt 1-2% slår index långsiktigt och får betalt för det extra arbete de gör.
Om man är ointresserad av börsen och följer index kommer man inte bli sämre än 98% av alla sparare på börsen. Det är inte så dåligt eller hur ?
Sedan vet jag att du tror på något annat än historiska utväcklingen och statistik hur småsparare aktiva lyckas på börsen långsiktigt.
Hur har du @nhb kommit fram att det är lönt vara aktiv och att det blir självklart bättre göra på eget sätt? :thinking:

2 gillningar

32/68 aktier/räntor på ena och 43/57 aktier/räntor på andra. Tre år är att börja med, men kanske gör justeringar på vägen om jag skulle utöka horisonten.

Kanske för att de flesta andra också sparar passivt. Är man övertygad om att det är det bästa ska man förstås fortsätta. Det jag vill belysa är att det finns en risk att man blir bekväm när man en gång för alla “har löst sin förvaltning”.

Om index gick ner 50% skulle jag aldrig kunna berömma mig själv för god förvaltning om jag nu satt i en indexfond. Jag skulle söka alternativ. Det är just det sökandet som kan leda någonstans. Sitter jag nöjd i alla lägen saknar jag motiv att söka vidare.

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

Låter vetenskapligt exakt men om det överhuvudtaget gör någon skillnad i framtiden tvivlar jag på.

Lite som att titta på en termometer som visar tiondelar när känsligheten bara är hela grader.

2 gillningar

Hallå!

Jag förstår din oro och hade samma inställning som du har

Här kommer två bra avsnitt :slight_smile:

5 gillningar

Lysa ska ju (om du kör 100 % aktier) prestera ungefär som ett globalt index, med viss övervikt Sverige. Om det globala indexet sjunkter, kommer även portföljen din hos Lysa sjunka i värde. Alternativitet till Lysa om du vill ha en bra indexportfölj är att sätta ihop en egen motsvarande portfölj hos en nätmärklare. Det kan bli billigare men kräver mer arbete.

Om du vill satsa på något annat än en passiv investering finns oändligt många alternativ, frågan är dock om du på riktigt lång sikt kommer att prestera bättre än Lysa. Sannolikheten är hög att du inte kommer prestera bättre.

4 gillningar

Tre års sparhorisont anser nog många talar för vanligt räntebärande konto med insättningsgaranti.

2 gillningar

Jag kör på 15-20 år med bred portfölj. Är långsiktig och tror på lysa.

2 gillningar

Kör mitt månadssparande på Lysa Bred och låter bli o logga in för ska inte använda pengarna nu :+1::+1::+1::slightly_smiling_face:

1 gillning

Tack alla för era utförliga svar :pray: :pray: Lycka till i sparandet!