Nybörjare 4 år med Lysa

Började lära mig och investera 2019, “late bloomer”. Funderat på aktier och fonder hela mitt liv men jag skulle hinna bli 51 innan jag tog klivet. Ljudböcker och youtube var min kurs. Hittade RT tidigt 2019 och satte upp barnportfölj, och låda med investmenbolag. Sen läste jag om Lysa. Hoppade in med 10000 maj 2019 och har i veckan nått 7-siffror(yeahoo). Blev ganska snabbt förälskad i enkelheten och tryggheten med aktieindex, har varit 100/0 från start.
Från början var det några tusenlappar i månaden men har nu legat på 10000 i månaden länge.
Covid-dykningen fick mig att tänka “billigt” & Ukraina-åren likaså. Tack vare inställningen att passa på har nog gjort min återhämtning och avkastning lite roligare. I skrivande stund ligger jag på 62,4% avkastning, tycker jag är otroligt bra för den diversifieringen.
Jag har Rika Tillsammans att tacka för allt, både forum och blogg/youtube. Känns som att jag kunde skippa dåliga råd, höga avgifter, morningstar-letande efter proffs.

Tänk om man hade vågat tidigare i livet? Hade ingen nära som investerade och lockade in. Jag ska däremot lära min 18-åriga dotter vikten av år och ränta-på-ränta.

Jobbat som elektriker med avbrott för högskola och har väl egentligen hela mitt liv kunnat ha en långsiktigt sparande men aldrig fattat.

Så tacksam för er alla och allra mest för er Jan o Caroline

46 gillningar

Bättre sent än aldrig! :slight_smile: Grattis och roligt att höra sådana här storys där det gått riktigt bra :slight_smile: Erfarenheter som du kommer kunna dela med dig vidare av!

3 gillningar

Började själva exact 2020. Så här gick det.

Riktigt bra att efter allt så är jag ändå nära 50% inom 4 år.

Lysa är en säker bli rik sakta fond.

I början ville jag testa lite allt möjligt, kanske en aktie som “kan” sticka upp osv. Nu är jag helt fokuserad på min totala avkastning. Vill inte ha lekhink som drar ner avkastningen på mitt globala aktieindex. Har en kollega som med jämna mellanrum stolt berättar, satsade på “X” och nu har det gått upp 500%. Åh vad kul säger jag hur mycket köpte du för - 1000:-, suck. Skulle bara ge mig ångest och risken att man går in för stort i en högrisk. Kollegan vill gärna inte prata om sin totalavkastning där han måste ta med de hästarna som stöp. Jag känner att jag inte har tid att leka bort pengar utan myser med mitt index och fokuserar på RpåR.

1 gillning

Börjar vara ett ganska bra gäng jag lockat in, än så länge har jag bara mött tacksamhet och folk som känner att “äntligen vet jag ett bra recept”.

Härlig läsning! Jag är helt ny här och har sparat lite själv några år via banken. En undran, om jag förstått rätt, har du 100% aktiefonder i Lysa?
Öppnade ett Lysakonto för några veckor sedan och satte in en slant, sugen på att flytta över mer från min bank.

Det stämmer men det är för jag anser mig inte behöva pengarna på 10år. Lång sparhorisont högre risk. Spara för lägenhet el resa då blire inget bra om man behöver pengar och det globala indexet gått ner.

Ok. Ja precis, sådan pengar går det inte att “dribbla” med. Tack för ditt svar.

Helt rätt. Ska man utvärdera hur det gått för en så är det totalavkastning över längre tid som är relevant.

1 gillning

Jag har inte riktigt förstått vad som är poängen med Lysa. 0,39 % avgift vad jag kan se och presterar under globalindex? Jmf här med Avanza Global för 0,00-0,09 % avg.

Jag frågar förutsättningslöst, det är säkert något jag har missat :slight_smile:

Du jämför med irrelevant index. Avanza global exkluderar tillväxtmarknader. Dessutom har Lysa Homebias.

Den effektiva avgiften för Avanza global är också högre. I häradet 0.23 p.g.a. intern beskattning.

2 gillningar

Hej och välkommen! :slight_smile: Det stämmer stt Lysa är dyrare än en global indexfond samt för tillfället presterar sämre. Detta kan dock främst bero på dålig utveckling i Sverige och tillväxtmarknader på sistone som ändå är ca 30% av lysas portfölj. Men det kan ju lika väl bli tvärtom. Att Sverige och tillväxtmarknader överpresterar globalt index, vilket kommer gynna Lysa mer än en global indexfond.

Många uppskattar lysa för dess enkelhet. T.ex färdiga portföljer utan att behöva välja fonder själv. Styra risknivå (fördelning aktier/räntor) med hjälp av ett reglage, månadsvisa utbetalning helt automatiskt, bredare portfölj med fler innehav än vad man kan skapa själv. Samt automatisk ombalansering.

2 gillningar

Intressant, tack för snabb sammanfattning :+1:

1 gillning

Men… jag trodde det var globala indexfonder man investerade i om man satte sina pengar hos Lysa?

Det är en global indexfond som utöver the usual suspects, stora och medelstora bolag på dem utvecklade marknaderna, även inkluderar cirkus 10% globala småbolag och lika mycket tillväxtmarknader men också har en homebias på cirkus 20%. Så vill man ha något liknande på Avanza behöver du mer än bara en globalfond som oftast ”endast” är stora och medelstora bolag på utvecklade marknader.